Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Syresättning med luftpump?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Syresättning med luftpump?

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Funkar det att syresätta ölen innan jäsning med tex en luftpump till ett akvarie eller blir det bättre effekt av att vispa/skaka?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Syresättning med luftpump?

Inlägg av latmasken »

Google is your friend. Googlar man på "syresätta öl akvariepump" så hittar man snabbt denna sida:
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Syres%C3%A4ttning
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Syresättning med luftpump?

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

latmasken skrev:Google is your friend. Googlar man på "syresätta öl akvariepump" så hittar man snabbt denna sida:
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Syres%C3%A4ttning
Tack! Jo, google är bra och man kan få svar på vissa frågor, men ibland vill man ha lite tips från någon som kanske har testat eller har erfarenhet i frågan. Man kan skapa en dialog själv och ställa följdfrågor osv, lite av poängen med ett forum kanske? :)
Jag fick svaret via din länk och det bekräftade det jag tänkte - att risken är att man pumpar in skit som man inte vill ha i vörten om man inte har en massa filter osv, så tack igen! :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Syresättning med luftpump?

Inlägg av latmasken »

Jo, men då kan man göra så att man skriver "Jag kollade runt lite och hittade den här sidan, stämmer det som står där? Vad har ni för egna erferenheter?"
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Syresättning med luftpump?

Inlägg av Mr_President »

Jag använder akvariepump och har bra erfarenhet av det! Bubblar 30-60 min sisådär. Använder torrjäst,och det startar som en månraket.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster