Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiralbygge

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
Ygg
Bryggmästare
Inlägg: 393
Blev medlem: lör nov 22, 2003 1:00
Ort: Bakom fl?tet

Spiralbygge

Inlägg av Ygg »

Hej
Jag är i full färd med att bygga min spiralbrännare. Jag har en del funderingar angående konstruktionen. Om man använder 12mm rör i stället för 10mm, vad blir skillnaden?
Borde det inte bli bättre effekt? Jag har prövat att rulla 12mm rör, skitsvårt att få det snyggt.
En annan fundering är om det inte vore idé att skära ur locket på vinhinken för att montera dit en plast tratt som sedan spiralen monterades på, och därigenom få bättre stigning på ångorna? Tyvärr bygger detta ganska mycket på höjden, men va fan… blir den snabbare och bättre är det väll värt det antar jag… Men blir den det? 8O
Schluckebier

Spiralbygge

Inlägg av Schluckebier »

!2mm är ju onekligen mer än 10mm, men som du ju påpekar, det är jävligare att få till en snygg spiral.
Tratt gör nog varken till eller från. Röret är ju likförbannat 2mm, och avdunstningsytan i hinken är betydligt större än tratten. Det blitr ju inte direkt nån "blåst" att tala om.
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Spiralbygge

Inlägg av Groover »

12mm funkar fint men om det är snabbare minns jag inte men jag misstänker det. Körde själv med såna rör i våras.
Användarvisningsbild
vespalun
Bryggmästare
Inlägg: 554
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00
Ort: V?sterbotten

Spiralbygge

Inlägg av vespalun »

Ja Du!
Jag kör med 12 mm i min spiralare och det fungerar alldeles utmärkt. Det svåraste är, precis som Du var inne på, att få en "snygg" spiral. Det är inte lätt att rulla ett 12 mm rör för hand, men det går. Jag använde en 100 mm avloppsrör som mall, det blev en stor spiral och den är lite knöligt att "hänga" upp. Hur som helst resultatet är i alla fall utmärkt, den är lite snabbare än en med 10 mm:ers rör och så verkar den ge bättre sprit :D . Kör jag riktigt sakta blir det kanonbra (250 w på värmaren) 1 droppe i sekunden. Med det tempot tar det 2,5 dagar innan altt är klart (håller 90 + utan problem, blir kanon efter kolning).

Håller nu för första gången på att testa att stippa av spriten, dvs. snabbt köra ut det som går (300-350W och då håller det c:a 75%) och sen destilera resultatet en gång till. Vid strippning så tar det c:a 15-20 timmar att köra första svängen sen får det ta den tid det tar för den andra.

Lycka till med bygget. :)

//Vespalun
Spiral, det enda raka!
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster