Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

cider på bob koncentrat

Utrustning och teknik.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: cider på bob koncentrat

Inlägg av Michael »

I början av min bryggaräventyr köpte jag på mig lite olika cider och mätte hur mycket restsötma som fanns i. Kopparbergs hade 1.020°Ö medan fransk cider låg kring 1.008°Ö. Om detta sa något om hur söt respektive cider var kommer jag inte ihåg, men det är inte ofta jag blir sugen på en Kopparbergs jordgubbscider :wink:

Det är fullt möjligt att söta upp cidern till önskad nivå när den är färdigjäst och sen antingen döda jästen och tvångskolsyra, eller kolsyrejäsa och pastörisera. Jag körde på döda, söta och tvångskolsyra med sodastreamen. Man får vara lite försiktig när man kolsyrar så att ventilen som ska släppa ut övertrycket inte släpper, om det händer blir det kladdigt :thumbdown: . Kall cider och försiktighet funkade rätt bra. Iallafall som jag minns det, undrar varför jag tvångskolsyrar på fat idag? :wink:
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: cider på bob koncentrat

Inlägg av korky »

måste avsluta denna tråd med att tala om att, fyfan vad äckligt det blev. smakade precis som vin nästan :P
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: cider på bob koncentrat

Inlägg av latmasken »

Då hade du troligen inte tillräcklig sötma. Man kan rätt enkelt prova det, bara att söta till rätt sötma med sockerströaren när man ska dricka.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster