Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
ErkusErik
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 04, 2014 11:53
Ort: Skärgårn

Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av ErkusErik »

Mors!
Vet inte om det här mer hör hemma i avancerad-tråden, men vi testar här :-)

Tänker jag rätt här?:
Jag har beställt en bielmeier "Plastis" á 2000 watt
Jag tänkte först beställa en falskbotten från Maltmagnus á 645:-, men tänkte att det är hyfsat dyrt.
Så, kan jag istället använda en vanlig hink med en massa borrade hål i botten och få samma effekt?

Vidare, att mäska och laka direkt i plastisen bör väl inte vara något problem med en sån hink?
Jag tänkte fylla upp plastisen så full det går med 68gradigt vatten (minus utrymme för ca 6 kg krossad malt)
Jag häller i malten, hoppas att tempen inte sjunker alltför mycket, och mäskar ur i en timme.
Efter en timme ökar jag tempen till koktemp samtidigt som jag lyfter upp hinken, kollar hur mycket som saknas i plastisen och lakar ur den upplyfta hinken med knappt 90 gradigt vatten till önskad mängd i plastisen.

Rullande kok i 10? minuter, sen ner med bittergivan och så vidare upp till 90 minuters kok, whirlpoola så gott det går, ner i jäshink (försiktigt) för kylning i badkaret.

Kan detta funka?

Är jag helt ute och seglar eller har jag greppat det hela?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av Knox »

Borra ordentligt med 2mm hål, när du tror det räcker så gör du nästan lika många till ;)
ErkusErik
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 04, 2014 11:53
Ort: Skärgårn

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av ErkusErik »

Har förstått att hålborrandet skiljer männen från gossarna :-)

Men i övrigt, har jag tänkt rätt?
Jag har skummat igenom typ alla forum jag kan komma på, och tror jag greppar det teoretiskt iallafall :-)
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av Knox »

Överlag ja, om du införskaffar en pump och en pid eller termostat så här du ett komplett bryggverk... Använd inte den inbyggda i grytan eftersom den är för oprecis...
Freddeg
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 24, 2013 11:54
Ort: Eskilstuna

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av Freddeg »

Jag väger min malt i vanlig hink och får bara plats med 5kg och då är den rågad, så skaffa en modell större hink så ska det gå bra. Kör själv hink i hink (jäshinkar) metoden och det har fungerat väldigt bra. Har haft tur att min brygg kompis har skött allt borrande, 2,5mm använder vi.
ErkusErik
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 04, 2014 11:53
Ort: Skärgårn

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av ErkusErik »

Jag har ingen aning hur stor hink man får plats med i Plastisen, det visar sig... Hoppas kunna få plats med iallafall upp till 7 kg.
Det här jag är på gång med är väl en hink-i-hink-metod, fast något upphottad...

Satt och funderade på hålen, tänker mig att utbytet egentligen inte är avhängigt av storleken på hålen, en del säger 2mm, har sett andra på 3mm, det handlar väl egentligen om vilken storlek det är på maltkornen så att allt inte rasar igenom.

Vilket får mig att undra vart man hittar tag på metallduk, eller silduk, nån som vet?
Smartast kanske skulle vara ett gäng rejäla hål och silduk innanför dom?
Freddeg skrev:Jag väger min malt i vanlig hink och får bara plats med 5kg och då är den rågad, så skaffa en modell större hink så ska det gå bra. Kör själv hink i hink (jäshinkar) metoden och det har fungerat väldigt bra. Har haft tur att min brygg kompis har skött allt borrande, 2,5mm använder vi.
Freddeg
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 24, 2013 11:54
Ort: Eskilstuna

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av Freddeg »

Japp allt handlar om hur stora skalen är efter krossning. Har hört andra som använder Ikeas stekskydd men har ingen aning hur bra det funkar. Som jag sa så kör jag med 2.5mm och köpt krossad malt från maltmagnus, humle och pgw och det har fungerat bra alla gånger.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av scaryeyes »

Mmm...
Minst 30 liters hink, men då är den rågad. Om man räknar med 3,5 liter vatten per kg malt. Är osäker här då jag inte har mäskat traditionellt innan. Men ett kg krossad malt tar upp ca 1,8 liter. Och man fyller upp ca 1,5 liter vatten innan det börjar växa. Så 30 liters mäskkärl bör man väl ha till 7 kg.
Men funkar nog med vanlig jäshink. Kör på den inbyggda termostaten till att börja med. Kolla hur kul det är. Läs på och sen uppgradera med en PID.
Även om du sen bygger ut bryggverket så kan den grytan va bra till att värma lakvatten. här sa du en siffra. Knappt 90 grder. Vill påstå väldigt knappt! 76 till 78 grader. 80 och där över börjar man laka ur tanniner ur skalen. Det är inte så trevligt, vill man inte ha.

Och tänk på att mäsktempen sjunker rejält om du har tex 68 grader i vattner och sen har i malten då kyler den ner till kanske 63 eller ännu lägre. Så starta på en högre temp.
Köp en beersmith licens. Det är en mycket god investering.

Men 7 kg. Då hade du inte tänkt 5% öl va? För då är vi uppe 35 liter. Och det kan va svårt att koka i den grytan. Man brukar ju räkna med att ett kg pale malt ger 5 liter 5% öl.

Mange
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
ErkusErik
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 04, 2014 11:53
Ort: Skärgårn

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av ErkusErik »

Tack för utförligt svar :-)
Menar du att man faktiskt får plats med en 30-liters i Plastisen, vore ju galant isåfall :)
Jojo, 7 kg är väl om man vill göra riktiga nackskott, typ 9% men det blir en senare fråga.

Beersmith inköpt, "torrkör" lite för att komma in i programmet, greppar det mesta förutom Mash-profile, tror att det är "Single Infusion, Medium Body" som gäller...
Mäsktempen, drog till med nån siffra där ja, step-temp bör väl enligt ovan profil ligga på 66,7 grader i en timme... Skiljer sig väl lite på hur mycket kropp man vill ha och så.

Ja jädrar ja, mycket att tänka på.
scaryeyes skrev:Mmm...
Minst 30 liters hink, men då är den rågad. Om man räknar med 3,5 liter vatten per kg malt. Är osäker här då jag inte har mäskat traditionellt innan. Men ett kg krossad malt tar upp ca 1,8 liter. Och man fyller upp ca 1,5 liter vatten innan det börjar växa. Så 30 liters mäskkärl bör man väl ha till 7 kg.
Men funkar nog med vanlig jäshink. Kör på den inbyggda termostaten till att börja med. Kolla hur kul det är. Läs på och sen uppgradera med en PID.
Även om du sen bygger ut bryggverket så kan den grytan va bra till att värma lakvatten. här sa du en siffra. Knappt 90 grder. Vill påstå väldigt knappt! 76 till 78 grader. 80 och där över börjar man laka ur tanniner ur skalen. Det är inte så trevligt, vill man inte ha.

Och tänk på att mäsktempen sjunker rejält om du har tex 68 grader i vattner och sen har i malten då kyler den ner till kanske 63 eller ännu lägre. Så starta på en högre temp.
Köp en beersmith licens. Det är en mycket god investering.

Men 7 kg. Då hade du inte tänkt 5% öl va? För då är vi uppe 35 liter. Och det kan va svårt att koka i den grytan. Man brukar ju räkna med att ett kg pale malt ger 5 liter 5% öl.

Mange
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av scaryeyes »

Alltså nej jag har ingen aning om ifall det går i en jäshink i den kastrullen. Kolla upp måtten på den och ta måtten på jäshinken. Verkar det funka så kör. Annars blir det väl att hitta nån annan lösning. Eller initialt brygga mindre satser. Det är bättre än att försöka maxa och inte få bra produkt. Bättre att lära sig och förfina, sen bygga ut.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Jazze
Bryggmästare
Inlägg: 323
Blev medlem: mån okt 15, 2012 11:47
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av Jazze »

En jäshink går i men den är rätt rejält mycket högre än plastisen
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av scaryeyes »

Jag hade kört hink-i-hinkmetoden! Billigt, förhållandevis stort och minimalt med utrustning. Du jäser sen i den undre hinken.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
ErkusErik
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 04, 2014 11:53
Ort: Skärgårn

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av ErkusErik »

ja, tanken var väl att spara in ett moment och laka direkt i Plastisen...
Men märker jag att det blir för bökigt så blir det hink-i-hink.
Fördelen med Plastisen är ju värmeelementet.
Jag får testa, bara Bielmeier får fingrarna ur och skickar den där jädra kokaren nån gång :-/
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av MR Cooper »

Jag kanske har missat något här men, varför inte bara köra biab i plastisen? Vad är vinningen med att hålla på och laka? Som jag ser det så är det enda du behöver göra att värma upp vattnet, ha i malten i en påse (hink med hål funkar kanske också?) Och sedan rycka ur malten när den är färdigmäskad och bara koka upp.

Det är iaf så jag brygger ;)
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
ErkusErik
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 04, 2014 11:53
Ort: Skärgårn

Re: Mäska och laka i en Bielmeier 29 liters?

Inlägg av ErkusErik »

MR Cooper skrev:Jag kanske har missat något här men, varför inte bara köra biab i plastisen? Vad är vinningen med att hålla på och laka? Som jag ser det så är det enda du behöver göra att värma upp vattnet, ha i malten i en påse (hink med hål funkar kanske också?) Och sedan rycka ur malten när den är färdigmäskad och bara koka upp.

Det är iaf så jag brygger ;)
Pja, jag har naturligtvis kollat in biab, men fastnade på nått sätt för att laka i hink...
Håller på att bygga ihop en "insatssil" av en gammal jäshink + metallnät och lite annat jox.

Jag hade nån ide om att det är lättare att laka ur det sista med hink istället för påse, bara att ställa hinken på ett galler ovanpå Bielmeier-plastisen...

//
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst