Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Diskussioner om doppvärmare avsedda att använda för plastbrännaren
tio Pepe
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: tor apr 24, 2008 12:12

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av tio Pepe »

Jag undrar vad som händer om man utesluter doppvärmaren men låter plastisen stå länge, flera veckor eller till och med månader?

Både vatten och alkohol är lättflyktiga vätskor och avdunstning sker ända ner till fryspunkten. Om tiden går så borde ändå något hända. Man kan ju lämna konstruktionen åt sitt öde i lämpligt utrymme, tex sommarstugan som står tom i veckor ibland.

Frågan är hur stor roll omgivningstemperaturen spelar? Säg att den är 20 grader. Händer det något då och i så fall hur fort? Funkar det med kondensering? Jag tycker att det borde göra det.

Om man har möjlighet att ställa plastisen på ett ställe med stora temperaturvariationer över dygnet - tex innanför ett fönster - hjälper det?

Jag tänker i alla fall prova, fast det lär väl dröja innan jag får tid. Och om nu inget händer så är det ju bara att sätta dit en doppvärmare.
------
tio Pepe
tio Pepe
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: tor apr 24, 2008 12:12

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av tio Pepe »

latmasken skrev:Titta på valfri vin eller spritflaska med dryck kvar i. Hur mycket kondens är det på insidan av flaskan?
Det har du rätt i. Hm.

Det räcker alltså inte med rumstemperatur? Men en bit över 20 grader då (hur man nu ska åstadkomma det på ett naturligt sätt)?
------
tio Pepe
northwest
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons dec 08, 2010 18:08

Re: Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av northwest »

tio Pepe skrev:Jag undrar vad som händer om man utesluter doppvärmaren men låter plastisen stå länge, flera veckor eller till och med månader?

Både vatten och alkohol är lättflyktiga vätskor och avdunstning sker ända ner till fryspunkten. Om tiden går så borde ändå något hända. Man kan ju lämna konstruktionen åt sitt öde i lämpligt utrymme, tex sommarstugan som står tom i veckor ibland.

Frågan är hur stor roll omgivningstemperaturen spelar? Säg att den är 20 grader. Händer det något då och i så fall hur fort? Funkar det med kondensering? Jag tycker att det borde göra det.

Om man har möjlighet att ställa plastisen på ett ställe med stora temperaturvariationer över dygnet - tex innanför ett fönster - hjälper det?

Jag tänker i alla fall prova, fast det lär väl dröja innan jag får tid. Och om nu inget händer så är det ju bara att sätta dit en doppvärmare.
Se till att det blir riktigt tätt bara. Skulle gissa på att du får ut en låg %.
Men testa. :wink:
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av stillton »

med en superplastis kan man ju värma utifrån om man ser till att inte värma skålen. kanske skulle funka med en sån här värmefilt?
http://www.pixmania.se/se/se/1745234/ar ... 6233m.html
60W är den på, och reglerbar. tyvärr verkar det vara nån tidstimer på den, men det bör väl gå att koppla bort.
Användarvisningsbild
HerrLarsson
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån nov 08, 2010 8:44

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av HerrLarsson »

Tänk på att "produkten" som bildas kommer vara flyktigare än mäsken, och vid så långsam process kommer du få...öh..."reflux" tillbaka i mäskkärlet. (Väldigt marginellt dock)
Största bristen är antagligen att en del av alkoholen oxideras och att produkten kan smaka därefter. Dock är ju syremängden begränsad och utbytet genom plasten väldigt litet, så det lär inte heller vara ett jätteproblem. Pröva!
xzreyz
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 06, 2010 23:35

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av xzreyz »

[Text borttagen]
Senast redigerad av xzreyz, redigerad totalt 1 gång.
tio Pepe
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: tor apr 24, 2008 12:12

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av tio Pepe »

Fick en annan idé. Om jag nu ställer plastisen i sommarstugan innanför något fönster så kommer den att värmas upp soliga dagar och kylas ner på natten. Borde inte det ge en viss effekt?

Sen vandrade jag vidare i tankarna. Man värmer upp som vanligt med en doppvärmare eller något. Men man styr uppvärmningen med ett kopplingsur (och kanske en termostat så att den inte blir för varm), så att den värms en halvtimme och sen får svalna en halvtimme och så vidare. Skulle det funka?

Vågar man åka i från en sån konstruktion?
------
tio Pepe
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av Giz »

Men varför överhuvudtaget göra på det viset? OM det nu skulle funka.. Elen som doppisen drar kostar inte många kronor.. Eller om det är så att du veckopendlar så kan jag förstå det till viss del. Men istället för att krångla till det så med sol-uppvärmning och dyligt, varför inte göra en större variant av plastis som rymmer mer vätska och därmed förlänga tiden utan att behöva passa på den? Man kan ju använda sig av nått sånt här: http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/ ... ringslada/ . Ta 70litaren som "vinhink" och exempelvis en 20liters i samma serie att använda som mäskhink? Då kan den ju lätt klara 6-7 dagar utan passning. Naturligtvis får du ju göra en silikon packning mellan balja och lock och spänna åt locket med bagage stroppar för att få det tätt. Men vad gör det?
tio Pepe
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: tor apr 24, 2008 12:12

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av tio Pepe »

Giz skrev:Men varför överhuvudtaget göra på det viset?
För att jag har tiden, så här års i alla fall. Det kan gå både en och två månader mellan besöken i stugan.
För att det blir så mycket enklare att bygga om man kan hoppa över uppvärmningen.

Ett problem har jag insett finns. Mäsken kan ju ruttna.
------
tio Pepe
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av Giz »

Men tok-kör en period när du är hemma och ta med det färdiga till stugan så blir allt jätte-bra :wink:
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av stillton »

idén med det skulle vara samma princip som kvällsbris uppstår av.. det blir väldigt lite producerat då, om du ska ha en uppvärmingsfas, och en nedkylningsfas.
du värmer upp mäsken under soltimmarna, och fyller då hinken med ångor. på kvällen när solen går ner blir det kallt i luften fortare än det blir kallt i vätskan. i slutändan har du antagligen spenderat 24 timmar för att kondensera sprit som motsvarar några minuter i en plastis med 10 graders temperaturskillnad.
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Utan doppvärmare, men gott om tid, funkar det?

Inlägg av Giz »

För att "sno" min egen idé.. Tror ni det hadde funkat med en vanlig 100watts doppis (den från allt-frakt-fritt) att hålla 20-23liter på runt 50-55grader? Ha en 300 watts till uppvärmning så det inte tar 18år att värma upp det åxå då naturligtvis. Ska faan pröva att göra en vanlig plastis av sånna där lådor. Sätta lock på den inre lådan för att minimera dropp ner i mäsken. Göra massor av småhål i sidan på den lådan som ångan kan ta sig ut ur. Vore ju kanon om man slapp bygga med kupoler och annat krångel, och ändå kunna köra en hel sats på en gång. Återkommer i ny tråd om detta projekt. Ska bara få in pengar först så jag har råd att bygga..
Skriv svar

Återgå till "Doppvärmare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster