Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

76mm som kolonn

Här diskuteras Vapour Management
order
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön jan 25, 2009 21:40

76mm som kolonn

Inlägg av order »

Hej jag ska bygga en ny kolonn till min gamla lm maskin, tänkte göra om den till vm men med tanke på min låga takhöjd i det rummet den ska stå i så kan jag inte göra kolonnen så hög som på ritningarna, min tanke var om man gick upp i grovlek på röret så kanske man kunde göra den kortare? Rätta mig gärna om jag tänker helt fel,
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: 76mm som kolonn

Inlägg av smygbrännarn »

Tyvärr är det nästan tvärt om vad jag förstår.
där emot så går det ju att göra en cross condenser samt ha spp fyllning så kan du korta höjden rejält.

Mvh Smygis
order
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön jan 25, 2009 21:40

Re: 76mm som kolonn

Inlägg av order »

Ska man ha produkt uttaget i själva kylar huvudet om mm bygger en med crossflow på? Har sett ett par olika varianter där dem även har uttaget som på en vm? Kan jag ha 76mm rör som kolonn eller ska jag ta ett 56mm?
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: 76mm som kolonn

Inlägg av smygbrännarn »

Du kan ha uttaget som på en vm.
Jag använder en hammare till att strippa med men vm till uttag vid körning.

Visst kan du köra på ditt rör då det inte verkar som att man behöver bygga högre när man kör med spp.

Mvh Smygis
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: 76mm som kolonn

Inlägg av smygbrännarn »

Såg att Manu rekommenderar 1,5m spp till 3 tums rör.
Är själv lite sugen på att prova .
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster