Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

pot-still i Moonshiners-stil?

Potstills, essensbrännare och strippers
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av Q-I »

Jag har precis tittat på ett avsnitt av Moonshiners på discovery som säkert de flesta här inne känner till.

Jag bara undrar lite hur konstruktionen på deras brännare ser ut? Verkar som att det ger tillräckligt rent och starkt brännvin för att slippa renas. Jag har försökt klura ut hur dom fungerar, men allt jag ser är en massa tunnor och rör åt alla håll, så det hade varit skoj om någon lite mer ingående kunde beskriva hur en sån här apparat fungerar. Det känns på nåt sätt lite mer äkta att kunna driva en brännare med enbart eld och bäckvatten, även om öppen eld inte är att rekommendera i närhet av alkoholångor :)

Tack på förhand!

ps. Anledningen att denna tråd hamnade här var att de i serien kallar det just "pot-stills". Mod med bättre vetande får gärna omplacera Ds.
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av slatt »

Q-I skrev:
ps. Anledningen att denna tråd hamnade här var att de i serien kallar det just "pot-stills". Mod med bättre vetande får gärna omplacera Ds.
Mod med bättre vetande, du måste skämta. :P
Paljon lunta mutta ei taskulamppua
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av Q-I »

slatt skrev:
Q-I skrev:
ps. Anledningen att denna tråd hamnade här var att de i serien kallar det just "pot-stills". Mod med bättre vetande får gärna omplacera Ds.
Mod med bättre vetande, du måste skämta. :P
i en kall och grå värld som denna så är humor din bästa vän :)
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av slatt »

enkelt förklarat är en potstill en tryckkokare man eldar med ved under och har ett enkelt rör
som leder ut ångan (etanol) denna behöver kylas. Enklast leder man ner röret i vatten (bäck)
och upp igen . sedan kan detta utvecklas i många steg. Läs lite om spiralbrännare den liknar en potstill
fast där har man luftkylning och värmeelement i en plasthink
Paljon lunta mutta ei taskulamppua
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av Andy »

Kort sagt så kommer du ej att kunna få ut ren sprit ur en potstill. Ifall du är ute efter ren sprit behövs en kolonnbrännare.
En potstill ger väldigt dålig seperation vilket resulterar i att mycket finkel kommer med. I whiskeyframmställning används bland annat potstills. Så en vanlig sockermäsk bör man ej bränna i en potstill..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av latmasken »

Q-I skrev: Verkar som att det ger tillräckligt rent och starkt brännvin för att slippa renas.
Här har vi nog det stora missförståendet.

"Ren" sprit smakar såvitt jag förstått i princip ingenting (jag har aldrig provat det). Vodka t.ex. är för det mesta inte "ren" sprit utan man har tillsatt en minimal mängd "finkel" för att ge den karaktär.

Moonshine är inte "smaklös" sprit utan den har rätt kraftig karaktär precis som t.ex. whisky, konjak, calvados och liknande destillat. Skulle du destillera whiskymäsk i en kolonnbrännare för neutral sprit så skulle det smaka neutralt (d.v.s. smaka mer som vodka än whisky).
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av Q-I »

andy skrev:Kort sagt så kommer du ej att kunna få ut ren sprit ur en potstill. Ifall du är ute efter ren sprit behövs en kolonnbrännare.
En potstill ger väldigt dålig seperation vilket resulterar i att mycket finkel kommer med. I whiskeyframmställning används bland annat potstills. Så en vanlig sockermäsk bör man ej bränna i en potstill..

så det är alltså potatis- eller majsmäsk som är att föredra? eller någon annan form av sädesslag kanske?
jag har följt programmet till och från under en längre tid, men inte begripit riktigt hur deras apparater fungerar. däremot såg jag så sent som häromdagen att de separerade heads, något som så vitt jag vet aldrig har visats i serien innan.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av Andy »

Jag har tittat på några avsnitt. En del saker de nämner/visar är bullshit. De hällde ner bananer i kokkärlet mitt i ett kok för att höjja procenten en gång bland annat...

Hur som helst, att separera heads kallas för att ta cuts.
Det går att läsa om i denna tråden http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=15125 och kan vara bra att känna till vilken brännare man än väler att använda.
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av Q-I »

med inspiration från spiralbrännaren, skulle denna kunna fungera?
http://s10.postimg.org/7ida23pcp/still.png

är det någon man särskilt bör tänka på, förutom det faktum att öppen låga och alkoholångor inte är så bra kompisar? 8)
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av ÖlBurken »

i moonshiners brukar de koka upp mäsken innan jäsning, sannolikt för att inte få nån äcklig infektion (vem vet vilka organismer och smådjur som bygger bo i en tank man gömmer i skogen). att ha i bananer under uppkoket kan säkert höja procenten då de nog innehåller en hel del socker.

brännaren på bilden är direkt farlig. i kyltunnan blir spriten stående i kylspiralen då spiralen vänder upp igen. detta bygger tryck i kokkärlet som då riskerar spricka med en garanterad explosion som följd pga den öppna lågan. kylspiralen ska vara nedåtgående hela vägen och är alltså tvungen att gå ut genom sidan eller botten längst ner på kyltunnan.
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av Q-I »

ÖlBurken skrev:i moonshiners brukar de koka upp mäsken innan jäsning, sannolikt för att inte få nån äcklig infektion (vem vet vilka organismer och smådjur som bygger bo i en tank man gömmer i skogen). att ha i bananer under uppkoket kan säkert höja procenten då de nog innehåller en hel del socker.

brännaren på bilden är direkt farlig. i kyltunnan blir spriten stående i kylspiralen då spiralen vänder upp igen. detta bygger tryck i kokkärlet som då riskerar spricka med en garanterad explosion som följd pga den öppna lågan. kylspiralen ska vara nedåtgående hela vägen och är alltså tvungen att gå ut genom sidan eller botten längst ner på kyltunnan.
så man kunde egentligen slå ihop dessa två spiraler till en tätare nedåtgående enkelspiral och dra ut den genom botten (kyltunnan hade ju då fått stå på stativ, men det är väl inte hela världen)? den övriga konstruktionen skulle kunna fungera?

som lock på mäskbehållaren tänkte jag mig samma typ av låsning som det sitter på denna
37836825-8tcAQ.jpg
troligen med en tjock gummipackning mellan lock och behållare
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av Q-I »

har gjort ett par ändringar, med det jag har läst mig till så bör denna funka helt okej som whiskey/moonshineapparat.
http://s13.postimg.org/9ddddob3b/stillv2.png

de olika delarna kommer ju givetvis inte stå riktigt så nära varandra i verkligheten.
på mäskbehållaren, som är rostfri, tänkte jag svetsa in en muff där jag kan gänga i en instickstermometer. Flera år
som fjärrvärmesvetsare har resulterat i en hel hög med insvetsningstermometrar :)
Kolonnen tänkte jag löda på en utvändig gänga i den nedre delen och svetsa på en invändig gänga på mäskbehållaren
så att den går att plocka isär men att den samtidigt kan vara tät. Dessutom tänkte jag att nedåtdelen på kolonnen
(där det brukar sitta ett kylrör) skall vara ihopsatt med gänga mot kona, så att även denna delen går att demontera.

som ni ser kommer kolonnen att dimma ner från 54 till 28, men när den når själva spiralen tänkte jag gå ner till 12 eller 15,
något inte helt självklart framgår av bilden. Spiralen skall vara av modell nedåtgående för att undvika stående sprit och därmed
skapa vattenlås med tryckbildning som följd.

vad tror ni?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av aqua vitae »

Borde väl fungera det där. Men en övertrycksventil någonstans hade nog känts bra om du skall använda eld som värmekälla. Ett hål med en kork eller silikonpropp är enkelt att fixa .
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av ÖlBurken »

du behöver också fundera på hur du byter vattnet i kyltunnan, för det värms ganska snabbt och då får du ut ånga istället för sprit: explosionsrisk igen. din maskin kommer att fungera.

om det är ren sprit du vill ha ska du dock bygga en annan apparat. då behöver du en kolonn med reflux.
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

Re: pot-still i Moonshiners-stil?

Inlägg av Q-I »

ja, nån simplare övertrycksventil är nog som sagt inte så dumt, det tåls att tänkas på.

Jag funderar på om jag verkligen behöver kunna byta ut vattnet i tunnan. Det bör ju gå ganska fort att bränna ut 25 liter mäsk med denna modellen, kommer vattnet verkligen hinna bli tillräckligt varmt? eller så får jag helt enkelt bygga en större tunna :D
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster