Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av U2D2 »

Ett projekt jag gjorde för någon månad sedan:

Steg 1: Köpte in 6 st(tror jag) 1,5 liters tetror med coops äppeljuice ifrån konsentrat. Sockerhalten låg på 10%, och jag tror att jag läste att det borde resultera i ungefär 5% alkohol. Inget extra socker tillsattes för primningen.

Steg 2: Hällde i drygt nio liter i en vanlig plastdunk med jäslock. Desinfektionen gjordes med hjälp av först ett par litet kockande vatten som jag skakade och lät stå i dunken i runt tio minuter och sedan "super rent".

Steg 3: Tillsatte starkvinsjäst. Varför just starkvinsjäst? Ren lathet och viss otålighet, ville verkligen få igång något bubblande som gjorde att min lilla etta inte kändes lika ensam :roll: använde runt hälften av en påse av PGWs starkvinsjäst(hällde resten i en flaska med lite citron, socker och vatten, blev rätt gott faktiskt).

Steg 4: Lät den jäsa i runt åtta dagar, gick fort som satan de första fyra dagarna, slutade bubbla efter runt sex-sju. Smakade torrt nog, tog inga mätvädren utöver det.

Steg 5: använde mig inte utav jästdödare för att kunna prima flaskorna, men använde däremot klarningsmedel för att kunna flaska det innan ett annat projekt som jag hade då skulle sättas igång. Har för mig att jag använde kiselsol och gelatin. Klarningen tog runt 3-4 dagar.

Steg 6: Flaskning. Jag använde mig utav halvliters och 1,4-liters PET-flaskor denhär gången, då jag hade tänkt ha mycket kolsyra. Desinfekterade med super-rent. Jag adderade runt 5cl socker i varje flaska(kanske 4, minns inte riktigt) och runt 15 i varje 1,4-liters för kolsyran.

Steg 7: Lagring. Efter runt två veckor testade jag en flaska och den har mognat rätt bra sedan dess. Den smakar rätt spännande. Inte riktigt min smak, då den har en ölig och inte så torr karaktär, men ett par kompisar till mig tycker att den är riktigt god.


Skulle säga att projektet är lyckat som experiment men jag ska testa att göra om det med öljäst som jag köpt in nu istället för starkvinsjäst, tror att det kan ge en mycket bättre karaktär. Denna gång så ska jag nog använde direkt koncentrat och späda ut själv istället, då den juice jag använde ändå var baserad på koncentrat.
Bilagor
Här är en bild av den färdiga produkten, loggan är helt gjord i paint, schyssta grejer
Här är en bild av den färdiga produkten, loggan är helt gjord i paint, schyssta grejer
image.jpg (21.93 KiB) Visad 709 gånger
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av ranald »

Om det är cider du gör kanske du ska prova med en ciderjäst istf öljäst?
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av U2D2 »

Har inte kunnat hitta ciderjäst(utom wyeast, inte mitt favo-märker) på PGW. Jag beställer just nu därifrån med en vän till mig någon gång var annan månad, och det känns som så mycket pengar involverat om man ska betala runt fem gånger jäst-priset för frakten :/
Men om det blir så att det nya försöket med öljäst inte blir så spektakulärt så skulle det, om inget annat, var intressant att se hur stor skillnad det är på de båda jästerna! Har du någon erfarehet av just ciderjäst, gör det stor skillnad?
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av ranald »

I min erfarenhet ger ciderjäst och vinjäst liknande resultat, medan engelsk ale-jäst ger ett helt annat.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av U2D2 »

Engelsk ale-jäst låter spännande! Hur blir smaken då? Torr eller fruktig?
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av ranald »

Murkna äpplen och lövhög på hösten när jag tappade den på flaska. Nästa provning blir i april.

Den är gjord på en blandning av billig färdig äpplejos och krossade äpplen som fick jäsa med, jag hoppades skal och kärnor och kärnhus skulle ge karaktär. Om någon månad vet jag. Det är inte direkt fin-cider det här:

5kg ingrid marie, 5kg aroma, krossade, plus 12liter drickfärdig äppeljos "favorit" från citygross och tillsatt 2250g socker. Jästen var "Fermentis safale s-04". Totalt blev det 17liter.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av U2D2 »

skulle vara kul med en redogörelse sen när den är klar!
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av ranald »

Jag provsmakade den i helgen. Den är alldeles för söt. Jag kommer att hälla ur flaskorna i en hink och tillsätta en vinjäst så sockret försvinner.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av U2D2 »

Låter vettigt, hade du primat den eller kör du stilla?
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av ranald »

Den var primad, men jästen klarade inte av socker-alkohol, så primningen gjorde den bara extra söt.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av U2D2 »

Okej, tur att de inte sprängdes, har ju hört en del spökhistorier runt lägerelden angående fuktskadade källarutrymmen och läckande garderober :lol:
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rapport: Cider gjort på koncentrat.

Inlägg av ranald »

Flaskorna blev stående under en låda... provsmakade en i helgen. Det finns kolsyra, lagom mycket, men smaken är likadan och den är fortfarande alldeles för söt. Möjligen kan man dricka den riktigt kall, med krossad is, och spädd till hälften med mineralvatten...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst