Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lite frågor angående mitt bygge.

Här diskuteras Vapour Management
tolstoj
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 13, 2014 23:01

Lite frågor angående mitt bygge.

Inlägg av tolstoj »

Hej första gången jag skriver här har bestämt mig för att bygga om en gammal labmaster som jag fick för länge sedan. Har bara kört spiral och plastis förr i värden men nu har jag hus och tagit upp mitt intresse igen.

Jag har börjat pilla ihop en variant av en vm men har lite frågor. Mitt stora problem är tak höjd så min kollon kan bara vara 135cm hög.
Så om jag strippar mäsken innan jag bränner tror ni att det går att få det kolnings fritt.
eller ska jag ge mig på någon annan kolonn som är bättre vid låga tak höjder.
Som jag har byggt nu har jag 80cm 2" koppar rör en centrum ring 70cm spp med skurboll längst ner.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Lite frågor angående mitt bygge.

Inlägg av rkr »

70cm of SPP is plenty for reaching azeotrope. That corresponds to about 1.5-2 meter scrubber filled column.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
tolstoj
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 13, 2014 23:01

Re: Lite frågor angående mitt bygge.

Inlägg av tolstoj »

Tack Riku för snabbt svar börja lite i smyg igår kväll. Fast mina funderingar. Så tänkte ladda upp för och efter bild på det jag har gjort kom gärna med feedback på det jag knåpat ihop.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (691.71 KiB) Visad 455 gånger
image.jpg
image.jpg (447.73 KiB) Visad 455 gånger
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Lite frågor angående mitt bygge.

Inlägg av Flerpen »

Stiligt, gissar på att huvet kommer på sen?

Labmastern lär ju funja utmärkt som stripper!
tolstoj
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 13, 2014 23:01

Re: Lite frågor angående mitt bygge.

Inlägg av tolstoj »

Blir nog ett huvud senare för nu bygger jag bara med saker jag har ligger och skräpar. Har just lindat ihop den däringa kylarn var inte så lätt som jag trodde för hand. Ett tips till andra som jag tillslut kom på var lägg röret i ugnen på 80 och ta på ett par handskar så går det mycket lättare.
tolstoj
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 13, 2014 23:01

Re: Lite frågor angående mitt bygge.

Inlägg av tolstoj »

Nu har jag provkört den och såklart skrotat min gamla luftkylda VM. Nu till hur det gick det gick väldigt sakta även fast jag öppna ventilen helt. Funderar på om det kan vara att jag har förkort fall höjd innan produkt kylarn. Eller skulle jag använt mig av 22 istället för 28 till uttaget. Är det någon som har någon idé. På vart jag misslyckats. Tack på förhand
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Lite frågor angående mitt bygge.

Inlägg av smygbrännarn »

Brukar fungera bra med att lägga några skurbollar
mellan uttaget och kylspiralen så det bildas lite motstånd
uppåt.
Mvh Smygis
tolstoj
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 13, 2014 23:01

Re: Lite frågor angående mitt bygge.

Inlägg av tolstoj »

Tack för tipset ska genast pröva detta mera mäsk satt nu för att se om jag bli något klokare. :D
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster