Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga Lager i 8c

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Rify
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör apr 18, 2015 22:28

Brygga Lager i 8c

Inlägg av Rify »

Hej!

Över sommaren kommer jag att ha tillgång till en gammal jordkällare med en dygnsmedeltemp på c.a. 8 grader, variationsbredd +- 2 grader. Jag tänkte ta tillfället i akt och den 1a Juni sätta igång en sats på c.a. 30 liter riktigt ambitiös lager. Mitt största orosmoln är att temperaturen i källaren är något för kall, jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta.

Jag tänkte ge mig på att göra en rejäl förkultur någon vecka innan, finns det någon bra lagerstrain som skulle uppskatta dessa temperaturer? Vill helst undvika att investera i en doppvärmare..

Har tänkt jäsa två veckor på primär för att sedan tappa över och låta det stå två veckor i sekundären. OG/FG har jag inte ens hunnit börja fundera på. Efter det kommer jag att hälla upp på partyfat som kommer att få stå i samma källare hela Juli (tänkte prima med rätt mycket socker i kombination med säkerhetsventiler för att jäsa ut all luft).

Uppskattar förövrigt alla råd, tips och erfarenheter då detta blir min första lager!
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Brygga Lager i 8c

Inlägg av binx »

Bara du har en lagerjäst som arbetar i den temperaturen så ser jag inga problem. Ställ inte jäshinken på golvet utan gärna på en stol eller liknande så att inte golvet kyler ner vörten för mycket. (brukar vara kallare på golvet). Aktiv och ny producerad jäst och minst 3 veckors jäsningstid vilket du har planerat - förutsättningarna ser bra ut.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst