Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga billig plastgryta.

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
mok
Bryggare
Inlägg: 174
Blev medlem: tor feb 27, 2014 12:38

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av mok »

Är rätt nu på bryggning men man börjar ju kika mer och mer på saker som kan underlätta och denna tråden var riktigt intressant.

Har en gryta som är hemmagjord som jag kör en doppvärmare i på 3000 watt den är lite för kraftig för mej.

Såg nån länka till ett element på 2000 watt som jag tror skulle vara bättre.

Nån som har lust att peka mej i rätt riktning?

2000 watts element, termostat och saker för att kontrollera värmen.
Vad behöver man?
HerrFrank
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån maj 12, 2014 18:21
Utrustning: Bielmeier och kärlek

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av HerrFrank »

mok skrev:Är rätt nu på bryggning men man börjar ju kika mer och mer på saker som kan underlätta och denna tråden var riktigt intressant.

Har en gryta som är hemmagjord som jag kör en doppvärmare i på 3000 watt den är lite för kraftig för mej.

Såg nån länka till ett element på 2000 watt som jag tror skulle vara bättre.

Nån som har lust att peka mej i rätt riktning?

2000 watts element, termostat och saker för att kontrollera värmen.
Vad behöver man?
Det mesta finns att beställa från Kina. Jag beställer det mesta mitt från Aliexpress.com
För att styra ditt element skulle jag välja en STC1000. Är en väldigt billig styrkontroll som även kommer med en sensor som du kan ha i koket eller köra med en Thermowell.
Problemet som kommer med att köra en thermowell är att när en STC når 99C så slår den till och "kukar ur" så att ha ett rullande kok kan vara struligt men det jag göra är att när jag ska ha kok så lyfter jag ur sensorn och då kommer den köra fullt ös till elementet.

Så kolla in STC1000, värmeelement från ex vattenkokare eller beställa nytt från Aliexpress. Du kan även beställa en bättre sensor till STC'n i rostfritt, den som följer med är i plast men går att ha i koket.
Bryggeri Frankriket
tomas@beergeek.se
Bielmeier, Plattvärmeväxlare, BIAB.
Användarvisningsbild
Svetla
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor feb 07, 2008 22:26

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av Svetla »

Bumpar denna tråd.

Är det någon som har ett omdömme än om pumpen nu när det har gått ett tag.

Ska koppla in min tänkte jag. Har hört att man ska köra pumpen i cykler för att maltbädden inte ska sätta sig. Fem minuter på fem minuter av är det lagom tror ni?
Andreashaggstrom
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jun 02, 2014 22:38
Utrustning: Bielmeier

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av Andreashaggstrom »

Jag har använt min pump några ggr och är mycket nöjd. Jag kanske ska förtydliga att jag inte pumpar runt mäsken med malt och så, utan bara den "rena vörten".
Användarvisningsbild
Svetla
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor feb 07, 2008 22:26

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av Svetla »

Jag kör med hemmagjord insatssil (hink med hål i botten) insuget sitter under detta så det kanske räcker som filter annars får jag göra en bazookascreen.

Va inne på din blogg och kollade passade NPT 1/2" bra på pumpen har inte blivit klok på gängorna tidigare.

Hur mycket reglerar du pumpen med PWM:en om 100 % är maxfart?
Jag håller på att programmera ett pumpschema i väntan på lite delar från ebay.

Va tror ni om man mäskar 60 min att kör 30 min med 5 min intervaller på/av och sen köra pumpen kontinuerligt sista 30 minuterna för att klarna vörten. Tänkte att jag ska slippa röra runt i malten med sleven :oops:
Andreashaggstrom
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jun 02, 2014 22:38
Utrustning: Bielmeier

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av Andreashaggstrom »

Om du kan slippa bazooka skulle jag säga att det är att föredra, så filtrerar det inget i grytan utan bara i maltbädden. Jag kör ju med insatssil och det lilla bös som tar sig genom den klarar pumpen av och sedan filtreras det genom malten.

De passar utmärkt på pumpen. Jag har ingen gängtejp eller så, utan de håller tätt bara av att jag skruvar åt de för hand.

Jag ligger nog oftast mer kring 50% hastighet, så det hinner ner genom maltbädden. Det är dock en höftning och jag ändrar fram och tillbaka. Det är ju fortfarande relativt obeprövat för mig.

Senaste bryggningen gjorde jag en barleywine och för att få upp temperaturen (på denna tjocka gröt) innan lakning så recirkulerade jag vörten genom en kasserad kylspiral som låg nedsänkt i en kastrull med varmt vatten (herms?) som möjliggjorde att jag fick upp tempen från ca 65 till 75 grader utan att vörten brändes/skållades på elementet. Det tog en stund eftersom det var en massa malt som jobbade emot värmen, men det gick och vörten blev superklar.
wessman
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jul 28, 2014 8:46
Utrustning: Helmalt
Kontakt:

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av wessman »

Funderar också på att bygga ett eget bryggverk liknande era.

Främst vill jag använda värmeelementet för att kontrollera temperaturen på mäskningen, men vore även schysst om jag kan använda det till kok.
Ser att vissa (alla?) har problem med att saker bränner fast, vad har ni för effekt på elementet då och vad kan man göra för att undvika det?
T.ex. att ha ett filter så att inte malten kommer i kontakt med elementet? Eller kan man "dimma" uteffekten mellan STCn och elementet på nåt sätt med en switch typ som Grainfather-verket gör?
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
mok
Bryggare
Inlägg: 174
Blev medlem: tor feb 27, 2014 12:38

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av mok »

Nu är jag helt inne på att köpa en gryta med kran sen komplettera med följande:

1st för att kóppla till ett av elementen för att kunna vrida ner effekten

http://www.pecoservices.co.uk/spare-con ... 2-18-p.asp

2st Element

http://www.pecoservices.co.uk/spare-ele ... 5-21-p.asp
wessman
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jul 28, 2014 8:46
Utrustning: Helmalt
Kontakt:

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av wessman »

Är du säker på att kontrollboxen reglerar effekten? Många termostater sätter bara på och av elementet, men det kanske inte gör nåt för dig.
Jag vill försöka hitta en lösning för att kunna få ner effekten för att undvika fastbränning.

Nice värmeelement förresten, då slipper man löda och grejja med elen precis intill grytan :) Kanske blir ett sånt för mig med.
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
mok
Bryggare
Inlägg: 174
Blev medlem: tor feb 27, 2014 12:38

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av mok »

Vet inte exakt ännu hur denna reglerar effekten faktiskt men tror som du säger i mitt fall att det inte spelar nån roll. Fast vet sådana sopm använt detta vid mäskningen och där borde det spela mer roll att effekten faktiskt är densamma.

Lite därför jag föll för dessa element just för att slippa löda och koppla. Känns säkrare. Skall iaf beställa inom kort. Skall bara finna en gryta och beställa först.
Användarvisningsbild
Svetla
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor feb 07, 2008 22:26

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av Svetla »

Ebay och Ali svämmar över av dimmers eller effektregulatorer som skulle funka. För kostnaden av tre liter mjölk.

Har i teorin lekt med tanken att koppla in en dimmer på elementet för att kunna sänka effekten på värmeelement vid mäskning för att inte bränna vid malten .

Isolerar man grytan behövs det inte många watt för att hålla stabil temp. Ihop med en PID eller stc-1000 bör det i teorin funka bra.

Har inte mätt effekten på mitt element men 2000W enligt spec. Får ampremäta med tången vid nästsa tillfälle samt räkna ut ytan på elementet för att få fram ett W/cm2 förhållande.

Dock så är mitt element stort och cirkelformat och inte en liten knut som många vattenkokare element och liknande är. Konstruktionen är även hink i hink och det är några cm kvar upp till malten från elementet.

Någon som har koll på under vilken watt per kvadratcentimeter man bör ligga på för att undvika att det bränner fast.

Hörde något riktvärde i en amerikansk podcast men det va såklart square inch
mok
Bryggare
Inlägg: 174
Blev medlem: tor feb 27, 2014 12:38

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av mok »

Har kikat på STC 1000 ett par gånger men inte riktigt hajat hur man kopplar in den....

Kopplar man då sitt värmeleement till utgången märkt heating?

Cooling. Vad kopplar man dit?

Och vad har man för slags "termometer". Hur för man den i grytan? Lägger man bara i den? Tål den att ligga i kokande vatten i 60-90 minuter?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av Knox »

Det skiljer sig lite från stc till stc men på min kopplar du bara in fas via stc och nollan delar du till 2 eller 3(om du ska ha kylning) och kopplar en till stcn de andra går vidaare till uttag/sladd

Glöm bara nye att koppla vidare jorden!
mok
Bryggare
Inlägg: 174
Blev medlem: tor feb 27, 2014 12:38

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av mok »

Det låter ju då som att man kan koppla in det utan problem.

Hur använder du proben? Lägger den bara rätt i kastrullen? Och det tål att kokas?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Bygga billig plastgryta.

Inlägg av Knox »

Jag anväbdender min till min jäskyl men vet att en del kör den i mäskkärlet
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst