Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Klantade mig

Grundläggande utrustning och teknik.
Cricka
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön sep 27, 2015 12:26

Klantade mig

Inlägg av Cricka »

Vet i fan vad jag tänkte med men jag råkade precis tillsätta första humlegiven i mäsken (15 g amarillo) när jag brygger en pale ale . Hur kommer det smaka, någon som varit lika klantig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hjort
Bryggare
Inlägg: 123
Blev medlem: tor aug 18, 2011 20:26
Ort: Kalmar

Re: Klantade mig

Inlägg av Hjort »

Inte så klantigt alls.(Eller, jo eftersom det inte var planerat)
Det är ganska många som gör detta.

Bidraget kan jag inte uttala mig om tyvärr.
Det blir garanterat kanonbra

Du har nog hittat en ny väg att vandra:-)
Planerar: Modern Lager, APA

På fat/lagrar/dricker:
Engelsk BW,California common, Kölsch, mörk common,Tellusborg, Amerikansk Lager, Tysk pilsner, APA, GP Glögg,Danske Lager.
Cider (English cider)(12+13)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Klantade mig

Inlägg av Weinkeller »

Cricka skrev:Vet i fan vad jag tänkte med men jag råkade precis tillsätta första humlegiven i mäsken (15 g amarillo) när jag brygger en pale ale . Hur kommer det smaka, någon som varit lika klantig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det ger inget betydande bidrag, fortsätt att humla enligt receptet bara.
/Weinkeller
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Klantade mig

Inlägg av Knox »

Mashing Good ger ett bidrag lik fwh dvs en hel del smak och en rund beska, fortsätt humla som vanligt, blir garanterat en god öl
Cricka
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön sep 27, 2015 12:26

Re: Klantade mig

Inlägg av Cricka »

Vet inte om det kommer bli en så god öl för att nu när jag kom hem så hade allt vatten "bubblat ut" ur jäsröret, varför har det blivit så?? Fortsätter bubbla när jag häller i nytt vatten men är ölen förstörd nu?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Klantade mig

Inlägg av vafan »

Cricka skrev:Vet inte om det kommer bli en så god öl för att nu när jag kom hem så hade allt vatten "bubblat ut" ur jäsröret, varför har det blivit så?? Fortsätter bubbla när jag häller i nytt vatten men är ölen förstörd nu?
NEJ!

Ta det lugnt, däremot kanske du jäser i för hög värme. Fyll bara på med vatten i låset och se till att inga bananflugor flyger in/ner även om den risken är väldigt väldigt liten.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Cricka
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön sep 27, 2015 12:26

Re: Klantade mig

Inlägg av Cricka »

Okej... Jo det är nog lite för varmt. Det är 22 grader i garderoben


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cricka
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön sep 27, 2015 12:26

Re: Klantade mig

Inlägg av Cricka »

Flera nybörjarfrågor... jag ställde på en tung kastrull på jäshinken och efter det har vattnet stannat kvar i röret men nu undrar jag om det är normalt att skummet försvinner efter bara 2-3 dagar? Ligger bara som lite fläckar med skum på ytan nu
Användarvisningsbild
KristofferD
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jun 03, 2013 14:27
Ort: Dalsjöfors

Re: Klantade mig

Inlägg av KristofferD »

Om du har 22 grader i garderoben lär primärjäsningen gått fort om det är en normalstark öl. Den kan vara utjäst nu. Låt den vara ett tag nu bara så jästen får städa upp.
Cricka
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön sep 27, 2015 12:26

Re: Klantade mig

Inlägg av Cricka »

KristofferD skrev:Om du har 22 grader i garderoben lär primärjäsningen gått fort om det är en normalstark öl. Den kan vara utjäst nu. Låt den vara ett tag nu bara så jästen får städa upp.
Okej... men, enligt receptet skulle den stå på jäsning i två veckor. Om skiten är klart redan nu, när det inte ens gått en vecka, vad gör jag? Ska jag ändå låta den stå en vecka till ?
seasteel
Bryggare
Inlägg: 103
Blev medlem: fre maj 03, 2013 22:42

Re: Klantade mig

Inlägg av seasteel »

Tålamod är en bryggares bästa vän. Luta dig tillbaka, öppna valfri öl, njut, relxa, vänta en vecka eller två innan du tappar den på flaska eller fat så ska du se att din öl blir toppen.

//lasse
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Klantade mig

Inlägg av vafan »

Nå blev det något resultat?
BIAB+NoChill Nuff Said!
Cricka
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön sep 27, 2015 12:26

Re: Klantade mig

Inlägg av Cricka »

vafan skrev:Nå blev det något resultat?
FG blev mycket för högt, 1.022 men jag tyckte ölen blev helt okej även om det blev folköl. Har kolsyrat den för en vecka sedan så jag väntar väl ett tag till innan jag testar.

Har däremot bryggt en Blonde Ale efter det som också ligger på 1.022 efter åtta dagar, vilket oroar mig lite. Känns som jag gör nått fel :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Klantade mig

Inlägg av latmasken »

Har du kalibrerat din hydrometer så den visar rätt?

Alltså testat den i t.ex. 20-gradigt rent vatten (då ska den ju visa 1000).

Sen kan man testa att tillsätta en känd mängd socker (eller salt!) till vattnet och se att den visar rätt då (d.v.s. räkna ut vad den ska visa baserat på mängden vatten och salt/socker).

http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=16&t=3595
Cricka
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön sep 27, 2015 12:26

Re: Klantade mig

Inlägg av Cricka »

a37aa1d07ff32f883e081b071d01a140.jpg
aa6df6268068936a3ec035cb8b618524.jpg
Tycker nog den visar rätt?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster