Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sander »

Jag har nu använt maxibiab metoden i flertalet batcher och måste säga att utöver att jag får mer öl för jobbet så är effektiviteten bättre, och det tar lika lång tid att göra i princip.

Go Maxi, värt de absolut.
Ekberg
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: sön apr 01, 2012 18:35
Ort: Skara

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Ekberg »

Jag råkar ha en stor rulle med filterplåt hemma. Nu funderar jag på att göra en korg av en bit, att använda till BIAB. Blir väl mer "brew in a strainer" men, men...

Vilken volym tror ni kommer behövas, för att malten ska få plats (är ny på ölbryggning)?
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sander »

Skulle inte använda vilken metall som helst då det reagerar med ölet. för att försäkra dig om att det är lugnt så se till att det är rostfrittstål. volymen beror väl mest på grytan , ju större plats malten får dra i ju bättre så gör nästan lika stor som grytan.
Ekberg
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: sön apr 01, 2012 18:35
Ort: Skara

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Ekberg »

Okej, då blir den så stor som den kan vara.

Jag är ganska säker på att det på att det är rostfrittstål, men ska göra en eftersökning för säkerhetsskull. Det skulle ju även kunna vara ett problem med att skarvarna efter svettsning ger bismak.
alobergsli
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: sön mar 04, 2012 17:58

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av alobergsli »

Alltså jag blir inte klok på det här, stirrat mig blind på maxvolym och tänkt kokvolym. Är fan dum i huvvet.

Har en 20L kittel, har 3kg malt. Kan nån vänlig själ gå igenom steg för steg hur jag räknar ut hur mycket jag kan göra med det?

Ska ju inte lakas och man kokar allt på en gång. Tycker det borde vara simpelt men det står helt still i skallen på mig.
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sander »

Om det är första gången du gör BIAB så rekomenderar jag att du bara kör på. 3 kg malt för en batch på 10 liter blir en starköl. med en 20L gryta blir de inte mer än så , kanske 11 eller 12 på sin höjd.

Fyll på 16 L vatten sen har du i malten , fyller på till toppen och mäskar, för tomt blir de när du lyfter maltpåsen. Resten ångar bort vid kok eller slängs (grums i botten vid omtappning)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Jag kanske har skrivit det lite krångligt i guiden. Enklast möjliga överslag är att lägga ihop antal kg malt och sedan lägga till vatten upp till din maxvolym. Tänk ett kg malt som att det upptar samma plats som en liter vatten (även om det egentligen är ett par dl mindre).

För 20l och 3kg malt får du alltså 3+17=20l.

Innan kok får du enkelt räknat vörtmängden som din tillsatta vattenvolym minus malten. Dvs i ditt exempel ovan:

17-3=14l.

Slutvolymen ner i jäshinken beror på hur länge du kokar och hur mycket förluster ditt system har (bundet i humlen, avdunstning, druv etc). Normalt 10-20% av din volym före kok. Så ca 11-12l i ditt fall.

Kollar man på vanlig BIAB sätter grytans volym och ölens styrka gränserna för ölens volym. För en normalstark öl brukar man få ut ca 60% av grytans volym ner i jäskärlet. Dittfall 0,6*20=12l.

Klarare?
/Weinkeller
alobergsli
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: sön mar 04, 2012 17:58

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av alobergsli »

Kristallklart :D
Tack :D
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sander »

All den här matematiken kan man vara utan :P Det enda du bör veta är batchvolym , OG och maltmängd. Om du måste mäska en andra gång p.g.a liten gryta är det bara mäska påsen på i en annan behållare med nytt vatten. Maxibiab säger jag bara, så länge du mäskar och håller effektiviteten på beräknad nivå behöver du inte räkna ett enda tal :)
mackanpaj
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: fre nov 18, 2011 13:27

Lakning

Inlägg av mackanpaj »

Lakar du aldrig när du brygger? Kanske står nånstans på alla reply´s, men är för trött för att läsa igenom alla. Tack för en fantastiskt bra guide!
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sander »

Lakar ur gör man praktiskt nog (automatiskt) påvägen innan man når kokpunkt o ha i humlen
mackanpaj
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: fre nov 18, 2011 13:27

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av mackanpaj »

Sander skrev:Lakar ur gör man praktiskt nog (automatiskt) påvägen innan man når kokpunkt o ha i humlen
Sant, men får ut tillräckligt av sockret ur biab-påsen?
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sander »

Jadå , den här metoden fungerar utmärkt
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Brandis »

Har provat nyligen med min nyinköpta Biltema-gryta.
Fantastiskt smidigt och porten till helmaltsbryggning för mig.
Tack Weinkeller för en mycket bra och lättförstådd guide.

Jag har dock en fråga till er andra som möjligen använder Biltema-grytan till BIAB och använder t ex Beersmith

Hur ställer ni in "Lauter Tun Deadspace"?
Har ni det på 0 eller ex 2 liter?
Anledning till att jag frågar är att jag hade för litet kok sist och filtrerade bort massa gojs och har ändå ca 2 liter gojs i jäskärlet, men ställer jag in ex 2 liter där är processen att värma 20,8 liter vatten till inmäskningen
Vilket i mina öron låter som mycket då jag gör 10 literssatser (10 liter i jäshinken)
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Läs denna tråd:
http://www.beersmith.com/forum/index.ph ... 140.0.html

PDF fil att hämta hem som är bra:
http://www.beersmith.com/forum/index.ph ... l#msg21415

Allt handlar om att få till sin utrustning på det sätt som du brygger, det finns ingen mall som passar alla bryggare i världen.

Lycka till
Senast redigerad av vafan, redigerad totalt 1 gång.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster