Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

mäta oechsle i cider

Utrustning och teknik.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

mäta oechsle i cider

Inlägg av korky »

tjenare. ska göra en cider och behöver hjälp av en oechsle mätare för första gången. men på den jag har finns det 3st olika graderingar på. den är till för vin och öl står det.

gradering 1: går från +120 till -15 (står inget alls över denna)
gradering 2: går från +225 till +15 (står öl över denna)
gradering 3: går från +16 till +5 står även medium och torrt längre upp (står vin över denna)


förra cidern jag gjorde så kollade jag före och efter värde men förstod ju inte så mycket.
gradering 1 var: +55 och slutade på +3 ungefär
gradering 2 var: +135 och slutade på +15
gradering 3 var: +8 och slutade på en ruta där det stod medium. men denna är väl till för att eftersöta vin eller något?

hur räknar jag ut hur stark cider jag fick med denna? och vilken gradering ska jag titta på? :)

receptet jag gjorde var ett flytande koncentrat som man sedan tillsatte 1kg druvsocker i och sedan vatten till 23l markeringen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: mäta oechsle i cider

Inlägg av latmasken »

gradering 1: går från +120 till -15 (står inget alls över denna)

Denna låter som SG, Specific Gravity, d.v.s. densitet och det man normalt vill mäta. De andra skalorna kan ju i princip glömma.

gradering 2: går från +225 till +15 (står öl över denna)

Jag vet inte om vört mäts på annat sätt än andra saker, så den får nån ölbryggare svara på:)

gradering 3: går från +16 till +5 står även medium och torrt längre upp (står vin över denna)

Det är nog vad man kan förvänta sig för alkoholhalt, beroende på hur långt man jäser ut (jäser man ut allt blir det starkare men torrt, jässtoppar man blir det alkoholsvagare men sötare).
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: mäta oechsle i cider

Inlägg av korky »

latmasken skrev:gradering 1: går från +120 till -15 (står inget alls över denna)

Denna låter som SG, Specific Gravity, d.v.s. densitet och det man normalt vill mäta. De andra skalorna kan ju i princip glömma.

gradering 2: går från +225 till +15 (står öl över denna)

Jag vet inte om vört mäts på annat sätt än andra saker, så den får nån ölbryggare svara på:)

gradering 3: går från +16 till +5 står även medium och torrt längre upp (står vin över denna)

Det är nog vad man kan förvänta sig för alkoholhalt, beroende på hur långt man jäser ut (jäser man ut allt blir det starkare men torrt, jässtoppar man blir det alkoholsvagare men sötare).

Då fick jag lite mer klarhet. var med en beskrivning som inte var till jätte stor hjälp. men har räknat ut att med startvärde 55 och slutvärde 3 så har det jäst ut 52? man ska dela med 7,5 står det i min beskrivning så 52/7,5= 6,9% tycker inte det smakar som om den skulle va så stark om man jämför med systemets cider :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: mäta oechsle i cider

Inlägg av latmasken »

Det låter rätt räknat, den där gradering 3 hade du ju på 8 vid start, det betyder troligen att det bli 8% om du jäser ut helt (men då ska du jäsa ner till -5 eller -10 troligen, du hade ju bara jäst ner till +3).

Tänk på att skalan är temperaturberoende, oftast är den kalibrerad vid 20 grader så om det du mäter på är varmare eller kallare visar det fel.

http://oechslevikten.com innehåller mycket bra info.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster