Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Åtminstone en timme. Jag brukar snitta på ca 4-5 timmar tills vörten är på jäshink och allt är rengjort och klart. Den främsta tids och utrustningsbesparingen ligger vid själva lakningen. Kör man kontinuerlig lakning sparar man mer tid än vid satslakning. Det blir mindre rörigt och mindre rengörning eftersom man bara använder ett kärl för alla moment. Testa, det är grymt kul och ger ett bra resultat :wink:
/Weinkeller
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av torstensson »

Har litet problem med uppvärmning för tillfället. Har precis fått tag i en 50L gryta men har en ca 15 år gammal spis. Tänkte att det eventuellt skulle gå att köra BIAB på 15-20 liters satser vilket blir lagom till ett fat alt. ett par backar.

Får testa största plattan med vatten först för att kolla vilka tider som krävs för uppvärmning. Eventuellt koka vatten vid sidan om och tillsätta för att snabbare få upp värmen.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Jo det går ju åt lite energi för att få upp värmen på ett 40l kok. En del kör med en rejäl induktionsplatta eller två om de ryms under grytan, alternativt gasol. Vid gasol får man dock vara extra försiktig om man bränner på med påsen i kastrullen :shock:
/Weinkeller
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Kör med stora plattan+en del av en annan platta för att få ett bra 20-21 liters kok på min vanliga glashälls-spis...
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av torstensson »

Tanken är att längre fram köpa två induktionsplattor. Gasol är uteslutet eftersom jag brygger i lägenhet.

Får testa med det jag har för att se om det funkar annars kör jag på som vanligt tills ett par induktionsplattor är inköpta.
Användarvisningsbild
qwertaser
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: fre jun 17, 2011 12:46

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av qwertaser »

Har inte riktigt förstått detta med att mäska 1 timme i 65 och sedan 75 i typ 10 minuter.

Skall jag hissa upp påsen efter 1 timme i 65 och sedan sänka ner den igen när tempen kommit upp i 75 eller kan jag bara låta den ligga kvar i vörten och höja tempen jag har tidigare låtit påsen vara kvar medans tempen sakta stiger till 75 eller har nu receptet säger..

Rätt eller fel?
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

qwertaser skrev:Har inte riktigt förstått detta med att mäska 1 timme i 65 och sedan 75 i typ 10 minuter.

Skall jag hissa upp påsen efter 1 timme i 65 och sedan sänka ner den igen när tempen kommit upp i 75 eller kan jag bara låta den ligga kvar i vörten och höja tempen jag har tidigare låtit påsen vara kvar medans tempen sakta stiger till 75 eller har nu receptet säger..

Rätt eller fel?
Du låter den ligga kvar.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
qwertaser
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: fre jun 17, 2011 12:46

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av qwertaser »

Tack! Betyder att jag gjort rätt med andra ord. :-)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Du kan skippa det steget om du vill, det är viktigare vid en lakningsprocess för att få bättre fluiditet i maltbädden. Men det är heller ingen nackdel även om nyttan inte är lika stor.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
qwertaser
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: fre jun 17, 2011 12:46

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av qwertaser »

Aha, ja då fortsätter jag som tidigare och plockar ut påsen efter x antal minuter på 75 eller vad nu receptet säger.

Tack svaren.
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Leo »

Sezzi skrev:Vilken termometer skall man egentligen använda? Jag märkte att den digitala stektermometern jag använde var skit.
Lustigt, jag har också haft problem med stektermometrar. Det går bra en stund, men sedan "spårar de ur" helt, och visar orimiliga värden. Detta hände mig under mäskningen, då man ju gärna vill ha bra koll. Jag hittade en gammal "analog" stektermometer som hyggligt kunde rädda situationen.

Exakt samma sak upprepades med en nyinköpt digital termometer (från Ica). Lustigt nog började de fungera igen efter några dagar oberoende om batteriet var insatt). Det verkar alltså vara något mekaniskt som går fel i själva sonden?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Jag använder den "gula" termometern med trådgivare termoelement typ K. Dyrt jo men snabb och precis.

http://www.maetforum.se/p-1120-temperat ... ikern.aspx
BIAB+NoChill Nuff Said!
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Kör med en kemisttermometer från Maltmagnus nu, den funkar fint, fast det tar ju en stund innan den når upp i korrekt visning.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Vore det rimligt att räkna med 60% brewhouse eff första gången man kör BIAB, om ja kör Brewtec Org 27 L med distans och BIAB-påse och kör en 20 L sats?

Sen tänkte jag, när man ändå kör BIAB i den kitteln och har tappkran, borde man väl även i BIAB tjäna på att "återlaka", dvs köra igenom ca 5 L innan man knyter och lyfter påsen. Borde inte ganska mycket partiklar fastna i bädden inuti påsen då? Sen lyster man försiktigt ur utan pressning och självdroppar lite. Borde ge mindre druv och klarare vört innan kok, eller vad tror ni?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Jag har nu bryggt en massa BIAB batcher och måste säga att jag har endast 2ggr fått grumligt öl och det berodde på att jag hade påsen i under hela koket bara för att testa. (Se min signatur) Dom andra gångerna när jag har bryggt ett ljusare öl har jag fått kristallklart öl och jag förmodar att det har med "mashout" vilket jag även hittade när jag gjorde en snabb sökning. Har inte testat göra utan en "mashout" men det ska testa bara för att se skillnaden. (se signatur) :)

Sedan hittade jag många som även sa att om dom inte gjorde en "mashout" fick dom sämre utbyte.

Angående pressa ut vätskan ur påsen verkar det som om man kan göra det utan att vara rädd för att få tanniner.

"I never did a mashout when I started BIAB. After I got going I tried it because my beers where a little cloudy. I mashout now because it seems to clear the beer. I don't care if my beers are a little cloudy but I enter competitions and THEY care so now I just do it as habit. I am raising the temperature to boil anyway so why not?"

"I notice significant efficiency loss whenever I don't mashout."

Scott Schluter I still haven't figured out the chemistry on why there aren't tannins, but I squeeze like crazy and haven't had any.

John Keck Remember: People that talk about tanning extraction from squeezing are the same ones that refuse to believe autolysis is a myth on the homebrewers scale. :p

Ric West tannin extraction takes a combination of things.. pressure isn't one of them. PH and heat are though and it takes both.

Sean Reilly So where should my pH be? Or where should it not be?

Ric West ideally... around 5.2 or so... however, with BIAB and the large volumes of water we use PH rarely becomes an issue.

Scott Schluter Right, but why is it (theoretically? mythically?) possible to extract tannins through oversparging with a 3V? I have a feeling it has to do with water volume and buffering. As wort is run off the 3V and more water is sparging through the pH favors tannin extraction? But wouldn't the squeezing act the same way in BIAB with a now low volume in the sack?

Scott Schluter Depending on your water Ric. I have to adjust my water because it is so void of minerals it is almost RO. Major difference in beers I adjust water for and ones I don't.

Ric West correct.. during a long sparge (mainly from fly sparging) the heat is up and the PH goes out of control and you get tannin extraction.

Scott Schluter Time is probably a major factor too I bet.

Ric West lol.. yeah you need somethng besides RO water... I have well water :P

Scott Schluter Mine is from a well too, we're in a big sand filter.

Scott Schluter It's probably length of time at a pH favorable to tannin extraction, the pH out of whack because buffering by the grains has been removed by the wort already drained off.

/spam off

:)
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster