Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Svetsinköp MIG/MAG

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Svetsinköp MIG/MAG

Inlägg av KaptenStofil »

Precis som tråden låter skall jag skaffa en mig/mag.

Jag har kikat på denna:
Bild
Biltema skrev:MIG/MAG-svets 150E, pris 3290 kr
1-fas gasbågsvets för svetsning med skyddsgas och vanlig tråd eller utan gas med flussfylld tråd. Tillverkad av stabil stålplåt. För svetsning i stålplåt, aluminium och rostfritt stål. Avsedd för mindre verkstäder och kräsna "hemmamekare". Försedd med effektiv kylfläkt och termosäkring som bryter strömmen automatiskt vid överhettning. Med individuella vred/knappar för inställning av trådmatningshastighet resp. strömstyrka. Levereras komplett med svetstråd, gasanslutningsslang, återledarkabel med godsklämma samt 2 m slangpaket med svetspistol.
Tekniska data:
Nätanslutning: 1-fas, 50 Hz.
Nätspänning, V: 230
Säkring, A: 16
Inställningsområde, A: 35–145
Tomgångsspänning, V: 30
Spänningssteg: 4.
Intermittensfaktor, A: 115–15 %
Svetstråd, Ø mm: 0,6–0,9
Mått, mm: 290 x 375 x 550
Vikt, kg: 30
-------------------------------------------------------------------------------------
Att det är en mindre bra svets vet jag redan men anser ni som kan det här med svetsar att det är ett onödigt köp eller funkar det tillfredsställande till hobbygrejer såsom att svetsa lite rör o dy.

Funkar det även att använda tigtillsats typ denna för 1890 kr.
Bild

Funkar gastillsats? Kostar 398 kr (finns även mer komplett för 898 Kr.
Tillbehörssats för svetsning med gas till BIMAX 162/1. Innehåller reduceringsventil, kontaktrör, gashylsor, drivhjul och 0,6 kg, 0,6 mm tråd för svetsning av stål.
I övrigt så har jag fått en bågsvets,
LUNA 100/220V,
Intermittensfaktor, A: 60A–60%
100A-20%
Kan du/ni utifrån de knappa uppgifter bedömma om det är något som kan gå till tippen direkt eller om den är ok att använda för mina enklare hobbygrejor samt framförsllt, är det dyrt?

MVH
/MajorTom
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Svetsinköp MIG/MAG

Inlägg av Plizken »

Jag har en liten svets för flussfylld tråd. Rätt lik den där maskinen faktiskt. Den är inte bra. Duger gott till att sy lite bilplåt så länge den är inte är rostig men inte mycket mer än så.

Skyddsgas är nästan ett måste enligt mina erfarenheter. Problemet med gastuber är ju det att man tydligen måste lösa en årlig licens för en liten summa pengar för att få äga en tub. Vet inte exakt hur det fungerar.

Men å andra sidan så kostar en tryckregulator ett par hundringar och brankåren tar inte många slantar för att plocka ur stigarröret ur en CO2-brandsläckare och fylla upp den igen. Vill man spara en liten slant till så går det faktiskt att vända släckaren uppochner och på så sätt slippa böket med att ta ur stigarröret.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Svetsinköp MIG/MAG

Inlägg av KaptenStofil »

Några förslag på bättre/billiga då? Jag fick bra länkar av TIGMASTER.

//MT
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

Svetsinköp MIG/MAG

Inlägg av Hojjt »

Att äga en gasflaska innebär ingen årlig"licens", man kan hyra dem årsvis via en avgift varje år!
Jag köpte en 5L argonflaska gick på ca 1800kr. 356kr att fylla!

Skraptiggen funkar säkert om du har en pinnsvets redan, själv har jag en liten inverter Telwin 130amp och det funkar!

Jag köpte även en Co2 flaska på 7L på blocket, det finns en kille som säljer dessa hela tiden jag tror det hamnade på 1700-1800kr med frakt.
Co2 räcker skitlänge eftersom man knappt behöver något flöde!
Man kan fylla dem hos någon brandsläckarfirma för en liten peng!
Co2 funkar inte till rostfritt...
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster