Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är 2-radigt korn/malt?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Bitter1
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre okt 31, 2014 17:33

Vad är 2-radigt korn/malt?

Inlägg av Bitter1 »

Hej alla som vet bättre än jag!

Jag tittar igenom Sierra Nevadas sorter. Flera (alla jag orkat kolla...) av dem innehåller "two-row pale" malt. Vad är 2-radigt malt? Vilken sort ska jag beställa för att få samma/så nära som möjligt det som Sierra Nevada använder?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Vad är 2-radigt korn/malt?

Inlägg av Knox »

Korn är antingen 2 eller 6 radiga. Malt gör till den största delen på 2radigt korn och om det inte nämns något annat så är det 2radigt.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Vad är 2-radigt korn/malt?

Inlägg av Odqvist »

Korn finns i tre kategorier: 2-rads, 4-rads eller 6-rads.
Alla kornsorter växer med sädesblom i sex parallella, lodräta rader på axet. Namnet antyder hur många av dessa rader som bär fruktsamma blommor i och som sedemera kan utvecklas till sädeskorn.

I 6-radskorn är alla sex blomraderna fruktsamma och utvecklar alltså 6 st rader av färdigt korn. För 2-radskorn utvecklas bara 2 st rader färdigt korn på axet.

För bryggare är ovanstående inte så intressant, men det finns kopplade egenskaper som avgör:

4-radskorn tenderar att ha för hög halt proteiner och för lite stärkelse för bryggning. Denna sädestyp odlas därför normalt ej för bryggeriändamål utan enbart som utfoder eller livsmedel.
2-radskorn är vanligast för bryggeriändamål. De har en hög stärkelsehalt och låg halt proteiner.

6-radskorn har en något lägre halt stärkelse än 2-radigt, men har den fina bonusen att det oftare innehåller högre halter effektiva enzymer, som bryggare utnyttjar under mäskningen då så behövs. Många maltsorter, t.ex. uttalad enzymmalt, baseras ofta på 6-radskorn av denna anledning. Det är ofta mer relevant i kommersiella bryggerier där enzymbalansen måste vara god för ett effektivt utbyte, men kan hjälpa hembryggare på vägen med knepiga öl, t.ex. där olika enzymer måste boostas för bättre syraraster, proteinraster eller att spjälka svårare maltsorter.

Det går dock fint att brygga på 6-radskorn i övrigt, men man får räkna med sämre utbyte, dvs. öka maltandelen.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Vad är 2-radigt korn/malt?

Inlägg av Knox »

Men borde inte 6row ge ungefär samma utbyte som 2row. Visst det innehåller mindre stärkelse men å andra sidan mer enzymer och borde därför kunna konvertera mer av den befintliga stärkelsen så om man har 70% effektivitet med tvåradigt bör man rimligen ha en högre effektivitet med sexradigt korn. Det är nästan så att jag ska beställa nått kilo av varje och testa...
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Vad är 2-radigt korn/malt?

Inlägg av Odqvist »

(Tråd flyttad till mer lämplig kategori //Mod. Odqvist)

Jag vet inte exakt hur det är med skillnaden i utbyte, men Knox resonemang låter rimligt.
Den bryggare som laborerar på detta och visar sina resultat förtjänar forumets tacksamhet. ;)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst