Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Förkultur

Grundläggande utrustning och teknik.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Förkultur

Inlägg av scaryeyes »

Kan man använda frukt- druvsocker som en del av sockerinnehållet i en förkultur?
Om man ändå ska hälla av vätskan och samla ihop jästen, så bör väl jästen inte bli stressad av det?
Eller hämmar det förökning och bara får högre alkoholstyrka i förkulturen tro?
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Förkultur

Inlägg av scaryeyes »

Jag har hittat svar!
Det svaret är: NEJ!!

http://braukaiser.com/blog/blog/2013/07 ... and-sugar/

Read and weep
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Förkultur

Inlägg av Michael »

Tackar för svaret.
Var på väg att svara men det hade blivit mest jag tror och skulle gissa både det ena och det andra. Men då kan jag både tro och gissa nu :D

Är det inte optimalt om vörten i förkulturen är identisk med den som senare ska jäsas? Både styrkemässigt och med samma maltlista. Den jäst som fungerar bäst och förökar sig under de förhållande kommer förmodligen också att jäsa bäst när det sen blir skarpt läge. Dvs en jäscell som trivs bäst med rena sockerarter kommer att föröka sig i en sockerstinn förkultur men kommer inte att kunna jäsa ut vad som finns i vörten, den har inte dom bästa förutsättningarna.

Men mest känns detta som hårklyveri så mest troligt fungerar det ändå även om man boostar förkulturen med både druv, frukt eller sakaros, i rimliga mängder.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Förkultur

Inlägg av latmasken »

Jag har läst just det rådet, att förkulturen ska vara samma som det man vill jäsa.

Och det låter ju logiskt.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Förkultur

Inlägg av Knox »

Jag har någonstans läst att vissa sockerarter ger svaga cellväggar och då sämre utjäsning och estrar som bieffekt, detta gäller nog främst sukros...
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Förkultur

Inlägg av scaryeyes »

Grejjen var initialt tanken på en renare vört till förkulturen.
Om man behöver göra typ en halv till en liter tjock jäst, så vill man kanske inte ha 70% druv med sig i jästanken.
Då kom jag på iden med socker.
Undrar hur dom framställer jäst till dom stora bryggerierna?
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Förkultur

Inlägg av m8e »

Vad jag har läst så görs nästan all jäst i samma fabriker och med samma metod som bakjäst. De använder melass för att det är billigare(en biprodukt) och redan innehåller vissa näringsämnen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster