Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur får jag den där"..ahhh" smaken?

Grundläggande utrustning och teknik.
Olleman
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: fre nov 27, 2009 9:25

Hur får jag den där"..ahhh" smaken?

Inlägg av Olleman »

Jo, jag vet, en jättemärklig fråga men ska försöka förklara mig en aning bättre.

Började med BIAB bryggning i våras och har dessförinnan bryggt många 100l öl på Coopers satser med diverse tillsatser av specialmalt och humle. Har bryggt 7 satser hittills med BIAB och det är egentligen bara en som får den där "ahh" smaken. Den smaken kan jag bäst beskriva som att jag skulle valt att ha i mer syra om jag provsmakade på en sås och att det är denna smak som gör att man säger "...ahhhh" efter en stor klunk god öl. Subjektivt så det skriker om det? Jag vet!

Enda gången jag fått till denna smak var med en IPA jag gjorde för ett tag sedan och enda skillnaden här var att jag använde 50% maltextrakt eftersom jag saknade malt för att göra en hel sats.

Vattenjusterar gör jag alltid och då med hjälp av Palmers kalkylblad och försöker där att lägga mig i mitten.

Om någon har en aning om vad jag pratar om får man gärna komma med tips :)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Hur får jag den där"..ahhh" smaken?

Inlägg av Michael »

Har du fått Ahhh känslan på någon av Coopersatserna?
Var med dig hela tiden fram till såsliknelsen, då tappade du mig :)

Men är det känslan av balans du frågar efter så förstår jag känslan bättre. När man hittar balansen och dessutom vet varför den har uppstått så har man kommit en god bit på vägen till bryggmästare.
Men det är inget man kan lära ut, vad som är balanserat mellan kropp, alkohol och humle för dig kan vara odrickbart för någon annan. Därför är det svårt att ha åsikter om andras öl och nog därför man tävlar i att få så karaktärslik öl som kategorin man tävlar i.

Bara för att man använder de exklusivaste råvarorna är det inte sagt att man får en förstklassig slutprodukt, och av samma orsak blir det inte dåligt resultat bara för att man använder billiga råvaror. Det är nog lättare med fina råvaror men vet man inte vad man håller på med så hjälper nog inte ens det. Balansen i ölen får man ju efter eget tycke och smak.

Ahhh känslan infinner sig nog lättare efter att man huggt ved i ett par timmar och tar en kall öl :wink:
Olleman
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: fre nov 27, 2009 9:25

Re: Hur får jag den där"..ahhh" smaken?

Inlägg av Olleman »

Jo, den där ahhkänslan har allt kommit med nästan alla coopersstatser. Sen saknar de i andra dimensioner istället..

Det är nog som du säger...att ha ansträngt sig fysiskt en stund innan gör nog de flesta öl godare :)
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hur får jag den där"..ahhh" smaken?

Inlägg av Knox »

Längre kok och kanske lite melanoidmalt skulle göra susen?
Olleman
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: fre nov 27, 2009 9:25

Re: Hur får jag den där"..ahhh" smaken?

Inlägg av Olleman »

Värt att testa, tack! Melanoidmalt är väl mest för munkänsla annars eller?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Hur får jag den där"..ahhh" smaken?

Inlägg av Michael »

Vilka maltsorter har du använt när du bryggt med BIAB? Mäskschema, OG, FG?

Det är svårt att komma med glada tillrop utan att veta förutsättningarna.
Olleman
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: fre nov 27, 2009 9:25

Re: Hur får jag den där"..ahhh" smaken?

Inlägg av Olleman »

Tja, lite olika crystal och karamellmalter, munchnermalt, pale ale viking och maris otter. Dessutom en rad andra specialmalter för stout och dark ale.

Har hittills bara mäskat i ett steg runt 65-68 grader beroende på öl samt en mash out vid 75. Har bryggt öl på OG mellan 1050 och 1069 och får normalt FG melan 1010-1015.

Använder oftast us-05 men har även kört med den engelska klassikern som Fuellers använder för sin ESB, kommer inte ihåg vad den heter nu...

I helgen gjorde jag en lite svagare variant på en APA med mycket sena humlegivor, ett försök att närma sig electric nurse pale ale som jag tycker är ett utmärkt exempel på en smakrik men alkoholsvagare öl. Får se om "...ahh" känslan infinner sig denna gång.
Användarvisningsbild
Hjort
Bryggare
Inlägg: 123
Blev medlem: tor aug 18, 2011 20:26
Ort: Kalmar

Re: Hur får jag den där"..ahhh" smaken?

Inlägg av Hjort »

Låter nästan som om det är lite "crisp" som efterfrågas.
Melanodin+väl utjäst och kanske inte ett föör högt FG kan var en hjälp på traven.
Givetvis en balans mellan malt och humle
Planerar: Modern Lager, APA

På fat/lagrar/dricker:
Engelsk BW,California common, Kölsch, mörk common,Tellusborg, Amerikansk Lager, Tysk pilsner, APA, GP Glögg,Danske Lager.
Cider (English cider)(12+13)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster