Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ginger Ale 1.0

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
dontcarenoname
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 13, 2013 17:15
Ort: sverige

Ginger Ale 1.0

Inlägg av dontcarenoname »

Har tidigare gjort några försök att brygga Ginger Ale. Har postat några inlägg i tråden: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=37&t=17319

Nu har jag skaffat lite "ny" utrustning och ökat produktions volymen en aning. Tänkte dela med mig av mitt försök.

Utrustning:
-Skaffade mig ett lite större rostfritt kokkärl och monterade en kulventil
-Lindade en 5m kylslinga av biltemas 10mm kopparrör
-Köpte ett Corneliusfat och lite kopplingar

Bild

Ingredienser:
-Socker
-Ingefär
-Citron
-Jäst
-Vatten

Bild

Använde ett gammalt hederligt campingkök för att koka bryggden

Bild

Bild

Kylningen fungerade riktigt bra

Bild

Upptappat och jäser för fullt på Corneliusfatet

Bild

Efter det väntar flasktappning och kolsyrejäsning. Fortsättning följer..
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av Michael »

:thumbup:
Väntar med spänning.
Användarvisningsbild
dontcarenoname
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 13, 2013 17:15
Ort: sverige

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av dontcarenoname »

Sådärja, nu är det tappat på flaska. 45st godingar står och kolsyrejäser.

Bild
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av Knox »

Jag har lite funderingar...
Varför jäser du på corny?
Varför inte kolsyra på fat och sedan tappa på flaska?
Användarvisningsbild
dontcarenoname
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 13, 2013 17:15
Ort: sverige

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av dontcarenoname »

Knox skrev:Jag har lite funderingar...
Varför jäser du på corny?
Varför inte kolsyra på fat och sedan tappa på flaska?
Anledningen är att jag vill snabba upp processen. När jag jäser i slutet fat så är det ju relativt mycket kolsyra i bryggden redan när jag tappar upp den på flaska. Efter det behövdes bara ett dygns sekundärjäsning på flaska för att få upp kolsyre mängden.

Men det kanske finns bättre sätt..?
Användarvisningsbild
dontcarenoname
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 13, 2013 17:15
Ort: sverige

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av dontcarenoname »

Pastöriserade i diskmaskinen.

Bild

Några flaskor pallade inte trycket utan exploderade / sköt kapsylen. Så det är tacksamt att bara behöva städa diskmaskinen och inte hela köket.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av Knox »

Om du vill ha restsötma så låter det betydligt smidigare att jäsa på jäskärl tillsätta jässtop klarna och sedan tappa på fat med önskad sockermängd, kolsyra kan man ju trycka i fatet om man köper en tub och regulator (ev adapter till SodaStream patroner)
Användarvisningsbild
dontcarenoname
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 13, 2013 17:15
Ort: sverige

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av dontcarenoname »

Knox skrev:Om du vill ha restsötma så låter det betydligt smidigare att jäsa på jäskärl tillsätta jässtop klarna och sedan tappa på fat med önskad sockermängd, kolsyra kan man ju trycka i fatet om man köper en tub och regulator (ev adapter till SodaStream patroner)
Jag kan ju ha fel, men som jag ser det så är det fler moment och längre process att göra enligt din metod och det ända jag vinner på det är att jag slipper den lilla bottensatsen som blir efter sekundärjäsningen på flaska.

Har testat jässtopp och det resulterade i att bryggden luktade svavel och som jag förstår det så tar det en bra stund innan den lukten försvinner?

Som jag gör nu tar det 5 dagar från att jag börjat tills drycken är färdig att dricka.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av Knox »

Du gör precis som du vill men med den metoden jag beskrev så slipper du sprängda flaskor i diskmaskinen...
Användarvisningsbild
dontcarenoname
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 13, 2013 17:15
Ort: sverige

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av dontcarenoname »

Knox skrev:Du gör precis som du vill men med den metoden jag beskrev så slipper du sprängda flaskor i diskmaskinen...
Det var ju bara några stycken som gick sönder. Kanske för att jag hade fyllt dem lite för fulla.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av Fisken »

Hur blev resultatet då? Och om det blev bra, hur gick du tillväga mer detaljerat?
Har alltid tänkt att man borde ha en bas av malt när man gör Ginger Ale, men det här kanske är bättre
Patrik-b
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön okt 13, 2013 20:56

Re: Ginger Ale 1.0

Inlägg av Patrik-b »

Eftersöta, tvångskarbonera, tappa på flaska och kapsylera därefter pastörisera hela flaskan. Då dödar du jästen och förändrar smaken minimalt. Det skulla jag testa. Många gör så för cide och det fungerar bra.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster