Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Mikey
Finjäsare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån jul 25, 2011 23:12
Ort: Stoby

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Mikey »

Odqvist skrev:Inte om du har tappkran ju. Då kan man tappa ur någon liter, hälla tillbaks den i den öppna påsen som fortfarande är nersänkt i grytan, och hålla på så några gånger, tills vörten blir klarare. Sen knyter man påsen och tar upp den försiktigt så den får droppa av. Tänker jag snett? :?
Kör med Brewferm 27 PRO och gör precis så här.
Funkar kanon...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Mikey skrev:Avsmakar just nu Englisch Brown från post 1, mums!!!!!!! :P
Vad trevligt att det blev bra, brygg hårt!
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Prövar att teoretiskt föra ihop lite teorier från BIAB, Maxi-BIAB och annat.

Brewferm 27 L Org, räknar med att den klarar 25 L praktisk volym så det finns lite nivå kvar till kanten. Överdriver lite och säger att det är 2 L dödvolym i bottnen också.

Först värmer man lakvatten i Brewfermen till ca 80 C så man har marginal att förlora några grader. Detta vatten tappar man bara till ett annat kärl sålänge.

Sen man mäskar BIAB, 25 L total mäskvolym och tappar vörten genom ventilen samtidigt som man tillför lakvatten på toppen då påsen fortfarande är öppen. Man tappar till ett annat kärl (jäshink) tills man har en kokvolym på ca 23 L.

Då borde man varken ha lakat tannin, druven är kvar i bottnen på Brewfermen och draven är relativt urlakad. Så tvättar man ur Brewfermen, häller tillbaks vörten och kokar. Till jäskärlet borde man då i alla fall kunna tappa 20 L vört.

Mer eller mindre praktiskt än Maxi-BIAB, jag gillar principen även om den inte är lika enkel och bekväm som BIAB.

Ser någon problem, fördelar eller idéer till detta så mottages det gärna. :)

Målet är som sagt att kunna få minst 18 L färdigt öl mha BIAB variant i en Brewferm 27 L.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

@Odqvist: Allt går så länge man vill det tillräckligt mycket. Du behöver ju inte låsa in dig på BIAB om du ändå tänkt använda ett ytterligare kärl. Grejen med BIAB är ju att slippa allt annat än grytan och påsen. Visst är det smidigt med en automatiserad gryta men jag tycker det går riktigt bra med en rejäl Patinagryta+påse+induktionshäll, kostnad runt 1800kr+frakt.

Visst jag hade gärna haft en tappkran på grytan men temperaturen stegar jag enkelt fram manuellt samtidigt som jag rör om. Är det några andra fördelar jag missar med Brewfermen?
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Du har så rätt. Just nu vill jag åt smidigheten med BIAB samt att använda så lite skrymmande prylar som möjligt. Kommer ha studentrum i höst, och där finns duschutrymme med vatten och avlopp, men inget eget kök och således ingen spis.. Planen var att kunna brygga på rummet ;) samt att kunna få ett helt 18 L corneliusfat i slutändan.

Såg att min idé krävde ytterligare ett kärl, så överväger Maxi-BIAB som det ser ut i guiden, där jag använder en Brewferm 27 L Org och har värmt lakvatten i förväg. Så om jag räknat rätt klarar jag mig med:

Brewferm 27 L Org
Distansgaller
BIAB-påse
2x Jäshinkar 25 L
Vörtkylare och övrig småutrustning

Målet borde då vara en kokvolym på 23-24 L, "post-boil dilution", en jäsvolym på minst 20 L och att kunna tappa minst 18 L färdigt.

Fördelen med min första idé var väl att man kunde bli av med druven, men vet inte om det betyder så mycket i praktiken. :?

Om någon är på samma spår som jag, och kör Maxi-BIAB med Brewfermen, så säg gärna till. Det är en stor investering för mig, så försöker eliminera allt som kan gå åt helvete innan det händer ;)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Mikey
Finjäsare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån jul 25, 2011 23:12
Ort: Stoby

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Mikey »

Halloj
Jag får ut 20 lit i jästunnan med Brewferm 27, så det funkar utmärkt.
Är ju då inte ett rent Biab kok. Ställde in i beersmith2 att mitt kokkärl är på 37 lit , batchsize 20 lit och Biab. Brewferm 27 klarar ca 4,8 kg malt och 21 lit vatten mellan skillnaden använder jag som lakvatten( ca 8 lit) kör det genom kranen så här blir det lite traditionell lakning ,får då ca 24,5 lit ren och klar vört till kok
Blir bra utbyte och god öl


:lol:
malttrollet
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre aug 19, 2011 18:24

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av malttrollet »

Några erfarenheter från en BIABare (3 försök), brygger satser på ca 10 l.
  • Jag kör utan falskbotten, har inte haft problem med att det bränner (men ska fundra på det iaf).
    Jag har gjort ett superdurkslag av en ärtgrön 10-litershink som jag borrade ca 8 4cm hål i botten på. I den lyfte jag upp påsen i (lätt att hantera). Och så kan jag slå på lakvatten genom påsen i hinken
Får dock ett lågt utbyte, neråt 60% :cry:
/malttrollet
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Evert »

Weinkeller skrev:Är det några andra fördelar jag missar med Brewfermen?
Nej du har inte missat något. Din metod är väl så bra. Alla har ju en spis, och den fungerar förståss lika bra som en elektrisk gryta. Det enda jag tycker är smidigt, är då man "trimmat in grytan" så att den slår på när värmen går under 66 grader. Men sånt kan man ju fixa genom att isolera en vanlig gryta väl.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Weinkeller skrev:@Odqvist: Allt går så länge man vill det tillräckligt mycket. Du behöver ju inte låsa in dig på BIAB om du ändå tänkt använda ett ytterligare kärl. Grejen med BIAB är ju att slippa allt annat än grytan och påsen. Visst är det smidigt med en automatiserad gryta men jag tycker det går riktigt bra med en rejäl Patinagryta+påse+induktionshäll, kostnad runt 1800kr+frakt.

Visst jag hade gärna haft en tappkran på grytan men temperaturen stegar jag enkelt fram manuellt samtidigt som jag rör om. Är det några andra fördelar jag missar med Brewfermen?
Ja men det är ju om man har en bra induktionshäll hemma? För du får väl inte en patinagryta+en schysst induktionshäll som räcker till för 1800?

Fördelen för mig med en brewferm-gryta är att den är portabel så jag kan hålla till vart jag vill, tänker mig brygga utomhus när det är fint väder etc. Jag gillar att slippa slabba ner i köket, som idag kunde jag brygga i tvättstugan ist!

Jag menar inte att det ena är bättre än det andra, så länge det funkar så är metoden väl skitbra!
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

malttrollet skrev: Jag har gjort ett superdurkslag av en ärtgrön 10-litershink som jag borrade ca 8 4cm hål i botten på.
Hoppas att plasten är av en typ som klarar het vört annars kan du få lite tråkig smak på ölen. PVC fungerar inte tex.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Weinkeller skrev:
malttrollet skrev: Jag har gjort ett superdurkslag av en ärtgrön 10-litershink som jag borrade ca 8 4cm hål i botten på.
Hoppas att plasten är av en typ som klarar het vört annars kan du få lite tråkig smak på ölen. PVC fungerar inte tex.
Oooh don´t go there, mate. Been there, done that and didn´t even get the lousy t-shirt 8)

Nä, för i fasen, se till att bara ha livsmedelsplast, för den smaken vi fick av det mäsk/lakkärl vi byggde i rött icke-livsmedels PVC var ej att leka med.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Så, nu har jag pillat i timmar. Har tagit som grund Weinkellers recept i början av tråden för en Brown Ale BIAB.

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: Brown Ale BIAB test 1
Brewer: Jonathan Odqvist
Asst Brewer:
Style: Northern English Brown Ale
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 20,10 l
Post Boil Volume: 18,10 l
Batch Size (fermenter): 15,00 l
Bottling Volume: 13,00 l
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 37,4 EBC
Estimated IBU: 25,1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Est Mash Efficiency: 81,2 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
2,50 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain 1 71,4 %
0,30 kg Biscuit malt (Castle Malting) (60,0 EBC) Grain 3 8,6 %
0,20 kg Viking Crystal 150 (150,0 EBC) Grain 4 5,7 %
0,10 kg Chokladmalt (Castle Malting) (900,0 EBC) Grain 5 2,9 %
0,40 kg Abbey malt (Castle Malting) (45,0 EBC) Grain 2 11,4 %
15,00 g Target [11,00 %] - Boil 60,0 min Hop 6 23,2 IBUs
7,00 g Fuggles [3,40 %] - Boil 10,0 min Hop 8 1,2 IBUs
12,00 g Fuggles [3,40 %] - Boil 3,0 min Hop 10 0,7 IBUs
1,0 pkg SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) Yeast 11 -
5,00 g Irish Moss (Boil 15,0 mins) Fining 7 -
0,50 tsp Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins) Other 9 -


Mash Schedule: BIAB, Medium Body
Total Grain Weight: 3,50 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification Add 24,58 l of water at 71,6 C 67,0 C 90 min
Mash Out Add 0,06 l of water and heat to 75,0 C 75,0 C 10 min

Sparge: Remove grains, and prepare to boil wort
Notes:
------

Ni som varit med ett tag, ser ni några fel eller saker som behöver förbättras? :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Boil Size: 20,10 l
Post Boil Volume: 18,10 l
Batch Size (fermenter): 15,00 l
Bottling Volume: 13,00 l
Du räknar nog förlusterna i överkant (spelar ju ingen större roll iofs, du får ju se).

Tror du kommer koka bort lite mer än 2 liter. Men det behöver inte bli 3,1 liter druv kvar i grytan... Jag lämnar c:a 2 liter och då är det i princip bara klar vört ner till jäshinken (lite jox får man alltid med). Då får man heller inte 2 liter förluster i jäshinken. Kanske 0.5-1 liter vad jag har märkt.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Är inte helt säker på hur jag har ställt in. Nya beersmith innehåller så mycket att jag blir förvirrad.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Som sagt spelar det ju inte sån stor roll, det enda som påverkas är hur mycket öl du får ut...lika bra att bara köra en bryggning och se vad du får för volymer!
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster