Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re:

Inlägg av Dr snuggels »

Dr snuggels skrev:Jag skulle kylt lite till, men jag hade en lite för kort kylslinga för att det skulle vara någon fart på den.
Dessutom hade mina tre ligister hemma tröttnat på o vänta.

Det får bli en "lärdomsöl", Har jag tur blir det gott, har jag otur blir det "ölvinäger" (finns det ens?).

Jag har iallafall fått ihop en utrustning som jag kan brygga 25-30 liter öl i, bara det är ju en seger, om jag sedan behöver ett par provbryggningar innan det sitter så är det så.

Nu är det tappat på flaska, det slutade på typ 1.008, så jag tror det blev ganska bra i alla fall. Provsmak med kolsyra blir nog i nästa vecka, (så bra tålamod har jag............). Givetvis har jag smakat utan kolsyra, bra smak men lite "fadd" o jästig men det finns i alla fall en förhoppning om en ok öl.


Så nu nästa projekt.
Jag tänkte så här: Jag gillar warsteiner o jag gillar jämtlands bärnsten.
Jag har hemma:
Pilsnermalt ifrån Halmstad, W-malt
Caraplus 10
Munich 25
Crystal 240
Tettnagnerhumle
Hallertauer Mittelfrüh humle
Mauribrew 497 jäst
En källare som håller 13-14 grader C
O allt annat som behövs för att brygga öl i en stor tepåse (bl.a realer gasbrännare vilket gör att jag kan ändra temp. under mäskningen).

Finns det någon som har ett förslag på recept att använda med det jag har hemma? (på något som liknar tidigare nämnda öl).
Hade varit lagom att brygga nu o dricka till midsommar är min förhoppning.

Jag laddade ner "brewtarget" o laborerade lite, men det hade varit spännande o höra vad ni som är proffs tänker.

Är jag helt ute o cyklar får ni gärna komma med andra förslag på öl med det jag har hemma.


MVH
Humletassens_brew
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: fre apr 19, 2013 18:30
Ort: Göteborg

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Humletassens_brew »

Testade en BIAB-påse i Linnetyg förra helgen, blev betydligt mindre grums i ölen en med MM biabpåse. Det som kanske kan vara det negativa skulle vara att det tog lite längre tid för vörten att rinna ur påsen.
Någon annan som testat och vad skulle nackdelen vara med linnetyg?
uruguru
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jul 26, 2013 10:23
Ort: Stockholm

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av uruguru »

Det är väl egentligen hur tät materialet är vävt som räknas.
Jag köpte polyestertyg med 22 trådar/mm.
Det är inte lätt att räkna men jag har en trådräknare d.v.s. lupp med en 1 cm skala.
Nu sydde jag en experimentpåse till en 10l kastrull bara för att testa.
I den körde jag 5l Trashy Blonde-klon som ser riktigt bra ut.
Som du säger rinner det rätt så sakta så jag har köpt ett par rågummihandskar från Jula att pressa med. Ska bara kolla att de inte ger smak.
Det är en bomullsvante doppad i rågummi så den isolerar lite mer än en diskhandske.
Testdrickning sker i påsk.
Det ser dock så lovande ut så att jag sydde en fullskalig Biab-påse till en 25l Biltemakastrull.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Polyester (tyll) är det jag använder med bra resultat, gäller att man får tag på en tät en, men inte lika tät som linne (silduk). MM biabpåse är inte bra tycker jag, hade sidtyget även varit i botten hade den varit perfekt, men nu är bottentyget för grovmaskig. Dock passar den som en smäck på en biltemagryta.
Maltmagnus eller Humlegården säljer brygghandskar med långa armar som tål lite värme, har ett par men kommer köpa lite större nästa gång så jag får i även ett par fingervantar.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Angående handskar finns det grytvantar i silikon att hitta lite varstans. De fungerar utmärkt att pressa ur en maltpåse med.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Largo
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: ons feb 05, 2014 19:13
Ort: Växjö

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Largo »

Tjena,

Testade min första BIAB-bryggning för tre veckor sedan.Gillade skarpt att kunna ha grytan på ett ställe under hela bryggningen och slippa lyfta och plaska med vört. Fick dessutom hyfsat bra effektivitet på runt 75%. BIAB-påsen sydde jag själv av theresia-tyg från IKEA och syrrans symaskin. Den funkade perfekt och kunde pressa ur rätt så mycket vört, vågade dock inte ta i ordentligt.

Ett mindre problem uppstod dock under bryggningen. Jag har ett IKEA stänkskydd som falskbotten som sitter ganska tight mot kanterna i mina Biltema 25L-kastrull. Under koket så kunde inte "bubblorna" ta sig upp genom stänkskyddet, utan lyfte upp stänkskyddet i ena kanten och "bubblorna" kom upp endast vid kanten på ett ställe. Är detta något att bry sig om eller bör jag försöka fiska upp stänkskyddet innan uppkok nästa gång?

Såhär sågar jag till stänkskyddet för att passa grytan:
BildBild

Påsen:
BildBildBild

Stänkskyddet som legat kvar under koket satte igen sig och släppte inte igenom vörten så bra. I princip all vört rann ner i skarven där jag sågat bort en bit av kanten.
(Mojängen som hänger mitt i grytan är min hopspider som jag också testade för första gången)
Bild

Fick Idén att sila vörten genom en humlepåse av samma tyg som BIAB-påsen i slutet på slangen.
BildBild
Bild
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Jag hade monterat på en lina och fiskat upp den.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

Tja!

En fråga angående storlek på kittel/gryta. Jag skulle vilja börja i väldigt liten skala och brygga max 8 liter så att det ryms i en back (24 x 33cl). Då behöver jag ju inte en jättestor kittel utan det borde räcka med en mindre. Tänker jag rätt så här?

Pale Ale-recept från första inlägget på 20 liter krävde 5 kg malt, vilket i mitt fall på 8 liter skulle kräva 2,5 kg malt.

Med 5 kg malt och 8 liter tänkt kokvolym:
8 liter + (0,9 * 2,5 kg) = 10,25 liter.

Jag har en gryta på 12 liter och en på 14 liter att tillgå. Räcker den lilla grytan eller behövs det större marginal? Eller tänker jag fel i formeln?
Receptet är bara ett exempel, men jag måste veta att jag tänker rätt så att jag inte tar för lite gryta. :)

Tack!
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Brandis »

Du får räkna med hur mycket som kokar bort också
Jag hade kört på 14 litarn
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

Ok, är det det såhär jag ska tänka då?

Kokvolym = Tänkt kokvolym + (0,9 * maltvikt) = 8 liter + (0,9 * 2,5 kg) = 10,25 liter (så mycket vatten som ska i grytan)

Maxvolym = Tänkt kokvolym + (1,9 * maltvikt) = 8 liter + (1,9 * 2,5 kg) = 12,75 liter (så mycket volym som krävs av grytan)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

PoorCadaver skrev:Ok, är det det såhär jag ska tänka då?

Kokvolym = Tänkt kokvolym + (0,9 * maltvikt) = 8 liter + (0,9 * 2,5 kg) = 10,25 liter (så mycket vatten som ska i grytan)

Maxvolym = Tänkt kokvolym + (1,9 * maltvikt) = 8 liter + (1,9 * 2,5 kg) = 12,75 liter (så mycket volym som krävs av grytan)
Jupp, då är du på den säkra sidan. 8l är det du har innan kok. Efter kok så får du mindre pga förluster i form av bortkok och förluster till drav.
Senast redigerad av Weinkeller, redigerad totalt 1 gång.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

Tack för det, var ju inte så svårt egentligen. :)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

14-litersgrytan jag tänkte använda är en gammal skinkgryta. Den kan vara av aluminium eller något - inte rostfritt stål i alla fall. Ska kolla upp det. Spelar det någon roll?

Den är dessutom inte cylinderformad utan har en större diameter uppe än nere på plattan. Är fundersam på om Malt Magnus BIAB-påse passar. Måste mäta diametern, men har någon testat? Hur stor diameter klarar påsarna?
http://maltmagnus.se/utrustning/bryggni ... uct_id=370
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

ALU funkar men den får inte vara skinande ren, den ska va matt efterssom oxidskiktet skyddar mot att grytan släpper aluminiumjoner ut i din öl. Skrapa inte mot kanter eller botten, diska med hett vatten och den mjuka delen av en scotchbrite.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: ons okt 07, 2009 23:56
Ort: Örebro

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av PoorCadaver »

PoorCadaver skrev:Ok, är det det såhär jag ska tänka då?

Kokvolym = Tänkt kokvolym + (0,9 * maltvikt) = 8 liter + (0,9 * 2,5 kg) = 10,25 liter (så mycket vatten som ska i grytan)

Maxvolym = Tänkt kokvolym + (1,9 * maltvikt) = 8 liter + (1,9 * 2,5 kg) = 12,75 liter (så mycket volym som krävs av grytan)
Förresten, måste jag inte lägga till volymen för bortkokat vatten också, som brandis sa?

Kokvolym = Tänkt kokvolym + Bortkok + (0,9 * maltvikt)

Maxvolym = Tänkt kokvolym + Bortkok + (1,9 * maltvikt)

Är det då bara att koka vatten i grytan som om det vore bryggning och se hur mycket som försvinner?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst