Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

jäststopp eller inte?

Utrustning och teknik.
blouskallde
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 19, 2009 20:06

jäststopp eller inte?

Inlägg av blouskallde »

Hallå, jag är både ny här och ny när det gäller att göra eget mjöd.
Jag har mitt tredje försök hittills står och väntar på att få börja jäsa just nu. Förra sommaren så gjorde jag en sats på 25L, men där gick nåt snett, jag fick "fallningar" efter tappning på flaskor.
Så nu vill jag undvika detta i framtiden. Jag använde mig då av jäststopp, och jag har tänkt göra det denna gång också. Men jag har blivit osäker nu när jag läst på lite.
Så frågan är ju vad som gick fel sist, och vad jag ska göra åt det denna gång?
Och om jag inte skulle använda mig av jäststopp nu, hur går jag tillväga då?

Tacksam för synpunkter, hjälp och tips!
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

jäststopp eller inte?

Inlägg av nes »

Lät du mjödet klarna innan det buteljerades?
blouskallde
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 19, 2009 20:06

jäststopp eller inte?

Inlägg av blouskallde »

>>Lät du mjödet klarna innan det buteljerades?

Ah klarna och klarna. Jag tappade om 3 gånger kanske, och samtidigt skakade jag kraftigt för att bli av med kolsyra. Men jag tror jag fick med bottensats iallafall, på nåt sätt. Skulle jag ha tappat om lika gånger till?
Jag kan ju tillägga att jag hade champagnejäst den gången för det stod nånstans om det, men nu har jag hittat en del på nätet som menar att den lämnar extra mycket bottensats, så nu kör jag med öljäst.

Men sen vet jag inte om jäststoppet var lite bov kanske? Och om jag skulle strunta i den nu, vad finns det för alternativa, pålitliga sätt att garantera stopp på jäsningen?
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

jäststopp eller inte?

Inlägg av nes »

Jag har den uppfattningen att jäststopp effektivt avslutar all jäsning, men skulle den tillsättas för tidigt då jäststammen är på sin topp kanske det finns risk att den överlever. Mätte du oechsle först? Mjöd kan jäsa mycket långsamt, nästan utan synliga tecken.

För att undvika bottensats i flaskorna måste mjödet vara helt klarnat, den sker snabbt i början vilket kan vilseleda en att tro att mjödet är helt klart. Innan man har erfarenhet nog att se när mjödet är helt klart gör man bäst i att tappa om tills dess att ingen ny bottensats bildas. Jag gjorde mjöd i sommras med öljäst och fick även jag bottensats i alla flaskor utan den första. Bottensatsen blev väldigt lös och virvlade upp när mjöd rann tillbaka ur häverten efter första flaskan.
blouskallde
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 19, 2009 20:06

jäststopp eller inte?

Inlägg av blouskallde »

>>Jag har den uppfattningen att jäststopp effektivt avslutar all jäsning, men skulle den tillsättas för tidigt då jäststammen är på sin topp kanske det finns risk att den överlever.
Ok, det kan ju vara det som hände mig.

>>Mätte du oechsle först?
Nej. Jag har inget mätinstrument. Jag tänkte att det ska gå att göra mjöd utan det.

>>För att undvika bottensats i flaskorna måste mjödet vara helt klarnat, den sker snabbt i början vilket kan vilseleda en att tro att mjödet är helt klart. Innan man har erfarenhet nog att se när mjödet är helt klart gör man bäst i att tappa om tills dess att ingen ny bottensats bildas.
Ok, så alltså: tappa ännu mera gånger då? Bättre 2ggr extra än 1 för lite kanske?

Okej. Det låter vettigt det du skriver, tack, det ska jag tänka på sen när det blir dags.
Har du några ideér på alternativ till att använda jäststopp då? Jag är under uppfattningen att man förlorar en del i smak om man använder jäststopp.
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

jäststopp eller inte?

Inlägg av nes »

blouskallde skrev:Bättre 2ggr extra än 1 för lite kanske?
Absolut, här vill man verkligen vara på den rätta sidan, se bara upp med att blanda i för mycket syre i mjödet.

Alternativet är ju att inte använda något alls 8) . När sockret tagit slut så dör jästen efter ett tag och mjödet börjar då klarna. Här gäller det verkligen att ha tålamod! :D
blouskallde
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 19, 2009 20:06

jäststopp eller inte?

Inlägg av blouskallde »

>>Absolut, här vill man verkligen vara på den rätta sidan, se bara upp med att blanda i för mycket syre i mjödet.
Och för att kunna undvika det, hur ska man gå tillväga får att få i för mycket syre då? :D

>>Alternativet är ju att inte använda något alls 8) . När sockret tagit slut så dör jästen efter ett tag och mjödet börjar då klarna. Här gäller det verkligen att ha tålamod! :D
Men hur vet jag säkert när det slutat jäsa av sig självt och dött ut då? Det är den biten som är lite diffus för mig ang att inte använda jäststopp. Jäststopp känns mer som en garanti, fråga inte varför men.
Självklart springer man ju och gluttar så jag märker ju om jäsningen avtagit, men slutat helt, hur "ser" jag det? Bevaka jäsröret stenhårt?
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

jäststopp eller inte?

Inlägg av nes »

Mitt tips: Köp en oechslevikt! Även om man aldrig vet om jäsningen kommer stanna på 0 eller -5 så kan du i alla fall säkerställa att du inte är mitt uppe i jäsningen. Om du mäter någorlunda regelbundet kommer du till slut att se en utfasning, observera att jäsningen kan fortgå långsamt, en sänkning på 1°OE efter en vecka behöver inte betyda att jäsningen har avslutats. Jag har ett mjöd nu som jäser med 3°OE per vecka, och det är i början av jäsningen.

När du tror dig vara säker på att jäsningen är klar, tappa om och ställ mjödet svalare, då klarnar det snabbare. Efter ett par veckor när ny bottensats bildats, tappa om igen, men inte för ofta! Fler än 2-3 gånger ska inte behövas. Låt ej mjödet plaska utan håll hävertens utflöde under vätskeytan i den nya behållaren, då förhindrar du inblandning av syre. Glöm inte att mjödet mognar även under den tid som det klarnas i en stor behållare, därför behöver man inte ha brådska med att få det på flaska.

Hur har dina mjöd blivit till slut?
blouskallde
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 19, 2009 20:06

jäststopp eller inte?

Inlägg av blouskallde »

>>Mitt tips: Köp en oechslevikt!
Ok, eventuellt så.

>>När du tror dig vara säker på att jäsningen är klar, tappa om och ställ mjödet svalare, då klarnar det snabbare. Efter ett par veckor när ny bottensats bildats, tappa om igen, men inte för ofta! Fler än 2-3 gånger ska inte behövas. Låt ej mjödet plaska utan håll hävertens utflöde under vätskeytan i den nya behållaren, då förhindrar du inblandning av syre. Glöm inte att mjödet mognar även under den tid som det klarnas i en stor behållare, därför behöver man inte ha brådska med att få det på flaska.
Ok, det är uppfattat. SMart det där mad att hålla utflödet under ytan, det missade jag totalt sist.
Svalare, skulle det kunna vara ute på balkongen eller är det för kallt?
Och när i omtappningsprocessen ska jäsröret bort?
Och skakning då? För att få bort kolsyra? Det läste jag om inför förra sommarens försök.

>>Hur har dina mjöd blivit till slut?
Senast förra sommaren var första gången jag gjorde ett helhjärtat och seriöst försök men det blev ju inget bra. Och sen dess har jag inte gjort mer förrns nu.
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

jäststopp eller inte?

Inlägg av nes »

Så länge det inte finns risk att det fryser borde det inte va något problem.
Jäsröret är extra viktigt under klarningen då mjödet inte längre producerar ett skyddande koldioxidskikt annat än från den avgående kolsyran. Att skaka bort kolsyra har jag endast läst om i sammanhang med klarningsmedel, men det är möjligt att det ger effekt även vid naturlig klarning då uppstigande koldioxidbubblor borde försvåra sedimenteringen. Se bara till att inte få i syre. ;)
blouskallde
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 19, 2009 20:06

jäststopp eller inte?

Inlägg av blouskallde »

nes skrev:Så länge det inte finns risk att det fryser borde det inte va något problem.
Jäsröret är extra viktigt under klarningen då mjödet inte längre producerar ett skyddande koldioxidskikt annat än från den avgående kolsyran. Att skaka bort kolsyra har jag endast läst om i sammanhang med klarningsmedel, men det är möjligt att det ger effekt även vid naturlig klarning då uppstigande koldioxidbubblor borde försvåra sedimenteringen. Se bara till att inte få i syre. ;)
Frysrisk finns ju i och för sig om jag ställer ut den på balkongen.
Hm ja ang. jäststoppets användande eller inte så vet jag fortfarande inte hur jag ska göra. Men det är ju ett tag kvar så jag får väl efterforska vidare.
blouskallde
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 19, 2009 20:06

jäststopp eller inte?

Inlägg av blouskallde »

Så, då har jag bestämt mig för att strunta i jäststoppet. Jag har efterforskat lite nu, och om jag har fattat detta rätt så iom att jag inte ska använda mig av jäststopp så bör jag ha en oechslemätare för att i slutskedet kunna avgöra att jäsningen avtagit. Stämmer detta?

Och sen har jag också fattat för att jag kan styra smaken/sötman/torrheten genom att styra in på nåt av t.ex värdena på den här sidan: http://www.oechslevikten.com/oechslevikt_vinsmak.htm
Stämmer detta också?

Är det något mer jag kan tänkas behöva veta ang. oechsle?
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

jäststopp eller inte?

Inlägg av nes »

Bra att du har beslutat dig! :P
blouskallde skrev:... iom att jag inte ska använda mig av jäststopp så bör jag ha en oechslemätare för att i slutskedet kunna avgöra att jäsningen avtagit. Stämmer detta?
Ja, men den är viktigare när du använder jässtopp, så du inte avbryter för tidigt. Den är viktig nu också om du ska ställa vinet svalt eftersom eventuell pågående jäsning då går mycket långsammare. Du kan spara flera in flera månader om du ser till att vinet är utjäst innan du ställer det svalt.
blouskallde skrev:Och sen har jag också fattat för att jag kan styra smaken/sötman/torrheten genom att styra in på nåt av t.ex värdena på den här sidan: http://www.oechslevikten.com/oechslevikt_vinsmak.htm
Stämmer detta också?
Ja! Tänk på att om du vill ha ett sött mjöd måste du jäsa så mycket alkohol att jästen dör. Annars är det alltid några jästceller som överlever klarningen och som kan leva upp efter buteljeringen, då kan flaskorna spricka. Så mät oechslevikten när jäsningen är i slutskedet och justera med socker, gör om tills du får ett stabilt, önskat värde.
blouskallde
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 19, 2009 20:06

jäststopp eller inte?

Inlägg av blouskallde »

nes skrev:Ja, men den är viktigare när du använder jässtopp, så du inte avbryter för tidigt. Den är viktig nu också om du ska ställa vinet svalt eftersom eventuell pågående jäsning då går mycket långsammare. Du kan spara flera in flera månader om du ser till att vinet är utjäst innan du ställer det svalt.
Okej, då förstår jag.
nes skrev: Ja! Tänk på att om du vill ha ett sött mjöd måste du jäsa så mycket alkohol att jästen dör. Annars är det alltid några jästceller som överlever klarningen och som kan leva upp efter buteljeringen, då kan flaskorna spricka. Så mät oechslevikten när jäsningen är i slutskedet och justera med socker, gör om tills du får ett stabilt, önskat värde.
Hm det där med sprickande flaskor låter ju inget kul. Men jag skulle vilja ha ett sött mjöd. Jag förstår inte riktigt det där du skriver.
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

jäststopp eller inte?

Inlägg av nes »

Vid en viss alkoholhalt dör jästen, permanent. Först då kan du få en restsötma som består. Säg att du har i socker som räcker till 14%, men jästen klarar upp till 16%, då måste du ha i mer socker så att jästen dels jäser ändå upp till sin dödgräns på 16%, men också lämnar lite socker kvar som restsötma. Vad använder du för jäst?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster