Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
wolfheat
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 28, 2006 2:00
Ort: Uppsala

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av wolfheat »

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Som många andra i det här forumet så är jag väldigt ny på det här med mjöd, men lyckligtvis finns det en hel del av er som ändå har bra koll och erfarenhet. Jag hade tänkt köra igång en sats snart men har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

jag tänkte utgå ifrån Tors Starkmjöd, godkänt av Oden.receptet kan ni hitta här:
viewtopic.php?t=2327

-Jäskärl
Jag var och inhandlade ett 30l jäskärl i plast idag på ÖB för 75:-, Men jag har redan en 10l glasbehållare. Skall jag jäsa i 30l behållaren och använda glaset till lagring eller som kärl att hälla över till vid omtappning. Eller skall jag jäsa i glasflaskan det blir då endast 10l men det kan ju vara ok vid första satsen som ett test, och använda jäsbehållaren i plast för omtappning. Förslag mottages varmt.
Bild

-Lagring
Jag har två små ekfat på 3l resp 2l som jag tänkte testa att lagra en del av mjödet i för att se om det blir stor skillnad mellan dem och glasflaskor. Är det någon som har erfarenhet av sådan lagring och har något viktigt att berätta som jag kan behöva veta. Om man använder sig av glasflaskor för buteljering, är det väldigt dåligt med skruvkork eller spelar det inte ngn större roll?
Bild

Annat material
Jag köpte även klorin för desinficering och rengöring, samt en Ochselmätare/Jäsmätare samt ett jäsrör/Vattenlås och en hävert. Skickar med bild med lite priser. Alla saker är inhandlade 28april från ÖB.
Bild

Hittils har det kostat mig
75:- Jäshink
26:- Ochselmätare
7:- Jäsrör
29:- Hävert
25:- Klorin
SUMMA: 162:-

framtida kostnader (pris med frakt)
89:- Jäst från Humlegården
Sweet Mead mjödjäst XL (Vintner's Choice 3184) eller
Dry Mead mjödjäst XL (Vintner's Choice 3632)

honung
vad är bra priser för honung?
det jag har hittat är svensk honung på willys:
Svensk vitaktig SBR honung 700g 42,90:-
Svensk flytande SBR honung 350g (?)
Eldorado fast 700g 31,90:-
Eldorado flytande 350g 22,90:-

jag behöver nog ca 8500g blähonung samt 1400g mumms-honung.
beräknat ca pris
blähonung 400:-
mumms h 90:-

material 162:-
jäst 89:-
honung 490:-
totalpris 741:- = 741/30=24,70kr/liter* är detta normalt?

antar att man får göra några satser innan det blir bra literpris.

Ställ gärna frågor ifall ni undrar hur jag har tänkt att göra vissa saker, förmodligen så har jag inte tänkt på det alls, vilket jag borde ha gjort. Ställ frågor så hinner jag rätta till felen innan de inträffar.
Användarvisningsbild
falken
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: tor jun 09, 2005 2:00

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av falken »

var har du hittat dina fina små ekfat? och vad fick du betala för dem?
Användarvisningsbild
wolfheat
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 28, 2006 2:00
Ort: Uppsala

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av wolfheat »

Faten var det någon saom hade slängt, men det går nog att rusta upp dem så de blir dugliga igen. Vet inte hurvida de endast är avsedda som utsmyckning eller funktion. Men det är ju ett helt projekt i sig. Nu inriktar jag mig på att få igång mjödet.

EDIT:
Jag var inne på humlegårdens hemsida för att beställa jästen till mjödet.
det blev Sweet Mead mjödjäst XL (Vintner's Choice 3184) men då visade det sig att man inte kunde beställa varor för under 150:- vilket var lite av en besvikelse. jaja tänkte jag och kollade igenom deras sortument och hittade The Compleat Meadmaker (Ken Schramm), 212 sidor, 2003 och den boken har jag sett att många tycker är bra, så jag la till den i min varukorg. Men då blir ju frakten 89:- och postförskottet kostar 45:- det blir ju hela, 134:- bara för att få hem skiten.

varor 268:- ca 66%
frakt 134:- ca 33%
totalkostnad 402:-

kan vara något att tänka på om ni som jag bara egentligen behöver jästen för 69:- plus frakt :)

EDIT2:
Tyvärr har jag redan skickat iväg beställningen.

Jag skickade ett mail där jag förklarade att jag endast önskade jästen, och skrev att jag då skulle kunna beställa från dem fler gånger. Får se vad de svarar och ifall de är så tillmötesgående.
Senast redigerad av wolfheat, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
falken
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: tor jun 09, 2005 2:00

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av falken »

Jag beställde ifrån Humle nu i veckan:
Safeale S-04 jäst 17 kr
Jäst näring: 24 kr
Porto 31 kr

maila dem å fråga när det gäller mindre beställningar, bara jäst kan de skicka i ett kuvert med porto på ca 20 kr
och varför ska du ha postförskott? ta med faktura! bara betala in på PG när du fått dina grejer.

Gör du detta hamnar du på ca 89 kr istället för 402 kr!
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av Lo »

Ja dra iväg ett mail till dom, Humlegården är mycket tillmötesgående andågende frågor eller vad det nu kan handla om.
och måste säga myyyys vad härligt det är med sådana här följetongs upplägg med bilder och allt =), man blir så bryggsugen.

Angående priset / Liter så är det juh som du säger, priset går ner alt mer eftersom du brygger. Du behöver juh inte köpa utrustningen igen, och spara en skvätt jäst, gör en förkultur så den får större antal celler och kör ner det i en flaska i kylen så har du till nästa gång.

Sen vilka kapsyler som är ok. Allt som är luftätt är helt ok att använda. Fritjoff (stavas så?) vinsnubben på tv4 asså snackade om det idag faktiskt. Kork, plast, skruvkork eller whatever, allt fungerar lika bra. Kork används mest för tradition, endel säger att korken andas men lika många säger att det är falskt. Kork kan även ge korkskadat vin. Så det är en smaksak vad man använder.

Vilket du jäser i är även det en smaksak. Kan vara bra att starta med 10L men är det ett beprövat godkänt recept så skall det i regel vara bra så det är ingen chansning att göra större sats. Blir det bra (vilket det bör) så är det alltid roligt att ha mer flaskor som ligger eftersom det trotts allt tar lite tid att göra. Lättare att få flaskor över som man kan långtidslagra ett par år eller så med.

Om du inte beställt jästen och boken än så ta och fundera på om du ska ta och brygga något annat snart. Ifall du kör mjöden i en hink så kan du juh göra 10L vin eller något, då kan det vara smidigt att beställa hem en trevlig jäst på engång så slipper du extra frakt. Brukar vara så att när man väl börjat brygga en sak och ser det stå och puttra så drar bryggnerven igång. Man bara MÅSTE brygga något annat samtidigt hehe.

Ser fram imot fortsättningen btw, och lycka till =)
Användarvisningsbild
wolfheat
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 28, 2006 2:00
Ort: Uppsala

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av wolfheat »

Då jag redan hade skickat iväg min beställning från deras hemsida, där jag beställt både en bok och den jäst jag var intresserad av. Bestämde jag mig för att skicka ett mail och fråga ifall det var möjligt att ändra ordern för att enbart få jästen hemskickad. Så här skrev jag i mitt första mail.

**********
Hej!

Jag är egentligen bara intresserad utav jästen, och undrade om det gick att skicka endast den i ett kuvert så att fraktkostnaden blir minimal. Skulle
vara bättre isåfall, för då kan jag köpa från er fler gånger. Jag tycker ni har ett bra sortiment men blev lite besviken då man inte kunde göra mindre beställningar. Men jag hoppas att det skall vara möjligt då jag skickar informationen via detta mail. Ni kanske bara handhar små beställningar personligen.

Är det möjligt att ändra min order till enbart jästen. Skulle vara tacksam
för svar.

mvh "wolfheat"
***********
Deras första svar
Hej "wolfheat"!

Vi kan skicka bara jästen till dej. Enklast är
det om du blir fakturakund, för att bli det vill
vi veta ditt personnummer och adressen du är
skriven på, om det är en annan än den i
beställningen. Då tillkommer bara portot.

Vänliga hälsningar,
Eva Fahleson Ekelin
Humlegårdens Ekolager tfn: 08-514 501 20
Humlegården, Salby 7 fax: 08-514 501 21
SE-186 96 Vallentuna epost: ekolager@humle.se
Sweden web: http://www.humle.se

***********
Min nya beställning samt mina personuppgifter

Hej!

Tack för ditt svar!

Jag önskar få följande skickat via vanligt porto.
3184XL Sweet Mead mjödjäst XL (Vintner's Choice 3184) 69 kr

Mina uppgifter är som följer för att bli faktura kund.

ADRESS OCH PERSONUPPGIFTER


***********

Deras andra svar
Hej!

Tack för beställningen!

Vi har postat jästen idag torsdag som brev, det borde vara framme imorgon.

Vänliga hälsningar,
Eva Fahleson Ekelin

***********

Så jag är mycket nöjd över att ha beställt genom dem. De är tillmötesgående och bryr sig om sina kunder.
Nu återstår endast nöjet att plocka upp jästen och köpa honung samt köra igång en första omgång
Användarvisningsbild
wolfheat
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 28, 2006 2:00
Ort: Uppsala

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av wolfheat »

Så då har jag varit iväg och kollat in priser för honung i större delen av stan. Det verkar vara billigast med utomeuropeisk honung, men sedan kommer euroshopper och eldoradohonung,(de är säkert utomeuropeiska också). Jag hoppas bara inte det finns tillsatser i honungen som dödar jästen. Åh hemska tanke.

Jag hittade rätt billig euroshopperhonung för 41.38SEK/kg men det visade sig variera mycket beroende på viiken ica affär man gick in i. Försök hitta en stormarknad eller en större butik för bättre priser.

Jag köpte dock inte euroshopperhonungen utan valde en annan variant från "AULUMGÅRD HONONG" den hittade jag på hmm, NETTO. Blev lite rädd när jag läste på burken. "Barn under 1 år bör inte få honung" men det kanske helt enkelt inte är bra för barn med honung. Kostnaden för denna burk på 700g var 27.90SEK vilket ger kilopriset 39.86SEK/kg. Hoppas bara inte att min jakt efter lågprishonung fördärvar all min mjöd.

Köpte 10burkar dvs 7kg honung för 279:-

Bild

När jag kom hem hade dessutom min jäst anlänt precis som de hade sagt att den skulle göra. Äntligen.
Bild

Slutkostnaden för jästen blev som jag hade trott 89:-, vilket var en trevlig summa. Förutsatt att jästen är lika trevlig.

Följande bruksanvisning står på jästens baksida
Bild

Det skvalpar om jästförpackningen, så den verkar vara väldigt lättflytande. Är detta normalt för jäster? Jag tänker på att många brukar spara bottensatsen, och den är ju inte direkt lättflytande, eller...?





[/img]
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av Lo »

Det är normalt, den där jästen är som vatten, den är så flytande jämfört med en bottensats pga att den innehåller mycket få döda jästceller.
De kan vara riktigt jävliga att få innerpåsen att gå sönder för dock tills man hittar snittsen =) Första gången höll jag på i 15 minuter, måste vara europeiskt rekord haha. Man brukar kunna vara extremt våldsam med dom iaf så var inte för försiktig, ganska säker på att det var det som var problemet.
Förövrigt så blir jag vidrigt bryggsugen när jag läser det här.

Ps. Honung får man inte ge till barn under 1 år pga att honung innehåller spår av pollen och vid allergi är ruggigt farligt för så små barn.
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av vinifera »

Har aldrig bryggt mjöd, men jag tycker om seriositeten i projektet. Jag är likadn när det gäller att bränna sprit eller göra likörer. Äkta vara utan genvägar är det enda rätta. Lycka till!!!
Användarvisningsbild
wolfheat
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 28, 2006 2:00
Ort: Uppsala

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av wolfheat »

Så då var musten igång i badrummet. Måste säga att det var en hel del som var svårare än jag hade trott och trots att jag hade läst igenom massor av inlägg på olika forum om hur man skulle gå tillväga, så var det inte lika enkelt att verkligen utföra dessa saker.

Bild

Igångsättande av jästen
Jag tryckte lite på jästförpackningen tills det kom pipande ljud ifrång den sedan klämde jag runt ampullen lite för att blanda omkring näringen. Det var ingen tvekan om att ampullen hade gått sönder då det inte längre fanns något motstånd då jag tryckte. Innan hade den känts som en luftfylld bubbla.

Börjar med förberedelserna
Till att börja med tog jag ut samtliga saker till köket och började med att göra ren jäshinken. Sedan började jag värma massor av vatten för att blanda med honungen och för att lättare få loss den från burkarna. Det var detta steg som verkligen tog tid, jag tror det tog mig en 50minuter att lösa up all honung. Och jag vill egentligen inte tänka på hur mycket microorganismer som tagit sig in i jäshinken under den tiden. Till en början försökte jag få ut stora delar av hoinungen från burkarna då jag trodde att den skulle lösa sig lätt när den väl kom i kontakt med ljummet vatten. Så var inte fallet, utan det blev kvar en hel del klumpar på bottnen. Jag hittade en rätt bra fungerande lösning för dessa klumpar. Jag tog och la dem i en av honungsburkarna tillsammans med hett vatten och skakade om burken tills allt löst sig, hämtade ny honung osv. Då jag hade en hel del med burkar ställde jag dem i vattenbad varvid honungen började smälta från utsidan in. Detta gjorde det betydligt lättare att få loss honungen. Ett tips för folk som skall få loss sin honung från burkarna är att göra detta i små flagor som sedan skakas ned i vattnet. De kommer då mycket lättare lösa sig i vattnet och man behöver i stort bara röra om dem. Så tipset är att lägga energin på att få flagor av honungen då man häller i den snarare än att röra om tills den löser sig i kärlet. Hoppas det jag skrev går att förstå.

Beräkning av honungsmä'ngd samt vattenmängd och OE halt
I det receptet jag följde, Tors starkmjöd godkännt av Oden, så stod det att man skulle blanda med 3-4 liter vatten och att det då skulle bli ca 70 i Ochslehalt. Jag använde i mitt recept 7kg honung då jag tänkt ta bort en del vid andra omtappningen för att dricka i sommar.

jag använde 7/4.9=1.56ggr så mycket honung. Vilket ger mig ca 1.56*3.5=5.5liter vatten dvs jag skulle då ha ca 5-6liter vatten för att få OE halten 70. Det var här det uppstod ett problem. Vid denna mängd vatten måste halten ha varit kring 230 nånting (gick inte att läsa av mätaren). Jag tänkte att de 70OE torde vara nå¨got att sikta på, så jag fortsatte att fylla på med vatten. Vid
9liters mängd hade jag OE 160
14liters mängd hade jag OE 130
16liters mängd hade jag OE 120
21liters mängd hade jag OE 95
23liters mängd hade jag OE 90

Där fick det ta och räcka. 90OE torde ge ca 90/7.5=12% alkohol i första jäsningen. Det jag var mest orolig var för att jästen inte skulle kunna arbeta med den högre sockerhalten. Och det var den främsta anledningen till att jag fortsatte blanda i vatten. Vad anser ni om detta? rätt eller fel? Hur anser ni att denna mängd vatten och denna OE halt är i förhållande till en normal sats?

Den ökande mängden vatten har nu gjort att jag fyllt i stort sett hela jäshinken (får väl i max 35l) hur kommer det bli med andra jäsningen då? Jag kanske måste tappa ur en hel del av första satsen. (mer att dricka i sommar :) )

Hygienproblem?
En annan sak jag oroar mig för är hur den "bristande" hygienen kommer att påverka satsen. Är det vanligt att det går åt H___E med satsen då man inte har haft hygienen på topp, jag menar det är ju så många som förespråkar att man skall ha den i topp. Är det så att varannan dålig hygiensats skiter sig? Någon som har statistik över detta? Jag började att göra ren sakerna, men det tog dels lång tid och dels så var locket öppet under tiden jag försökte få ned honungen vilket var en rätt lång tid, dessutom så utfördes detta i ett delat kök med många människor och smutsigt golv etc.

I med jästen
När jag så småningom hade fått OE halten till 90 var det dags för jästen som hade jäst till sig rätt rejält och påsen hade svällt upp, vilket är ett bevis på att jästen lever. DFå jag öppnade förpackningen kände jag doften av jästen och det doftade gudomligt gott. Nästan så jag skulle kunna tänka mig att dricka färdig mjöd som smakar på det sättet. Den lilla ampullen som ligger inuti och startar jäsningen verkar inte vara försluten utan bara vikt. Så när man trycker på förpackningen så pressas denna näring förbi vikningen och förenar sig med jästen.
Bild

Flytt av jäshink på 25kg
Sedan flyttade jag in jäshinken till badrummet, i vilket tillfälle en del av honungsblandningen skakades upp i locket av jäshinken. Kommer det lätt att byggas bakterier på dessa fläckar på locket. Bör jag göra rent där för att förebygga bakterier att få fäste?

EDIT: jag lyckades få en närbild av jästen, med rätt zoom.
140_yeast.jpg
140_yeast.jpg (8.25 KiB) Visad 96 gånger
Vänta
Så nu väntar jag några dagar på att jäsningen skall dra igång. Och nåde alla bakterier som får för sig att regera.....
Senast redigerad av wolfheat, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av Lo »

Har ingen statestik på infektioner och har bara råkat ur för en. Jag var för nyfiken och öppnade locket varja dag i en vecka ungeför å då var det kört.
Å andra sidan har jag tappat kapsylöppnare, knivar och andra lustiga saker i musten utan problem. Eftersom jäsningen kom igång så fort så är det mycket liten risk att något går snett.
Angående lock grejjen, det kommer bildas kolsyra fort däri som pressar ut all syre, och det är = döden fär många bakterier så de kommer inte kunna leva på locket.

Och det kommer med all sanolikhet smaka bättre än jästen luktar =) Även så tidigt som i sommar, de här jästerna jäser ordentligt rent och fint så det lär vara mer än drickbart såfort det jäst klart och börjat klarna.
Lagringen kommer nog bli ett problem för dig. Kommer bli ordentligt svårt att ha så många smarriga flaskor undastoppade utan att dricka ; )
Användarvisningsbild
wolfheat
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 28, 2006 2:00
Ort: Uppsala

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av wolfheat »

Det började bubbla i vattenlåset redan dagen efter jag hade haft i jästen. Beror detta på att det var en bra jäst och att den snabbt har växt till sig och blivit flera? Detta kanske är ganska vanligt, trots att jag hört att man bör vänta 2-3 dagar innan jäsningen tar vid.

Bubbelkontroll
Dag 0:6maj ___ igångsättande ___16:00
Dag 1:7maj ___ 4 bubbel/minut ___21:00
Dag 1:7maj ___ 5 bubbel/minut ___23:59
Dag 2:8maj ___ 3-4 bubbel/minut _ 09:50
Dag 4:10maj __ 3+ bubbel/minut __22:30

EDIT: Det är svårt att räkna bubblorna efterssom de oftast kommer två och två eller till och med tre fyra åt gången. Jag nöjer mig med att räkna bubbeltillfällena, dvs utan att räkna hur många bubblor det kommer per tillfälle.

Skickar med en bild av vattenlåset. Har funderingar kring ifall nivån skall vara högre eller ifall det kvittar. Kommer en del att förångas så man får fylla på vattenlåset under jäsningstiden? Skall man byta vatten i låset vid omtömning?
Bild
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av Lo »

Det där vattnet räcker bra och det brukar räcka med att fylla på lite vatten då och då bara men behöver inte byta vatten vid omtappning.

Angående jäsningen så brukar det starta efter 15 minuter upp till en vecka, lite roulette det där men mjödjästen tycker nog bra om att käka honung + att det var bra liv i dom, var nog därför de gigk igång fort.
Användarvisningsbild
wolfheat
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 28, 2006 2:00
Ort: Uppsala

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av wolfheat »

*sen tidigare*
Bubbelkontroll
Dag 0:6maj ___ igångsättande ___16:00
Dag 1:7maj ___ 4 bubbel/minut ___21:00
Dag 1:7maj ___ 5 bubbel/minut ___23:59
Dag 2:8maj ___ 3-4 bubbel/minut _ 09:50
Dag 4:10maj __ 3+ bubbel/minut __22:30
*sen tidigare*

Dag 8:14maj __ 2- bubbel/minut __ 19:40
Dag 9:15maj __ 1,5 bubbel/minut __16:00

Det verkar som om det stannat av lite med jäsningen.
Bild
Har läst i andra poster att det normalt ligger vid 3-4 bubbel per minut eller högre. Så idag åkte jag iväg till ica och handlade en citron som jag skar ut fruktköttet ifrån och kokade, för att vara på säkra sidan med oönskade jästsvampar från frukten. Jag har trots allt 28liter, hoppas det räcker meden citron för att sänka PH värdet. Och om det nu är det som är problemet.

Bild
I med fruktbitarna i musten och nu hoppas jag jäsningen drar igång igen.

Oechlehalten hade inte sjunkit nämnvärt, den var ganska exakt på 90 när jag tittade idag. Hur snabbt sjunker den?

Var tvungen att ta ett prov och smaka på hur det blivit under tiden det stått.

Bild
Smakade honungsvatten med jästsmak. Den ser dessutom ganska klar ut.

EDIT: OECHSLEHALTEN:Ja det var 90 när jag satte igång satsen och idag är det fortfarande 90.
Senast redigerad av wolfheat, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Mitt mjödprojekt, må det bära eller brista.

Inlägg av Lo »

Ta ett prov med oechelmataren och kolla hur mycket socker det är kvar. Brukar gå ganska långsamt mot slutet när musten har 7-9% alkohol.
Kan köra i lite mer jästnäring med ifall du har något kvar, honung tar som bekant lite längre tid än ex strösocker att jäsaut.

Kan nästan känna lukten bara jag ser bilden ; )
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster