Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nelson Sauvin, Columbus och Sorachi Ace IPA (AG)

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
t.holmström
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 23, 2014 14:57
Ort: Reykjavik
Kontakt:

Nelson Sauvin, Columbus och Sorachi Ace IPA (AG)

Inlägg av t.holmström »

Hej Bryggforum!

Nelson Sauvin, Columbus och Sorschi Ace er verkligen 3 humle sorter som toppar hos mig nu skulle jag vilja kombinera dom i en IPA men behöver hjälp med ett humlings schema!

Siktar på 19 L efter kokning. Vill väl sikta på att komma nära 100 IBU och torrhumla :twisted:

Malt:
2kg Pilsner
2,5 kg Pale Ale
0,5kg Vete

Vill hålla de enkelt.

Hur skulle er humle schema se ut?

Tack på förhand! / Thom
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nelson Sauvin, Columbus och Sorachi Ace IPA (AG)

Inlägg av Weinkeller »

Jag skulle satsa på ca 60 IBU istället. Blir lätt obalanserat bittert om du inte har ett OG uppåt 1,075-80.
Columbus vid 30min hälften av Ibu. 25/25/50% med Columbus /Nelson /Sorachi 50% av IBUn vid 5min torrhumla med 4-6g/l samma fördelning som 5min givan.
/Weinkeller
t.holmström
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 23, 2014 14:57
Ort: Reykjavik
Kontakt:

Re: Nelson Sauvin, Columbus och Sorachi Ace IPA (AG)

Inlägg av t.holmström »

Weinkeller skrev:Jag skulle satsa på ca 60 IBU istället. Blir lätt obalanserat bittert om du inte har ett OG uppåt 1,075-80.
Columbus vid 30min hälften av Ibu. 25/25/50% med Columbus /Nelson /Sorachi 50% av IBUn vid 5min torrhumla med 4-6g/l samma fördelning som 5min givan.
Tack för hjälpen blir riktigt sugen på att brygga nu.. Hur kom du fram till detta schema och varför valde du att ha 50% från Sorachi?

I Beer Smith blev de för min del:
ABV: 6,34%
OG: 1.059
FG: 1.011
IBU: 60,2

Malt:
2kg Pilsner
2,5 kg Pale ale
0,5kg Vete

Humle:
30min Columbus 25g
5min Sorachi Ace 55g
5min Columbus 23g
5min Nelson Sauvin 26g

Torr Humla:
Sorachi Ace 50g
Columbus 25g
Nelson Sauvin 25g

Jäst: WLP 007 Dry English Ale

Någon annan som skulle gjort på något annat sätt?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nelson Sauvin, Columbus och Sorachi Ace IPA (AG)

Inlägg av Weinkeller »

Tänk på att jästen äter ca 20% av din teoretiska IBU, särskilt om du flaskjäser också. Så om du vill hamna runt 60 bör du köra på ca 75 IBU från tex Tinsethformeln. Men det är ju en högst osäker teori/praktik formel i vilket fall..Scheman kan man lägga lite hursomhelst men det brukar bli bra att hålla det enkelt och mycket humle sent i koket på en IPA. Humlefördelningen mellan sorterna går jag på personliga preferenser. Nelson och Columbus har en tendens att ta över fast på olika sätt då jag tror du tjänar så att ha dem lite i bakgrunden och låta Sorachi skina. Testa och se och justera till nästa gång om du inte blir helt nöjd.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster