Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Temperaturen med doppvärmaren

Diskussioner om doppvärmare avsedda att använda för spiralbrännaren
Användarvisningsbild
Vessla
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 28, 2006 1:00

Temperaturen med doppvärmaren

Inlägg av Vessla »

Hejsan allihopa.
Blev lite sugen påatt bygga en sånhär spiralbrännare men jag behöver nog lite hjälp med att förstå hur jag skall bära mig åt med doppvärmaren.

Kollade på den på ClasOhlson. Behöver jag mixtra med den eller är det bara att stoppa ner den i kokkärket och stoppa i den i ett uttag?

Hur varmt blir det med denna doppvärmare?

Tack på förhand. Med vänliga hälsningar Vessla :lol:
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

Temperaturen med doppvärmaren

Inlägg av klimpen43 »

Förlusterna dikteras av två huvudsakliga faktorer, dels kokpunkten på vätskan som ska värmas och dels värmeförlusterna i det kärl du kokar i.
Om vi för enkelhetens skull förutsätter att förlusterna är mindre än tillförd effekt så kan vi se att kokpunkten är den övre gränsen. Just exakt vilken temperatur beror, som jag sagt tidigare, på sammansättningen. Etanol kokar vid ungefär 78 grader och vatten vid 100. En blandning av dessa kommer att resultera i en kokpunkt någonstans mellan dom två.

Men, jag tycker du ska läsa på om en sorts brännare, det finns jättemycket information bara man tittar sig omkring. 100 frågor om alla möjliga saker ger bara utmattade personer som svarar.
Skriv svar

Återgå till "Doppvärmare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster