Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Salieri
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre nov 05, 2010 0:53

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Salieri »

Vi fick ju ungefär samma resultat då jag hade 18,73 liter innan kok och du hade 18,5 liter. Den enda skillnaden var att du nu räknar med 0,5 istället för de 0.9 som stod tidigare.

Jag förstår varför det blir skillnad, ville bara kolla så att mina uträkningar var ok och att jag förstått allt.

Men jag gör nog som Karl-M hade gjort alternativt att jag kör som han föreslog.

Tack för svaret! :)
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Karl-M »

Jag har ju testat mig fram, från 9l ner i hinken och nu senast 16. Jag närmar mig alltså maxi-biab, men jag hade inte börjat så. Gör lite mindre batcher i början, jobba med de volymer som beersmith föreslår och jobba dig uppåt. När jag på ett lyckat sätt kommer upp till 18l flaskvolym så köper jag en fatanläggning, det är egentligen enda syftet med att öka volymen. Första 5 batcherna lydde jag beersmith slaviskt!

Lycka till!
Jag gillar att jäsa saker.
bartek
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån apr 22, 2013 11:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av bartek »

Nu har jag gjort min första BIAB-bryggning! Inhandlade Biltema-grytan på 25 liter med tillhörande falskbotten och påse från MM. Gav mig på Pale Ale-receptet från Weinkeller och skalade om alla siffror med 25 / 36 ~= 0,69.

Bryggningen gick fint, använde mig även av humlepåsar från MM för att minimera slabb. Det slutade litet snöpligt dock - 12 liter ner i jäshinken varav nästan 1.5-2 liter "bottensats". OG låg på 1057.

Började koket med 19,7 liter, är det vanligt med nästa 8 liter bortkok? Borde jag ha kokat vörten med kastrullocket på?
andersr
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön dec 12, 2010 14:52

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av andersr »

bartek skrev:
Började koket med 19,7 liter, är det vanligt med nästa 8 liter bortkok? Borde jag ha kokat vörten med kastrullocket på?
Vet inte hur länge du kokar, men min 25 liters biltemagryta har en boil off på 4 liter per timma. En av sakerna du försöker åstakomma med själva koket är ju att koncentrera vörten för att få ett starkare öl.
Användarvisningsbild
Leonard
Bryggare
Inlägg: 134
Blev medlem: sön okt 21, 2012 13:42
Ort: Göteborg

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Leonard »

Det blir ju en hel del "mjöl" från malten i botten av grytan efter kok och kylning. Tar ni bort det, eller häller ni ner allt i jäshinken?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Tror många gör felet att koka för livligt, vilket kokar bort en massa vätska. Har man en bra termometer kan man hålla 100-101 för att få ett perfekt rullande kok. Jag har mer koll på det nu än förr och får mer i jäshinken.
Jag kokar oftast i 90min.

Ibland filtrera jag bottensatsen i en silduk men tycker det bara är omständigt så det händer kanske 1/30 bryggningar.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Leonard skrev:Det blir ju en hel del "mjöl" från malten i botten av grytan efter kok och kylning. Tar ni bort det, eller häller ni ner allt i jäshinken?
Jag häller den väl kylda vörten genom en saftsil. All druv som finns på botten i form av humle, koagulerade proteiner och eventuella maltrester fastnar i silen.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Leonard
Bryggare
Inlägg: 134
Blev medlem: sön okt 21, 2012 13:42
Ort: Göteborg

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Leonard »

Weinkeller skrev:
Leonard skrev:Det blir ju en hel del "mjöl" från malten i botten av grytan efter kok och kylning. Tar ni bort det, eller häller ni ner allt i jäshinken?
Jag häller den väl kylda vörten genom en saftsil. All druv som finns på botten i form av humle, koagulerade proteiner och eventuella maltrester fastnar i silen.
Fungerar det bra att sila bort humle i pelletsform med en saftsil? Jag har hittills inte vågat använda något annat än kottar pga problemet med separation. Min gryta har nämligen ingen tappkran.
Det ska jag prova nästa gång! Tack för tipset :)
Användarvisningsbild
mankang
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: fre mar 18, 2011 20:35
Ort: Linköping

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av mankang »

Jag har slutat att använda saftsil helt men vill minnas att pellets blev mer kleggigt än kottar. Ha fler silpåsar i beredskap.
Marcus Gustafsson
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

Jag gör en halvhjärtad whirlpool för att bli av med den värsta skiten och sen kör jag ner resten i jäshinken
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Pellets täpper igen rätt fint men om man låter vörten svalna och stå stilla och vila och man häller försiktigt så ligger det mesta på botten bland de sista litrarna. På så sätt gör det inget om silen sätter igen på slutet, då får det bara stå och droppa klart.
/Weinkeller
GurraG
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 12, 2013 1:05

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av GurraG »

Jättedum nybörjarfråga, men ni får ha tålamod med mig: I recepten står det typ såhär:
0 min Inmäskning Add 28,00 L of water at 41,5 C 40,0 C
60 min Försockring Heat to 67,0 C over 25 min 67,0 C

Innebär det att man ska lägga i malten när vattnet är 41,5C, och sen värma ytterligare tills det blir 67C? Att döma av beskrivningen i första posten verkar det ju snarare som att man ska vänta tills vattnet är 67C (eller vilken temperatur man nu ska mäska vid)?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

GurraG skrev:Jättedum nybörjarfråga, men ni får ha tålamod med mig: I recepten står det typ såhär:
0 min Inmäskning Add 28,00 L of water at 41,5 C 40,0 C
60 min Försockring Heat to 67,0 C over 25 min 67,0 C

Innebär det att man ska lägga i malten när vattnet är 41,5C, och sen värma ytterligare tills det blir 67C? Att döma av beskrivningen i första posten verkar det ju snarare som att man ska vänta tills vattnet är 67C (eller vilken temperatur man nu ska mäska vid)?
Lite av en smaksak. Vill man vara petig så får du en mindre chock för enzymerna i malten om man börjar lägre och sedan värmer på. Du får dessutom lite andra raster på köpet under uppvärmningen. Många av dessa ofta helt onödiga med malt vi normalt använder oss av och för de flesta öl som bryggs. Jag har bryggt många lyckade öl med inmäskning vid +60 grader. Dock kan jag se att i de flesta öl som jag mäskar in lågt så får jag en lite bättre effektivitet. Siffrorna i recepten är bara förslag och troligen får du en ganska likvärdig öl om du mäskar in vid 67 grader.
/Weinkeller
GurraG
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 12, 2013 1:05

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av GurraG »

Tack för ett snabbt svar!
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av AirQ »

Hums, känns som jag gör något fel i min mäskningsprocess, då min jäsprocess stendör efter 2-3dagar

Detta har hänt mig 2 gånger nu och jag har använt mig av följande steg och fått samma resultat.

Värmt till 74C
I med maltet och låt svalna till 65-67C mäska i 60-75min
värm upp till 75C sista 10min

I slutändan så får jag ett bra ochle värde fick 1054 senast.
Jäser med SafAle-33 i 22C

Bryggde i lördags
I söndags smattrade det bra i vattenlåset.
I måndags kväll så var det tvärdött, tog ett nytt prov och visade 1032.

I morse(tisdag) så var det inte ens tryck på vattenlåset, tog lite åt sidan för att prova, och jästen reagerar på vanligt socker, så känns som jag misslyckas på något sätt med mäskningen så att jag inte får ut rätt sockerarter ur maltet?

Är det någon som ser något direkt fel i min process, eller har ett bra tips på ett bättre sätt så vore det kalas.
Visst ölen blir god, men alkoholhalten blir rätt skapligt låg -.-
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster