Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hållbarhet på öl?

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

Weinkeller skrev:Hur ser receptet ut? Volym och total mängd maltextrakt, flytande el spraymaltextrakt?
Under 12 kommer du nog inte men troligen hade du ett högre startvärde än 32, för att få 5% bör du haft runt 50 i startvärde.

Hur menar du nu på min oe mätare står 5% vid 32 oe och 8% vid 50 oe
Men du kanske menar att jag borde laggt mig på ca 50oe då en inte kommer jäsa till lägre än 12?
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

Kollade nu att med 50oe skulle jag landa på precis 5% nice.
Så alltså skall jag tillsätta mera socker, jaja jag kommer köra på brygg socker denna gång, det kommer få stå till i sommar ca så lagrin kommer det få.

50 - 32 = 18 oe fattas.
och mängden öl 20 l.
Hur styr vi upp detta någon sa 1 -1,5 kg brygg socker, stämmer detta?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Hållbarhet på öl?

Inlägg av Weinkeller »

1kg bryggsocker alternativt: ta två tre liter av satsen och koka upp med maltextrakt, ca 1300g spraymalt i såna fall, slutoechsle stiger då till ca 18-19 med spraymalt och oförändrat med bryggsocker.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

Så kokat upp 1 kg bryggsocker i 2 l vöra och blandat i resterande vört. Hoppas nu detta skall ta sig.

Tack.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

Så färdig jäst. Känns lite trist att fuska med socker men jag har fått dispens denna gång då det är första gången.

Men nu skall det kolsyre jäsas.
Så tappa om i med socker i nya kärlet på flaska och kapsylera.
Men hur mycket socker skall jag ha i?
Brygden ligger på 22l
Användarvisningsbild
repens
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: sön mar 22, 2009 20:03

Hållbarhet på öl?

Inlägg av repens »

6-9 g per liter...9g kanske är på gränsen till flask sprängning, hade i 7 g i 1 liters PET flaska och den blev ganska sten hård och lagom kolsyra.

en sak jag undrade...varför finns det bäst före datum på öl? om nu ölen håller sig i minst 1,5 -2 år...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Hållbarhet på öl?

Inlägg av Weinkeller »

Varför finns det bäst före datum på ett sockerpaket?
Socker står sig ju i princip hur länge som helst...
/Weinkeller
Användarvisningsbild
repens
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: sön mar 22, 2009 20:03

Hållbarhet på öl?

Inlägg av repens »

jaja ok :)
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

Nu står det på kolsyrejäsning, smakade ett shotglas 6cl kanske och kommer nog inte göra fusk öl en gång till, utan nästa gång använda malt så att ölet kommer upp i 4,6 - 5,2% Detta smakade tamt.
Men men man skall aldrig underskatta vad lite kolsyra, lagring och ordentlig kylning kan göra :D

Sedan ett par snapsar Mintu, lite hb och ett par drinkar whte russian, sedan rinner nog ölen även ner :D
Vi får se i sommar.
Hu
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hållbarhet på öl?

Inlägg av scaryeyes »

Dearic skrev:Jag ska också ta och ta det lite lugnt med kolhydrater och sånt nu ett tag, men jag var lite inne på det där också att brygga en eller två satser med öl nu, just för att då är jag garanterad att dom får stå några månader innan jag får börja dricka igen :P

Hade en liten fundering där ang. lager föresten, finns det någon lägsta temp som man kan jäsa det vid? hade tänkt att ställa ner det i källaren hos mor och far nämligen, och skulle tro att det inte är mycke mer än +5 där nere nu.

Corona extra jäser i +3 grader i 7 dagar. Sen lagras ölet i 4 veckor i -2. Sen filtreras, flaskas, pstöriseras - eller tappas opastat på fat
Kolsyran finns redan naturligt, men toppas på vid tappning av egna återvunna och renade kolsyran. Ingen kolsyra släpps ut i miljön. Allt återvinns
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster