Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Avbruten jäsning

Utrustning och teknik.
Potte
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis apr 15, 2014 19:38

Avbruten jäsning

Inlägg av Potte »

Hej
Min jäsning har slutat och jag skulle vilja ha tips om hur jag kan få igång den igen.
För tre veckor sen satte jag en sats mjöd med oechsle 94. Den jäste på bra och oväntat snabbt i början, men sen avtog det. Igår tyckte jag att det gick lite väl långsamt och tillsatte lite mer jästnärsalt och virvlade runt mjödet. Men det blev ingen ökad aktivitet i jäsningen, istället har det inte skett något bubblande i jäsröret alls. Nuvarande oechsle ligger på 30 så det finns ju socker kvar att jäsa. Finns det någon som vet vad som har hänt och vad jag kan göra nu?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Avbruten jäsning

Inlägg av Omlott »

Vad har du använt för jäst?
Har det skett några temperaturförändringar där mjödkärlet är placerat?
Potte
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis apr 15, 2014 19:38

Re: Avbruten jäsning

Inlägg av Potte »

Det var korken som var otät och därför det inte bubblade i jäsröret. Klantigt att inte upptäcka det, men det var en skruvkork i plast som jag hade skruvat åt för hårt på en glasdammejeanne, så att den hade spruckit på ovansidan. Mjödet jäste ut till -4° och är nu tappat på flaskor och står på lagring. Och igår satte jag en sats flädermjöd.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster