Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

3 fas för elpatron?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
bloke
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: tis aug 21, 2012 7:46

3 fas för elpatron?

Inlägg av bloke »

hur kopplar man egentligen en elpatron som kräver mera en 1-fas? om jag t.e.x vill ha en elpatron som är 5000W. Elpatronen har endast 2 "kopplingspunkter" och 3 fas har vanligtvis 5 ledningar. Jag taänker inte försöka koppla själv. Enbart försöka förstå principen.

tacksam för en liten utredning ifall någon orkar ta sig tid och är elektriker, tack!
Steen
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör nov 30, 2013 21:13

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av Steen »

Har du en elpatron för 3-fas så ska du ha fler kopplingspunkter. Oftast 6 st. 2 till varje värmeslinga. Har den bara två kopplingspunkter så är det förmodligen en 1 fas 230v från annat land eller en 2fas 400v. Ta en bild på den o lägg upp så är det lättare att hjälpa dig.
//elektrikern
bloke
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: tis aug 21, 2012 7:46

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av bloke »

Tack för ditt svar! Jag var lite otydlig. Jo jag tänkte på utländsk variant.
http://www.blichmannengineering.com/products/boilcoil

Vad jag förstått skall denna fungera i vårt elsystem. Det kommer bara att bli lite lägre effekt vilket inte gör mig nåt, men hur det skall kopplas är en annan fråga. Vad jag förstår består medföljande kabel av 3ledningar av vilket den mittersta i kopplingsdosan är jord.

Jag hoppas detta var lite klarare beskrivning, tack!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av latmasken »

Den verkar dra 20-30 A på 240 V enligt specarna, det är typisk USA-rating för "2-fasanslutning". I Sverige använder man normalt inte 1-fas på högre ström än 16 A (jag är osäker på om det är att man inte FÅR eller att man bara inte gör det).

Ska man ha mer än 16 A så är det nästan uteslutande 3-fas.
Steen
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör nov 30, 2013 21:13

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av Steen »

Det är precis som latmasken säger. I USA använder man ett annat typ av system. är det tre trådar i kabeln och det är en 230V patron så är det bara fas-nolla och självklart jord som ska kopplas in. Men det kommer ju fortfarande inte hålla för effekten är ju fortfarande 5000w vilket dina huvudsäkringar, kabel och Centralsäkringar inte kommer klara av. Bara räkna påt: 5000w/230V= 22A. Är det en 400V 2 fas patron kommer du upp i 7,22A per fas o då funkar det ju Men som det verkar är det ju en 1 fas patron så det kommer inte hålla.
bloke
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: tis aug 21, 2012 7:46

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av bloke »

Så ni menar det är omöjligt att få ut mer än 16 ampere ur elmätarcentralen? Jag har ju 3-fas uttag där men eftersom det är på 3x 16ampere 400V går det väl inte att tex via nån converter och och 1-fas CEE uttag få en linje som klarar typ 22ampere.
Jag har sett ett tex elverk kan ha en 1-fas 32A i ett CEE uttag, men det kanske är annat då det inte kommer via elledningarna?
Trött på att inte fatta ellära. Finns det nån bra elementär bok? :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av latmasken »

Att man inte tar ut mer än 16 A på en fas på en enskild last handlar mycket om att man vill ha balans i 3-fasen. Tar man mycket ström på en fas på det snedbelastat och det kan ge en massa problem. Det är därför som man när man gör en installation i ett hus försöker fördela alla laster någorlunda jämnt över faserna.

Vill du göra om 3-fas 16 A till 1-fas som klarar hög ström så behöver du en transformator från 3-fas till 1-fas, jag skulle gissa att en sån kostar minst 5-siffrigt.

Köp 3-fas elpatron istället.
bloke
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: tis aug 21, 2012 7:46

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av bloke »

äh då det var tråkigt! det svåra är ju att hitta en elpatron som har låg watt/yta så man inte bränner vört etc. Så vill jag gärna ha en som man kan installera utan att svetsa muff i grytan.
Användarvisningsbild
Morgan I
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör dec 14, 2013 17:09

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av Morgan I »

Jag kokar vörten i en jäshink med vattenkokarelement. Funkar utmärkt, får inga felsmaker. Så kör med vilket svenskt element som helst och det kommer att funka.
kromos
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons sep 28, 2011 11:19
Ort: Småland

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av kromos »

Har du tillgång till en 32a handske typ i garaget osv finns det undercentraler att köpa där det på vissa finns 1fas utgång säkrad med 32a automatsäkring.

Det som det handlar om är att kablarna som går i husen är för tunna för den mängden ström som ska dras igenom och kan smälta.
Normalt så får du hemma byta ut dina 10a säkringar i proppskåpet med 13a men inte högre för det klarar inte kablarna.

I undercentralen tar den alla faser bakar ihop till 1.
Sen får du tänka på vilka kablar du väljer från patronen till centralen då de kommer bli varma
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av latmasken »

kromos skrev: I undercentralen tar den alla faser bakar ihop till 1.
Nej, det är inte så enkelt att baka ihop 3-fas till 1-fas. Jag googlade lite på det efter att ha skrivit förra inlägget och det går nästan inte ens att lösa med en transformator. Det enklaste och bästa sättet att göra om 3-fas till 1-fas (och får lasten fördelad över alla tre faserna) är att använda en 3-fasmotor som driver en 1-fasgenerator.

Så glöm alla såna tankar, skaffa 3-fas elpatroner om du behöver högre effekt. 1-fas kan du ta 16 A, då blir det 3680 W, men det kräver som sagt var grövre ledare än 1,5-kvadrat.
Användarvisningsbild
Morgan I
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör dec 14, 2013 17:09

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av Morgan I »

Jag har nu lagt upp en guide för hur man monterar ett värmeelement från en vattenkokare i en jäshink: bruggarn.blogspot.se

Jag ser ingen anledning att krångla till det med trefas-element, bara att använda 1-3 st enfas-element på 230 volt, det räcker ganska långt.
kromos
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons sep 28, 2011 11:19
Ort: Småland

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av kromos »

Jag har en 3500w 1fas som jag kör med mitt 3 fas uttag och en
smidig pryttel från biltema
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... as-350090/

Får jag ut 230v och 3680w med hjälp av den, funkar prima.
Men visst det kanske är svårare att göra om 32a till 1fas än vad det är med 16a,
men krasst sett borde principen vara den samma
kromos
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons sep 28, 2011 11:19
Ort: Småland

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av kromos »

latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 3 fas för elpatron?

Inlägg av latmasken »

kromos skrev: Men visst det kanske är svårare att göra om 32a till 1fas än vad det är med 16a,
men krasst sett borde principen vara den samma
Alltså, när du kör den där på 16 A så använder du bara en av faserna i 3-fasuttaget. Du gör inte om 3-fas till 1-fas. Du lastar en fas med 16 A och de andra två med 0 A.

Det ger en snedbelastning av elnätet som inte är bra (framförallt blir det hög ström i nollan och det ställer till med problem i elnät som är TN-C eller TN-C-S). Det är därför man inte gör så med större laster än 16 A.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem

Med en symmetrisk 3-faslast så går det ingen ström alls i nollan.

Här står en del om problem med snedlastad trefas
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 128987.ece
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster