Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelcider - Min process och utrusning

Utrustning och teknik.
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av johan0201 »

brukar du inte köra ner socker samtidigt som du fyller flaskorna?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av renkku »

Jag brukar hälla i ett sockerlag i det kärl som jag tappar flaskorna från (oftast en jäshink) och sedan tappa på flaskor.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av enJohan »

Hej,

Jag lånade denna tråd innan och ställde en fråga kring en batch som inte jäste. Jag va så besviken på att det inte blev av något så jag lät batchen bara stå. Igår så tänkte jag slänga allt (stått i 1 månad), men innan jag gjorde det så stoppade jag ner hydrometer'n. Den visade 0 grader, lycka!!!

Det är så underligt, jäskärlet har inte avgett någon "doft"(om man inte luktar väldigt nära) eller något ljud. Någon som varit med om nått liknande?

Hur som helst så var lukten frän, smakade stickigt i munnen, hög syra gissar jag, kommer nog att ta sig med några månaders lagring på flaska. Smak och doft väldigt likt Gaymer's Olde English Cyder. Gissningsvis 5-6% styrka, startade på 50grader och nu var det 0 grader.

Förlåt att jag hiijackar tråden, men kändes lite onödigt att starta en helt ny för detta :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av latmasken »

Det borde ju ha skummat en del i kärlet när jäsningen var på topp, men om jästen inte kunnat föröka sig så mycket (jag vill minnas att jästen behöver syra för att föröka sig) så kan det bli att det bara är lite lite jäst som jäser.

Du hade ju pastöriserad must och det är möjligt att pastöriseringen tar bort mycket av syret ur musten så pastöriserad must helst bör luftas? Jag har ju alltid kört egenpressad must så jag har inte lagt på minnet om pastöriserad must behöver hanteras på speciellt sätt.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av enJohan »

latmasken skrev:Det borde ju ha skummat en del i kärlet när jäsningen var på topp, men om jästen inte kunnat föröka sig så mycket (jag vill minnas att jästen behöver syra för att föröka sig) så kan det bli att det bara är lite lite jäst som jäser.

Du hade ju pastöriserad must och det är möjligt att pastöriseringen tar bort mycket av syret ur musten så pastöriserad must helst bör luftas? Jag har ju alltid kört egenpressad must så jag har inte lagt på minnet om pastöriserad must behöver hanteras på speciellt sätt.

Hej,

Du har rätt, det skummade rätt mycket i början, sen la de sig i botten ganska fort. Hur som helst så har de ju bildats alkohol, blivit "cider". Alla vägar bär till rom eller?
Vad tycker du/ni, ska jag vara nöjd med min batch eller ska jag trixa med det på något sätt? Lite jäst har ju jäst och den är väl klar då eller?

Jag har i omgångar skakat kärlet till och från, i förhoppning på att jäsningen ska starta(läs jäsning, lukta och leva om), men det är väl som du säger och det förklarar ju en del, få jästceller, liten effekt och går långsamt. Skakade kärlet igen igår, få se om de fortsätter å jäser ut från 0grader till -5

PS satte jäsningen 9 September.

Mvh
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Tänkte avsluta min påbörjade tråd med slutresultatet. Tanken var att jag skulle tappa om och klarna i ytterligare en månad. Men jag tyckte det såg väldigt klart och fint ut, så det blev kolsyrejäsning direkt. Totalt fick musten jäsa 1 månad. Smaken? Nja, lite blaskigt, men jag räknar med att det krävs 5-6 månader innan smakerna börjar sätta sig! Här har vi ca 60 liter som gottar till sig i källaren. Delvis pastöriserad must men merparten cider:

Bild
Peleback80
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: mån sep 29, 2014 6:08

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Peleback80 »

Ser fantastiskt fint ut!
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Fisken »

Peleback80 skrev:Ser fantastiskt fint ut!
Det gör det verkligen.

@punktcom Gör gärna ett inlägg i vår och berätta hur den blev efter några månader. Vill se en bild när den är i glas också!
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Här kommer som utlovat bild från flaska 1 av 60. Blev positivt överraskad över smaken. Det har hänt mycket sedan buteljeringen och smakerna börjar komma. Kolsyran har blivit perfekt! Syran är lite för hög men jag tror den blir mer balanserad om ett par månader och smaken likaså. På god väg alltså!! :)

[img=http://s29.postimg.org/89ce9opgj/cider.jpg]
Bilagor
cider.jpg
cider.jpg (320.66 KiB) Visad 252 gånger
Peleback80
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: mån sep 29, 2014 6:08

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Peleback80 »

Hur mycket socker tillsatte du per liter för kolsyra? Gjorde du en sockerlösning?
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Peleback80 skrev:Hur mycket socker tillsatte du per liter för kolsyra? Gjorde du en sockerlösning?
Jag tog lite mindre än jag tänkt från början. Blev 6 gram per liter som jag löste upp med lite cider på spisen. Mycket smidigare än att dosera i varje flaska. Men man får blanda väl :D

Återkommer om en månad, då är det dags att provsmaka igen och se hur smakerna har utvecklats!
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Öbo »

Fantastisk tråd.
Nu, sådär 10 månader senare lär det ju vara avnjutet.
Jag håller tummarna för en avslutning på tråden. :thumbup:
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av cissiny »

enJohan skrev: Om du hade 50grader och jäser till -2, -3 så hamnar du ju på 53 / 7 = 7.5%, sen är det vissa som tycker att man ska dela det med 8, 53 / 8 = 6.6%.
Min batch, som jag gjorde i förrgår, låg på 50 Oechsle vid 20grader temperatur, viktigt att tänka på vilken temp batchen har när man mäter, speciellt om man pastöriserar, då det kan ta ett tag att kyla ner allt. Min batch visade t.ex. 40 oechsle vid 60grader.
Hur mycket varierar Oechsle vid olika temperaturer? Nu är det iofs vin jag har satt idag, men "musten/saften" låg omkring 30-35 grader när jag mätte Oechsle. Fick värdet 1065, trodde att det skulle ligga högre eftersom jag tillsatt sockerlag (10 dl socker löst i 5 dl vatten). Jag tror att den rehydrerade jästen (Lalvin EC-1118) låg väldigt nära "musten/saften" i temperatur när jag rörde i den (den hade lösts i 40-gradigt kokt vatten i 20 minuter). Några minuter efter att jag satt hinken på jäsplatsen visade termometern utanpå jäskärlet 32 grader vilket är max för den termometern (har legat stadigt på 22 grader när jag jäste cider). Nu, efter två timmar, låg termometern på 30 grader och det har redan börjat puttra i jäsröret.
Tänkte kolla Oechsle imorgon bitti, bara för att ha koll. Jäsningen verkar generera lite värme eftersom hinken svalnar långsamt.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Weinkeller »

Kontrollmät oechsle på vatten vid olika temperaturer. Kalibrera den mot nollan vid 20C. Visar den för mycket kan du tex linda några varv tejp runt tills den hamnar på 0.
/Weinkeller
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av cissiny »

Weinkeller skrev:Kontrollmät oechsle på vatten vid olika temperaturer. Kalibrera den mot nollan vid 20C. Visar den för mycket kan du tex linda några varv tejp runt tills den hamnar på 0.
Tack! Kanonbra idé! Orkar inte nu ikväll men ska göra det imorgon bitti!

Jäshinken verkar inte vilja svalna, den ligger fortfarande på 30 grader i ett rum på ca 20 grader... Jäser uppenbarligen, pluppar i jäsröret med några sekunders mellanrum. Drygt två timmar sedan "jässtart", det har redan bildats en ordentlig "skumkrona" mellan 10 och 12-litersstrecken. Väldigt aktiv jäst, det genererar nog en del värme... Hoppas att temperaturen dalar lite snart. Det är inte termometern som är missvisande, hinken känns varm. Jästen är Lalvins EC-1118.

I vilket fall tänkte jag göra vinet så starkt som jästen klarar, pytsa på mer sockerlag allt eftersom.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster