Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

funderingar kring första bryggningen av lager

Grundläggande utrustning och teknik.
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Rille_Rizzla »

Godkväll.
Jag går i tankar att försöka mig på en lager öl efter att hittills hållit lig till överjästa öl.
Tänkte fråga lite angående jäsning och lagring innan jag ger mig i den delen.
Det jag hade tänkt mig var att jäsa den nere i jordkällaren. Denna håller stabilt 8 grader vilket borde bli ca 1-2 grader mer i tunnan under jäsning. Så det blir alltså 10 grade som jag läst verkar vara en bra temp. Kikade lite på danish lager yeast från wyeast som anger 9-12 grader som optimalt sp det borde väl fungera ?
En annan fråga gäller att jag har läst att man bör lagra ölet vid 0 grader. Detta har jag i dagsläget ingen möjlighet till utan lagring skulle isåfall ska i samma jordkällare. Är det viktigt att komma ner runt 0'an el funkar mina 8 grader också ?
Tacksam för svar till en novis inom denna delen av ölbryggning.
Mvh
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Weinkeller »

Din kan lagra ölen på ett mycket bra sätt i din källare. Bekymra dig inte om det. Fundera istället på hur mycket jäst du behöver odla upp...
/Weinkeller
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Michael »

Det enda som händer om du lagrar i högre temp är att det tar längre tid att klarna. Så länge du inte går över samma temp som när du primärjäste händer inget skadligt med ölen, utan den får mogna lugnt och stilla.
Jag har Danish lager yeast som husjäst och primärjäser vid 10° och är nöjd. Köp 2 påsar till den första (20liter med < 1.050° Öhsler) omgången, det bör räcka. Efter det kan du återanvänder jästkakan och kommer att ha gott om jäst framöver.

Missa inte Diacetyl-rasten vid 16-18° bara.

Lycka till
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Rille_Rizzla »

Ok men då vet jag att förutsättningarna finnes för lagerbryggning då ☺ jag får beställa 2 st smack packs då första gången och det ska alltså räcka ?
När jag brygger överjäst öl så kör jag alltid no chill på vörten samt att jag brukar ta 1-2liter och snabbkyla för att använda till en starter. Är det inte nödvändigt om jag har 2 packs el är det en bra idé att göra även vid lager bryggning?
Jag har även läst att en diacetyl rast måste göras så det hade jag koll på. Görs denna när den vanliga jäsningen är klar efter ca 14 dagar ? Mvh
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Michael »

Du kommer att få olika svar på den frågan, ett alternativ är att du köper en smackpack och brygger 8-10liter öl och använder den jästkakan sen.

Jag började med 2 smackpack för 4 månader sedan, jag bryggde 25liter 1.048° och den jäste ut på 6 dagar, så visst räcker det. Efter det har jag använt halva jästkakan från förra jäsningen när det är dags för en ny jäsning.

Det är svårt att överpitcha jästen när du brygger lager.
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Rille_Rizzla »

Ok jo jag förstår att det säkert är en smaksak och att folk tycker olika i detta.
Men jag går på din linje första gången och köper 2 packs. Då jag inte hinner brygga alltför ofta så vill jag görna få ut ca 20 liter när jag väl brygger ☺
Hur länge håller sig en tvättad lager jästkaka i kylen ?

Hur ska man tänka recept mässigt inför sitt första försök och så att det passar denna jästens profil. Har läst runt på nätet bland recept och vissa kör 100 % pilsner malt medans andra blandar in lnågra procent av olika karamellmalt och liknande.
Mvh
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Michael »

Jag har slutat att "tvätta" jästkakan, jag tar bara 3-4dl av mellanskiktet av jästburken när jästen satt sig. Jästen klarar sig 2-3 veckor utan problem och om du matar den med lite socker då och då så lever den länge. Problemet är att man glömmer mata stackaren :oops:

Har du bara pilsnermalt så jäser ölen ut mer och blir torr, med lite karamellmalt ökar du på FG några streck och får en fylligare öl. Beroende på vad du vill ha för sorts öl kan du labba med münchermalt, pilsnermalt eller kanske enbart viennamalt och få mer maltsmak i ölen.

Använder du karamellmalt kan du också styra färgen, men ha inte i för mycket. Upp till 5% av maltnotan är lagom, sen blir det jolmigt.
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Rille_Rizzla »

Okej det underlättar ju rejält om det funkar att göra så.
Tar du hela kakan då efter omtapp och skakar med vatten och sen låter det sätta sig i kylen över natten?
Måste man börja mata jästen då efter ca 1 månad och sedan 1 gång i månaden efter det ? Är den typ 0.5 dl sockerlag som gället då el är det rent socker ner i burken ?
Ok men då får jag klura ut ett recept då får se vad jag blir sugen på.
Men är mäsk tider och koktiden lika som vid ale bryggning ?
Förlåt för 100 frågor men lika bra att lära sig rätt från början.
Mvh
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Michael »

Själv häller jag hela jäskakan i en glasburk och ställer i kylen, efter någon dag har jästen sjunkit och överst har det blivit ett lager öl. När det är dags för en ny omgång öl, sparar jag någon dl vört och häller av ölen från jästen och pitchar med hälften av det som är kvar i burken. Slutligen häller jag på den sparade vörten på resten av jästkakan, som åker tillbaka in i kylen.

Om jag inte bryggt på en månad matar jag jästen med 0,5- 1msk strösocker, jag har köpt och tänkt börja använda dme istället men månaden har inte hunnit gå innan det varit dags för en ny omgång öl ännu.

Har du pilsnermalt ska du koka i 90 minuter för att bli av med så mycket DMS som möjligt, annars skiljer det inget.
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Rille_Rizzla »

Okej så det funkar att bara göra så. Då önskar man ju att man hade sparat på betydligt fler jästsorter under sin bryggarkarriär. Jag trodde att jästen bara klara sig ett par veckor i kylen.
Men du sparar alltså halva den äldre kakan även vid nästa bryggning ? Tänkte om det för mig som brygger lite mer sällan vore bättre att ta det jag behöver och sedan kasta resten för att sedan spara nästa kaka igen. Men hur många generationer kan man änvända innan den har muterat så pass att man inte riktigt vet hur slut resultatet blir ?

Jag kokar alltid i 90 min så det blir ingen skillnad för mig. Trodde att det var brukligt vid biab bryggning så det har jag gjort från start.

Angående ingredienser aå har jag ca 100 g sovereign liggandes i kylen. Den borde väl kunna passa rätt bra i en ljus lager/pilsner ?

Tackar för all hjälp.
Mvh
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Michael »

Anledningen till att jag sparat andra halvan har varit att inte degenerera jästen för snabbt. Är nu inne på 5 eller 6 generationen på 12 bryggningar och har ingen felsmaker ännu, förra omgången jäst använde jag 9 gånger och slutade för att det sades att det inte var så bra att återanvända jästen för många gånger. Den här omgången kommer jag att återanvända tills jag upptäcker felsmaker som beror på jästen.

Den största fördelen med att återanvända jästkakan är att du får tillräckligt med jästceller direkt utan att behöva odla, det finns en variant på jästodling som säger att du gör en förkultur och tar några dl från den och ställer i kylen, sen när det är dags att brygga nästa gång odlar du upp en ny förkultur från slurryn i kylen, tar bort några dl från den och ställer i kylen osv. Då ska du inte få någon degenerering av jästen.
Kör du på att använda halva jästkakan, och häll ut det som blir över. Det finns ingen anledning att spara på en massa jäst om man inte behöver.

Vad det gäller humlen gör du som du vill, jag har ingen erfarenhet av Sovereign. Är en sucker på Saaz och Hallertau själv, men bryggde en lager en gång med Bramling Cross som smakgiva. Den dracks upp så den var nog god :) Men om vinbärssmaken var så framträdande kommer jag inte ihåg.
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Rille_Rizzla »

Oj kan man återanvända den så många gånger :shock:
Tänka sig vad mycket välmående jäst man har spolat bort under sin tid som bryggare helt i onödan :(
Har man lärt sig något nytt.

Jag får tacka för all hjälp michael.
Får se hur jag gör med humlen.
Jag återkommer med en skiss på recept för hjäp och frågor när det börjar bli dags.
Mvh
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Rille_Rizzla »

För en tid sedan så bryggdes denna ölen och har efter 3 veckors primär stått 6 veckor i kyl som sakta stegades ner till 2 grader. Nu blrjar det bli dags att flaska och jag undrar lite över vilken temp som är den bästa. Har läst runt och verkar vara lite olika åsikter om man ska göra det i rumstemp el vid tempen som primärjäsningen skedde vid vilken är att föredra ?
Visst borde det väl finnas tillräckligt med jäst kvar i ölen till kolsyrejäsningen ?
Mvh
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Michael »

Om det är tempen för kolsyrejäsning du frågar efter finns det 2 skolor. Jag kolsyrejäser inte min öl längre men när jag gjorde det tyckte jag att primärtempen gav bättre resultat, mindre och krispigare bubblor. Det tog längre tid men det var det värt. Men det är jag! Den vanligaste metoden är rumstemp med motivering att jästen inte orkar jäsa om det är för kallt och att det går snabbare.

Du får flaska och se, troligtvis kommer jäsningen igång med lite socker.
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: funderingar kring första bryggningen av lager

Inlägg av Rille_Rizzla »

Tack för svar michael. Ja det var tempen för kolsyrejäsningen jag undrade om. Ok ja det är så jagvhar uppfattat det. Folk tycker olika. Jag provar att köra i samma temp som jag primärjäste då och hoppas att det finns tillräckligt med jäst för att den ska orka med jobbet. Hur ska jag tänka med lagringen sen. Nu har ju min öl kallagrats i snart 2 mån. Kan jag flaska den och efter priminingen är klar kallkrasha den i typ 1 vecka och sedan flytta den till jordkällaren som håller ca 9 grader och sedan börja dricka efter ca 2 veckor?
Mvh
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster