Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga humleavskiljare efter kok (bilder)

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
räksallad
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 27, 2014 22:27

Bygga humleavskiljare efter kok (bilder)

Inlägg av räksallad »

Tjena! Efter 1 år av bryggning har jag gått från satsbryggning till allgrain, till största del tack vare er på bryggforum. Jag har alltid upplevt en stor irritation av humleavsilning efter kok, humlepåsar känns inte rätt och silduk tar så himla lång tid, så har därför gjort ett bygge likt ett mäskkärl.

Jag tänkte använda mig utav kottar för bättre avsilning. Tror ni att man kommer kunna separera bort mycket humlerester eller måste man ändå filtrera brygden?
Optimized-DSC_0102.JPG
Optimized-DSC_0102.JPG (482.28 KiB) Visad 296 gånger
Gick från 1/2 upp till 3/4.
Gick från 1/2 upp till 3/4.
Optimized-DSC_0103.JPG (496.19 KiB) Visad 296 gånger
Optimized-DSC_0108.JPG
Optimized-DSC_0108.JPG (566.98 KiB) Visad 296 gånger
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Bygga humleavskiljare efter kok (bilder)

Inlägg av scaryeyes »

Problemet är att wirlpool fungerar dåligt när man har saker inne i kärlet. Risken är att slangen sätter igen och du måste ner och skrapa bort humleblad från slangen emellanåt. Men tappar man mycket långsamt så funkar det hyffsat. Sen dör man inte av lite bös i jäshinken. Det är det som sedimenterar ut först. Värre är det med proteiner, det som fälls ut vid coldbreak. Men rätt mängd irish moss eller protafloc tar ju tag i det problemet och lägger även detta på botten bland humlen.
Jag har sån slang i min åxå. Bättre än utan.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
räksallad
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 27, 2014 22:27

Re: Bygga humleavskiljare efter kok (bilder)

Inlägg av räksallad »

Tack för ett bra svar scaryeyes har sett dina byggen på diverse forum och man blir duktigt imponerad!Har ännu inte hunnit testa att brygga med detta filter så det blir intressant att se skillnaden gämförelsevis emot saftsilen. Har en pale ale på sekundären som jag hade tänkt att testa kallkrasha för första gången. Hade tänkt att använda mig av gelatin men det har väll i princip samma effekt som protofloc och irish moss?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster