Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Survival of the fittest.

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Survival of the fittest.

Inlägg av Weinkeller »

Nu var det så att jag haft fyra kärl med jästslurry ståendes i ett utrymme som varierat sin temperatur med årstiden sedan oktober. Jästen har alltså blivit utsatt för extrem kyla och vätskan och jästen har frusit helt. Idag fick jag för mig att utföra ett experiment för att se om någon av jästrerna var livskraftig.

Kokade 0,5l 1:10 förkultur med lite Tomahawk humle och jästnäring till alla fyra sorter och tillförde 1dl kallt kranvatten och i med jästen. Nu får vi se vilka som överlevt och vem som är vid bäst vigör.

All jäst är från aug/sep så åldern skiljer dem inte nämnvärt åt. Burkarna förslöts och luften pressades ut, jäsningen kommer synas på locket när tryck uppstår.

Jäst 1: Fullers IPA, propagerad och använd i en Engelsk IPA. Primärskördad.
Jäst 2: Safale US-05, sekundärskördad från ett Amerikanskt Barley Wine.
Jäst 3: T-58, Kreusenskördad från en mörk stark Belgisk ale.
Jäst 4: Weihenstephan Weizen, primärskördad från en tysk veteöl.

Bild
Jästen i bedrövligt skick.

Bild
Smaskig förkultur kokas.

Bild
Klart för duell!

Let's get ready to rumble!
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Survival of the fittest.

Inlägg av Weinkeller »

Vi har en vinnare!

T-58 jästen satte ganska bra fart på en gång. Kreusenjäst klarar tydligen det mesta. Den kom till användning rätt så fort då jag har en Imperial Stout på jäsning som lyckats förinta jästen i förtid. Nu bubblar den igen, håller tummarna för att den klarar 15öx till så jag kan få den på flaska.

Fullers IPA jästen har en antydan till jäsning då locket tryckts uppåt något, men ingen vidare aktivitet på ytan.

US-05 och Weihenstephan Weizen jästen verkar helt autolyserade.

EDIT 6mars. De två sistnämnda har börjat jäsa, luktar inget vidare i Weizenjästen så det är förmodligen någon infektion med i bilden. US-05 verkar ok men slö. Fullers IPA har kommit igång men även den luktar mysko.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster