Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Syresätta musten innan jästen ska i??

Utrustning och teknik.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Syresätta musten innan jästen ska i??

Inlägg av Michael »

Brygger mest öl men eftersom min "cider" föll vänner och bekanta på läppen får det bli en ny omgång.
Min fråga är om jag ska syresätta innan jästen åker i eller det kvittar på cider? Uppbyggnaden av cellväggarna är väl samma oavsett jästtyp så av den anledningen ska jag syresätta, men oxiderar jag musten eller gör bort mig på annat vis om jag syresätter?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Syresätta musten innan jästen ska i??

Inlägg av latmasken »

Varifrån kommer musten? Om musten är färskpressad så lär den innehålla tillräckligt med syre tror jag.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Syresätta musten innan jästen ska i??

Inlägg av Michael »

Det är Coops billigaste köpejuice, därav "cider"
Räknar inte med några större smakbidrag från juicen utan kommer att smaksätta efteråt.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Syresätta musten innan jästen ska i??

Inlägg av Michael »

Vet inte om jag gjort bort mig men nu är juicen/musten syresatt och jästen har åkt i. Hade ingen ciderjäst men däremot gott om lagerjäst så det fick det bli. Jäsningen har kommit igång bra vid 10° så där är inte många rätt med det här om man ska följa vanliga ciderrutiner.

Kokte krusbärssaft och svartvinbärssaft i söndags som jag tänker eftersöta och smaksätta resultatet med.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Syresätta musten innan jästen ska i??

Inlägg av Weinkeller »

Du lär behöva mycket jästnäring för ett bra resultat. Syresättning behövs också då där behöver du inte vara orolig.
/Weinkeller
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Syresätta musten innan jästen ska i??

Inlägg av Michael »

Tack för tipset
Förra gången lät jag det bara vara men jag har köpt men inte hällt i jästnäring, gör det på en gång.
Passade även på att kolla hur mycket jästen hunnit med sen i måndags då den började sitt arbete, från 1.050 till 1.041 på 3 dagar är rätt bra tycker jag.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Syresätta musten innan jästen ska i??

Inlägg av Michael »

Hur mycket kan jag förvänta mig att det jäser ut med lagerjäst? Nu är det nere på 1.010 nu men jag vill gärna ha en mer utjäst cider än så. Att riktig ciderjäst kan betydligt bättre än så vet jag, men hur lagerjästen beter sig i must vet jag inte.
Oavsett vilket kommer jäskaret att få stå en eller två veckor till.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Syresätta musten innan jästen ska i??

Inlägg av Weinkeller »

Typ allt om jästen mår bra. Tippar på -2
/Weinkeller
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Syresätta musten innan jästen ska i??

Inlägg av Michael »

tackar.
Då väntar jag och ser hur det utvecklar sig.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster