Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vad tror ni om detta recept? första brygden jag gör.

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
agrotron
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 03, 2015 4:48

vad tror ni om detta recept? första brygden jag gör.

Inlägg av agrotron »

Försökt knåpa ihop ett schema nu iaf. Och läst en massa på bryggwiki. Och läst här på forumet och vad ni skrivit här. Så vad tror ni om detta schema och allt?
vatten mängd i kastrul 26 liter.
maltens mängd totalt 5kg fördelat enligt
dessa % enheter. Kommer köra med biab påse.

60% vetemalt krossad
32% pilsner malt krossad
8% cara blond 10 krossad

1- 50grader i 20 min. (Rör vid 10min).

2- 67 grader i 60 min. (Rör var 20 minut).

3- 78 grader 0 minuter. Lyfter upp biab påsen och den får droppa ur. Kanske krama ur den försiktigt?

Koka vörten i 90 minuter vid 60 minuter kvar i med 20gram amarillo pellets och vid 10 minuter kvar 20 gram citra kottar. Och vid 5 minuter 7st koriander. Kyl ner till 18-20 grader och sila av ner i jäshinken +ett OG prov och tillsätter jästen i samma temp och av märket mauribrew weiss 12.5gram. Låter det stå och jäsa i rumstemp cirka 17-20 grader i 2 veckor eller tills det slutat bubbla. Tappar om till en ny jäshink för att kunna tappa i flaska. Men har i rätt mängd socker precis före tappningen. Men det jag inte hittar och kommer på nu är om jag vill ha 20 liter i jäshinken hur doserar jag allt då? Hur räknar man ut det? Nu får jag börja som det föreslagits med 26L vatten och totalt 5kg malt. Sen hittar jag inte heller när man behöver/bör tillsatta mer vatten efter mäskningen när man lakar ur mäsken?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: vad tror ni om detta recept? första brygden jag gör.

Inlägg av Knox »

Skippa karamellmalten, du kommer få kropp så det räcker endå. Jag mäskar mina weisbier runt 65-66 grader då den höga halten vete ger mycket kropp. Sedan brukar jag iofs inte köra nån sen humling utan bara 60minuters bittergiva runt 20 IBU men smaken är som baken ;) gillar du humliga veteöl så funkar det bra. Jag har inte testat jästen men kan annars rekomendera mangrove jacks m5 som finns på humle, den är enl mig den bästa tyska veteölsjästen på marknaden, billig är den också ;)
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: vad tror ni om detta recept? första brygden jag gör.

Inlägg av binx »

agrotron skrev:Låter det stå och jäsa i rumstemp cirka 17-20 grader i 2 veckor eller tills det slutat bubbla. Tappar om till en ny jäshink för att kunna tappa i flaska. Men har i rätt mängd socker precis före tappningen. Men det jag inte hittar och kommer på nu är om jag vill ha 20 liter i jäshinken hur doserar jag allt då? Hur räknar man ut det? Nu får jag börja som det föreslagits med 26L vatten och totalt 5kg malt. Sen hittar jag inte heller när man behöver/bör tillsatta mer vatten efter mäskningen när man lakar ur mäsken?
Låt den stå i minst 2 veckor, helst 3 veckor. Lita inte på jäsröret mot slutet.

Sockermängden kan du räkna ut från denna sida: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html
Få fram sockermängden sedan gör du ett sockerlag.

26L vatten låter som en bra siffra för att få ut 20L i jäshinken förutsatt att du har en kittel som är tillräcklig, annars kan du söka efter MaxiBIAB.

Rekommenderar också mangrove jästen vilket knox redan har tipsat om.
agrotron
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 03, 2015 4:48

Re: vad tror ni om detta recept? första brygden jag gör.

Inlägg av agrotron »

Jag har en 50 liters gryta med biab påse jag måttsydde efter grytan. Tyvärr så har jag bara denna jäst hemma nu. Har iofs en annan jäst hemma men bara en påse av Munich wheat beer. Och den räcker inte tror jag. Tänkte köra en brygd ikväll.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: vad tror ni om detta recept? första brygden jag gör.

Inlägg av Knox »

Om det fortfarande är 20l så räcker den påsen också. Men jag vet inte om jag kan rekomendera den jästen, den luktar kanon när den jäser men ger mycket lite fenoler och estrar. Mauribrew funkar nog men håll dig borta från deras lagerjäst, smakar termoplast... den ölen jag gjorde med den fick jag hälla ut.
agrotron
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 03, 2015 4:48

Re: vad tror ni om detta recept? första brygden jag gör.

Inlägg av agrotron »

Denna jäst har jag http://maltmagnus.se/jast/vete/munichwheatbeerlallemand
Men om jag förstår det rätt så räcker den bara till 11 liter vört!??
Tanken var ju att använda denna som räcker upp till 25 liter vört http://maltmagnus.se/jast/vete?product_id=167 så vad gör jag? Till nästa bryggning ändrar jag lite på receptet till min veteöl. Måste ju börja nånstans för att sedan ändra och förstå lite mer vad som händer vid olika ändringar.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: vad tror ni om detta recept? första brygden jag gör.

Inlägg av Knox »

Om jag inte missminner mig innehåller påsarna ungefär lika många jästceller, ca dubbelt så många som ett rör från whitelabs som ska räcka till 19l, dvs lallemand räknar på den säkra sidan men ett paket räcker till 20l vört under og 1.055
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster