Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

Om du hade en tänkt kokvolym på 6 liter och fick 8 så fick du 2l mer men du kanske menade att du skulle ha 6l efter kok och då har du antingen en felkalibrerad hydrometer, fel mättemperatur ell dålig effektivitet (kan bero på en massa olika saker t.ex dålig krossning eller för hö/låg mäsktemp)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

Knox skrev:Om du hade en tänkt kokvolym på 6 liter och fick 8 så fick du 2l mer men du kanske menade att du skulle ha 6l efter kok och då har du antingen en felkalibrerad hydrometer, fel mättemperatur ell dålig effektivitet (kan bero på en massa olika saker t.ex dålig krossning eller för hö/låg mäsktemp)
Jag fick inte 8 liter, jag fick ca 6 liter. Jag hade i 8,4 liter vatten i grytan eftersom malten tar åt sig vatten samt att en viss mängd vatten kokar bort. Det extra vattnet ska kompensera för detta enligt tidigare inlägg.

Temperaturen kan iofs vara boven. Enligt receptet ska malten kokas på 62 grader i 60 minuter och sedan 67 grader i 20 minuter. Någon skrev och sa att man kunde förenkla genom att koka på 64-66 grader i 90 minuter. Jag siktade då på 65 grader och kokade upp till 75 grader innan jag lade i malten. Temperaturen sjönk sedan till 70 grader och efter 90 minuter var temperaturen lite drygt 60 grader.

Antagligen värmde jag upp för mycket så att det blev för varmt. Jag försökte kyla koket lite genom att lyfta på locket och röra om ganska ofta. Bättre hade nog varit att koka upp till 70 grader och sedan inte lyft på locket så mycket. Då hade kanske temperaturen blivit mer jämn runt 65 grader. Eller vad tror ni?

Dessutom hade jag otur med min termometer (som var sprillans ny från ICA) som lade av efter ca 20 minuters kok, så jag fick använda min glastermometer och det innebär ju att jag måste lyfta locket för att kolla temperaturen.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

Lätt hänt men det behöver inte bli dålig öl för det. Du får antagligen en ganska fyllig kropp och ett fg på över 1,015. Men det blir alltid något knas första bryggningen, jag hade i 3 gånger du mycket humle än vad jag skulle ha och fick en weizen med 45-50ibu... Nästa gång kan du testa att hälla i lit kallt vatten om du får för hög temp eller kokande vid för låg
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

Nä, det blir väl lite av en pilotbryggning.

Kan man på något sätt uppskatta hur mitt OG på 1,050 (varm mäsk) skulle kunna vara om mäsken vore kall? Borde det bli lite högre?

Vad innebär det att få ett FG på 1,015? Det är väl ganska låg densitet?

I mitt fall skulle det innebära en vol% på (50-15)/7,5 = 4,7% och det är ganska mycket mindre än de beräknade 6,5 %en...
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
välj metric och fyll i temp och og (låt calibration vara om det inte står på hydrometern att den är kalibrerad i 15 grader c)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Finns även som verktyg i beersmith om man kör det.. Runt 1,060 lär det vara om mätningen skedde vid 50C.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

Haha, fantastiskt! Det var ju bra läsning, 1,063 sa kalkylatorn om man räknar med 60 grader. :)
Tack för det!
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Maledictus »

Jag brygger med BIAB-metoden i Biltemagrytan och tycker att det fungerar bra. Det största problemet är dock filtrering av vörten innan den ska ned i jäskärlet. Visst går det att använda påsar till humlen om man kör med kottar men det blir ju ändå en hel del bös kvar och framförallt om man använder pellets.

Min fundering var då att tillverka en falskbotten av IKEAs stekskydd (likt Weinkeller) med någon form av distans som får upp den över tappkranen. Efter koket borde man väl bara behöva öppna kranen och allt skräp borde fastna ovanför falskbotten right?

Är det någon som provat den lösningen? Argument för eller emot?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

Jag kör precis så, klippte bort en bit av ramen till stekskyddet för att det skulle passa grytan och har några rostfria skruvar som distans
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

Fastnar verkligen alt klet (från pellets) i stekskyddet? När jag kokar tycker jag att det blir som geggamojja, typ blöt, fin sand. Känns som att det kommer rinna igenom?
Jag använder en BIAB-påse som sil när jag häller ur grytan. Har ju bara en liten än så länge men tänker köpa en Biltemagryta snart.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Maledictus »

Det låter ju bra Knox. Jag råkar av en slump ha ett stekskydd hemma så det är ju bara att prova. Men som jag tolkar ditt inlägg så har ju alltså gjort små hål i nätet och dragit skruv igenom? Med bricka och muttrar antar jag.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

Det kanske inte tar 100% men iaf 80-90% stekskyddet är ju ganska finmaskigt. 5 Skruvar genom maskorna med brickor och muttrar sedan så vilar det på min genomföring till kulventil och så fäller jag upp handtaget på stekskyddet så det ger stöd i mitten. Om man kombinerar detta med en whirlpool så tror jag man blir av med allt men jag har för mycket vört i grytan för att det ska funka ordentligt
Användarvisningsbild
Largo
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: ons feb 05, 2014 19:13
Ort: Växjö

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Largo »

Jag testade att använda stekskyddet som "filter" en gång. Skrev om det i tråden. För mig funkade det dåligt. Har man det i under koket så lyfts ena kanten upp för att släppa upp "bubblorna" från koket. Det ser ut som att vörten bara kokar vid en kant. När man ska hälla över vörten till jäskärlet så sätter stekskyddet igen ganska fort och all vört rinner igenom på de små ställen där det glipar mellan gryta och stekskydd.
Bild
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

Mitt stekskydd klämma fast ordentligt och sitter kvar... Använder induktionshäll om det gör någon skillnad
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

Maledictus skrev:Jag brygger med BIAB-metoden i Biltemagrytan
Fungerar BIAB-påsarna kan kan köpa till denna gryta?
T ex: http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... uct_id=370
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster