Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Klaatu
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 14, 2014 23:29

Hinkgenomföring/Nippel

Inlägg av Klaatu »

Hej allihop! Står i begrepp att bygga en sådan här apparat, men har fastnat lite på detta med hinkgenomföring/nippel? Alla gamla länkar till hembryggning.se är döda, så jag vet inte vilken pryl det är som har rekommenderats förut, men det enda jag hittar nu är denna: Hinkgenomföring med o-ring o kontramutter f 10 mm hål.

Men jag begriper inte riktigt hur det i så fall är tänkt att fungera. Om den behöver göras fast med en mutter ovantill, kommer den ju att sticka upp något djävulskt? Man kan ju använda en annan, mycket plattare mutter förstås... hmm, undrar om jag inte besvarade min egen fråga nu. :-) Men eftersom jag vill vara på den säkra sidan, frågar jag ändå:

Vad kan rekommenderas annars? Helst som passar i det existerande hålet i locket förstås (diameter 1,5 cm).

Skulle det funka att gänga fast någon av de här och sedan silikontäta?

Eller de här?

Eller rentav de här?

Har ni beskrivning och bilder på hur ni har gjort? Tacksam för svar!
Lenkan
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön dec 20, 2009 21:02

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Lenkan »

Jag tog en sån här http://www.jula.se/stodhylsa-5-pk-450325

Borra ett lite för litet hål pressa sen ner hylsan, lite silikon och det funkar kanonbra.
RiLLE420
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre feb 29, 2008 13:30

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av RiLLE420 »

Så nu har jag tagit gjort mig en superplast.

Har inte IKEA i närheten så det vart en ICA skål med platt botten.
Så jag ställer en kastrull med is uppå.
iskylning-650.jpg
Satte in ett vattenkokare från något billigt märke, 2kw.
Sen har jag swebry regulator och en 100kr effektmätare från kjell.
towkilow-469.jpg
Första omgången gav ca 6l 50% och lite som var mellan 30% och 40%.
Kolade endast genom en pet flaska då det som kom ut inte ens luktade eller smakade illa.
Efter kol så var det helt smaklöst, perfekt sprit.

Fösta omgången körde jag med en 12v fläkt uppe på skålen, fick ut allt på två dagar med ca 300 - 350w.
Sänkte när procenten gick ner.

Andra omgången kör jag på 350 - 400w och tar ut 55%.
Men jag måste byta is lite då och då. Samma sak med spriten som jag tar ut. Den varken smakar eller luktar speciellt dåligt, kolar med en pet flaska så blir den perfekt.

Fick ide'n med is efter att ha sett ice bucket challenge.

Det enda jag har problem med är att silikonet släpper från locket så det måste vara lite vikt på den.
Men det löste sig fint med kastrullen med is :D
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Martin73 »

Nu vet jag inte vad som hände??
Jag börjar läsa i denna tråd med milt intresse eftersom jag bara gillar kryddad snaps och Whisky och mycket sällan tar en klar!!
Jag vet! jag är lite skum där!!
Nu ligger plötsligt en beställning på både doppvärmare , nippel och hinkar inför kommande vecka ?!?
Jag är nog lite lättpåverkad verkar det som , men vad kul detta ska bli :lol:
Jag tänker Whisky i en större glasflaska (typ 5liter) med rostad ek och kanske att jag även provar att marinera lite ekspån i mitt första vin som liknar sherry i mycket, men som jag inte uppskattar att hälla i mig som vin!!
Det kanske kan ge sherryfats lagring??
Jag har dessutom en Coopers lager som jag inte uppskattade alltför mycket eftersom det bryggdes på strösocker , kanske en rolig kandidat att destillera!

Är jag helt ute på cykeltur? eller kan detta funka?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Michael »

Kan bli hur bra som helst.

Sonen kom hem med en dunk HB förra julen som var dåligt kolad (den luktade gnu) och undrade om den gick att rädda. Hjälpte till att rena en del men 3 liter hamnade i en glasflaska tillsammans med kokta ekstavar. Den har nu stått i 1,5 år och blir bara bättre och bättre.
För 3-4 veckor sedan rostade jag ungefär en handfull ekstavar i ugnen på 225° i 3-4 timmar. Dessa har verkligen gjort underverk på den dåligt renade spriten redan. Är nästan rädd att jag behöver tappa om spriten så den inte tar för mycket smak och blir fadd.
Det är inte whiskey men det smakar förbaskat gott.

Vad det gäller Coopersatsen så lär du väl få ut en del ur den, kanske bra att prova med?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Martin73 »

Tackar för svaret!
Nu ser jag ännu mer fram mot detta!
Vad tror ni om sherryspånen då??
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Martin73 »

Paket hämtat och rostfri balja är inskaffad :)
Dylan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 19, 2014 15:51

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Dylan »

Hejhej! Har beställt hem grejor för en superplastis men har lite frågor som dök upp nu.

1. Hålet för jäsröret är större än bordgenomföringen(http://hembryggning.se/hinkgenomforing- ... m-hal.html) så den åker bara igenom(båda två köpa på Gert Strand). Läst igenom hela tråden men inte sett att någon skrivit något om det..kanske ny på Gert Strand? Hursomhelst så hittade jag två förzinkade brickor att ha emellan. Tror ni det kan vara dåligt för spriten och/eller mig eller är det lungt?

2. Har ingen 28mm metallborr för denna: http://hembryggning.se/lockgenomforing- ... d-hal.html och det billigaste alternativet jag hittar att köpa är 300:-. Om jag har Blandaskålen(28cm) lite åt sidan på locket så har jag plats att göra hål i plasten istället. Men då hamnar ju doppvärmaren i sidan av jäshinken och inte i mitten..blir det mycket sämre? Nån annan som kört doppvärmaren genom plasten istället för metallen?

3. Jag har 28cm versionen av Blanda-skålen hemma, kommer det bli extra svårt att få den att sitta då den inte ligger mot nån kant? Bör jag köpa något större som trycker mot kanterna?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Martin73 »

Hej Dylan!
Använd inget annat än rostfritt eller pp plast som bricka!
Elzinkat har nog lite väl mycket kemikalier som kan följa med spriten.
Gör en bricka av den plast som du skurit bort i mitten på locket eller borra ett nytt hål bredvid i rätt dimension (det gjorde jag) sedan kan du täta det befintliga hålet eller böja upp kanten så det inte rinner något den vägen.
Om du ska dra ner bordgenomföringen så att du får en trattliknande del närmast genomförningen så bör du ha dragit fast den utan oringen innan du börjar värma.

Vad gäller 28mm hålet så bör du ha ett sådant borr eller möjligen ett lite mindre borr och sedan försiktigt värma dig fram till rätt dimension.

Jag har ännu bara testat min men jag tog gaffa tape, funkar men är inte snyggt :)
Dylan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 19, 2014 15:51

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Dylan »

Martin73 skrev:Hej Dylan!
Använd inget annat än rostfritt eller pp plast som bricka!
Elzinkat har nog lite väl mycket kemikalier som kan följa med spriten.
Gör en bricka av den plast som du skurit bort i mitten på locket eller borra ett nytt hål bredvid i rätt dimension (det gjorde jag) sedan kan du täta det befintliga hålet eller böja upp kanten så det inte rinner något den vägen.
Om du ska dra ner bordgenomföringen så att du får en trattliknande del närmast genomförningen så bör du ha dragit fast den utan oringen innan du börjar värma.

Vad gäller 28mm hålet så bör du ha ett sådant borr eller möjligen ett lite mindre borr och sedan försiktigt värma dig fram till rätt dimension.

Jag har ännu bara testat min men jag tog gaffa tape, funkar men är inte snyggt :)
Tack för svar! Ok ger upp brickorna, tänker nog borra ett nytt för genomföringen så borrar jag upp det befintliga till 28mm för doppvärmaren. Om det är ok att ha den hängandes mer vid sidan än i mitten?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Martin73 »

Nu har jag en Willes Turboladdning som står och puttrar i plastisen :)
55% ungefär 2liter från i Söndags kväll.
Ska bli kul att spetsa Dunderglöggen till något extra 8)
Användarvisningsbild
EtaNolA
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis dec 16, 2014 3:16
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av EtaNolA »

Har precis byggt färdigt en superplastis á IKEA. Behöver man verkligen täta mellan BLANKA-skålen och locket? Det känns som skålen redan sitter tätt mot locket. Vore ju annars väldigt smidigt ur rengöringssynpunkt.

Tusen tack för uppfinningen, IngenjörEtanol och andra inblandade!
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Brännaren »

Har funderat på,om man inte kan klippa/dela en slag och på så sätt göra en packning?.
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Winemaker »

jag har gjort det på denne måte: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=4&t=16625
På gång:
23 liter brown ale + 23 liter IPA + 46 liter äppelvin + lite med R2D2 ...!
Användarvisningsbild
EtaNolA
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis dec 16, 2014 3:16
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av EtaNolA »

Insåg att maskinen läckte som ett såll, tätade med akvariesilikon på ytan mellan skålen och locket.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster