Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En till hur gör jag cider tråd? ÅHHH!

Utrustning och teknik.
Bryggaren Bob
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: tor aug 01, 2013 20:52

En till hur gör jag cider tråd? ÅHHH!

Inlägg av Bryggaren Bob »

Tjabba! Har tidigare bryggt en sju satans massa öl och bränt sprit. Så nu när äpplena börjar bli mogna och ska slängas på komposten så kom jag på tanken att göra äppelcider. Eftersom jag inte har någon press och annan utrustning som krävs så tänkte jag köra Bozo-metoden. Har läst många olika trådar men förstår inte riktigt processen.

Vad är det jag behöver ha. Jäst såklart men vilken? Jästnäring? Något mer?

Hur går själva processen till. Plockar massa äpplen delar i hälften och slänger i dom i en jäshink och sedan i med jäst och jäst näring? Är det så simpelt? Hur länge ska det jäsa, ska man ha i socker och ska man prima det?

Sjukt många frågor som ni kan se. Skulle uppskatta det något oerhört om någon vänlig själv kunde förklara process, utrustning samt ingredienser för mig. Tänkte försöka mig på detta i nästa vecka.

Mvh Bob
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: En till hur gör jag cider tråd? ÅHHH!

Inlägg av Knox »

Pectolase behövs nog för att utvinna större mängd must
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: En till hur gör jag cider tråd? ÅHHH!

Inlägg av Lakritskatten »

Vet att öljäst och kall temperatur vid jäsning ofta är att föredra om man vill ha rena äppelsmaker och slippa allt för mycket estrar.
Själv har jag kört med safale US-05. Jag har aldrig gjort cider från hela äpplen, men vet att det är svårt att få till rätt kombination av äppelsorter!
Bryggaren Bob
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: tor aug 01, 2013 20:52

Re: En till hur gör jag cider tråd? ÅHHH!

Inlägg av Bryggaren Bob »

Satte satserna i fredags och nu jäser dom men äpplena har inte saftat sig något. Hinkarna är fyllda ända upp med äpplen och en påse pectolase har tillsats per hink. Saftar dom inte sig för att dom är så fulla? Borde det vara ett luft utrymme över äpplena?
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: En till hur gör jag cider tråd? ÅHHH!

Inlägg av Lakritskatten »

Bryggaren Bob skrev:Satte satserna i fredags och nu jäser dom men äpplena har inte saftat sig något. Hinkarna är fyllda ända upp med äpplen och en påse pectolase har tillsats per hink. Saftar dom inte sig för att dom är så fulla? Borde det vara ett luft utrymme över äpplena?
Åter igen svarar jag trots att jag inte har en aning, men i väntan på bättre svar:
Ha tålamod, jag tror det är det enda du kan göra!
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: En till hur gör jag cider tråd? ÅHHH!

Inlägg av Bozo »

Själv tillsatte jag en liten mängd socker för att nå önskad procent på cidern, sockret ströddes ovanpå äppelbitarna och snabbar förmodligen på saftningsprocessen. Vill man hålla strikt på "cider reglerna" och inte tillsätta något socker kanske det kan vara bra att försöka vrida och vända lite på kärlet i början. Så att jästen och pectalosen kommer på de flesta bitarna. Jäsningen äger inte bara rum på de bitar som ligger i vätskan utan innuti de bitar som fått jäst på sig, jästen sprider sig även över "sockriga" ytor. Du bör dock inte glänta på locket och släppa in syre i onödan då jäsningen sker i en anaerob miljö.
Mvh Bozo.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster