Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Utrustning och teknik.
Ciderbryggaren
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 24, 2014 14:26
Utrustning: Jäshinkar

Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av Ciderbryggaren »

Två frågor:

1. Gör cider, har nu jäst 25 liter och tappat om och det står och klarnar nu. Har ytterligare 25 liter som ska tappas om och klarnas nu. Ingen av mustsatserna är pastöriserade. Nu till frågan: Kan jag pastörisera efter jäsningen/klarningen innan tappning på flaskor? Vad händer? Eller ska man inte pastörisera alls? Är äppelallergiker men kan dricka pastöriserad/kokt äppeldricka då allergenet försvinner vid upphettning. Annars får jag bjuda bort det hela... :doh:

2. Kan man tillsätta lite mer socker när man ska klarna? Vad händer? Lite socker ska man ju tillsätta vid tappningen på flaska för att få kolsyra.
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av renkku »

Om du pastöriserar dör jästen, vilket gör att du inte får nån kolsyra om du tillsätter socker. (Man kolsyrejäser på flaska).

De alternativ du har om du vill pastörisera är att först kolsyrejäsa och sedan pastörisera eller så kan du pastörisera och sedan tvångskarbonera antingen med hjälp av fat eller så t.ex. en sodastream.

Så länge jästen är vid liv och du inte uppnått jästens alkoholtolerans kommer allt socker du tillsätter att jäsas till alkohol och kolsyra. Det blir alltså inte sötare av att tillsätta socker så länge jästen lever.
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av m8e »

Man kan även tillsätta ny jäst efter pastöriseringen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av latmasken »

Men om man ändå ska tillsätta ny jäst är det väl meningslöst att pastörisera? Det är väl ingen större skillnad på om den gamla jästen eller den nya jästen jäser upp allt socker?
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av m8e »

I det här fallet handlade frågan främst om äppelallergi och kolsyrejäsning, och inte restsocker. :wink:

Alltså värma upp cidern för att förstöra/(denaturera?) Mal-d1 proteinet, inte för att ta död på jästen. Fast det blir så klart en bieffekt.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av Evert »

1) Javisst, du kan pastörisera innan tappning. Värm till ca 76 grader. Då dör alla bakterier och jäst. Dock så avstannar ju även en ev. malolaktisk jäsning, dvs. när äppelsyran omvandlas till mjukare mjölksyra, men om detta gör att du kan dricka det, eftersom det påverkar allergin, så är ju valet lätt.

2) Om du pastöriserat, så innebär tillsättande av socker att du får en sötare cider. Om du inte pastöriserat, ja då jäser det ju vidare, och du får kolsyra.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av ranald »

Om man vill ha den maltolaktiska fermentationen går det väl att tillsätta sådana bakterier?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av ranald »

Om du är allergisk mot äpplen kanske du ska pastörisera musten innan du börjar jäsa den? Alternativt kan du skala äpplena innan pressning, många äppelallergiker (inte all) kan äta skalade äpplen. Eller så kanske du kan utgå från köpt äppeljoskoncentrat (utan konserveringsmedel), det är garanterat pastöriserat.
Ciderbryggaren
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 24, 2014 14:26
Utrustning: Jäshinkar

Re: Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av Ciderbryggaren »

Tack för alla tips! Testar nu att pastörisera en av satserna och sedan tillsätta ny jäst (som fått stå över natten i lite must och socker) när musten svalnat, vi får se om det börjar jäsa igen annars får jag tillsätta bubblor i efterhand med denna sats. Återkommer med resultat! Som sagt målet är att kunna dricka cidern även om det nog finns andra i min närhet som gärna gör det istället :)
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Pastörisering och extra socker vid cidertillverkning?

Inlägg av Bozo »

Hej ciderbryggaren.
Jag är också allergisk mot bla äpplen men har inte fått någon reaktion när jag druckit av jästa äpplen (cider,vin). Kan det vara så att jäsningen bryter ner allergenet?
Jag har letat svar på nätet utan att hitta något vad som händer med allergenet vid fermentering, att det bryts ned av att värmas och att det mesta sitter i skalet finns ju skrivet på många olika ställen. Jag har provat att göra cider och vin av både must och hel frukt, både pastoriserad och opastoriserad och även druckit köpe cider, men aldrig fått någon känning av allergin vid förtäring.
Att dricka opastoriserad äppelmust triggar därimot allergin.
Om du får för dig att testa så ta det lite försiktigt, speciellt om du reagerar kraftigt i vanliga fall.
Mvh Bozo.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst