Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Ny brännare

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
esrr
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 26, 2014 17:59

[Labmaster] Ny brännare

Inlägg av esrr »

Tjena alla hembryggare!
Nu är det så att jag har råkat fått tag i en liten rolig maskin.
Jag har noll koll på hur man använder den och tänkte fråga er lite mer erfarna hur den funkar och hur processen går till.

Bild
Bild
Bild

Under mina brännardagar så har jag endast använt plastbrännaren men tyckte den var lite liten för mig.
Som ni ser på bilderna (som jag förhoppningsvis har lyckats ladda upp) så ser ni denna cylinder i mitten precis innan produktkylaren, vad gör den för nytta?
Samt hur ska jag koppla in elpatronen då jag vill ha 2 st 230v pluggar, hur länge tror ni det skulle ta att bränna 20-25l mäsk igenom den? Tack i förväg
Mvh esrr
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: ny brännare

Inlägg av Blådåren »

Det är en Labmaster , men någon har gjort någon märklig burk mellan kolonnen och liebigen , någon tanke om finkelfälla kanske?.
Hur går rören i den burken ?.

En labmaster är en utmärkt inkörsport i hobbyn , men den har många brister vilka förklaras i "stickyn" brännartyper !.
Hur den "körs" förklaras också i denna sticky .

Väkommen hit !.
Sprit löser mycket, men inte problem..
esrr
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 26, 2014 17:59

Re: ny brännare

Inlägg av esrr »

Tjena Blådåren otroligt tack för snabbt svar!
Du vet inte hur jag skall koppla elpatronen för att få ut 2st 230 proppar?
Skulle det inte kunna va en sk thumper där ångorna bubblar igenom.
Har sökt lite och försöker förstå hur en finkelfälla funkar.
Skulle någon vänlig kunna beskriva för mig hur den funkar
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: ny brännare

Inlägg av temp_wricko »

Svårt att se på bilden hur du ska koppla patronen men min gissning är att det är tre separata slingor. Du får mäta mellan vilka stift du har ca 25-50Ohm och på dessa koppla in 230V. ~28Ohm ger 2000W på en slinga så i bästa fall kan du köra upp till 6kW på den patronen.
/Wricko
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: ny brännare

Inlägg av rkr »

The cylinder in the middle could be a reflux condenser, there seems to be water inlets in it. However, it looks like it has awfully small return tube to the column so it will most likely choke making the reflux condenser fill and run out of product outlet.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster