Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Förbättrad spiralbrännare

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
happybrewer
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 04, 2015 8:22
Utrustning: spiralbrännare

Förbättrad spiralbrännare

Inlägg av happybrewer »

Nu börjar jag planeringen av en ny, förbättrad, spiralbrännare, då min gamla gav gott resultat, men jag i längden fick "åldersproblem", så som att spiralen ärjade och lämnade ifrån sig sörja, saker läckte och värmarelement tog stryk.

Just nu är jag pank, men jag börjar planera för bygget och välkomnar tips, råd och idéer.

Då värmeelementen ibland tar stryk tänkte jag bygga med extern värme/vattenbad. Det finns även andra fördelar med det tror jag. Jag köper alltså en större tunna att ställa vinhinken i. Mellanrummet fyller jag med vatten. Värmeelementet(eller i detta fall flera värmeelement, av olika orsaker jag snart kommer in på) monterar jag i den större tunnan. Då kommer värmeelementen bara i kontakt med vatten, vilket både de och tätningarna borde tåla bättre än vad de tål mäsk.

Vidare tänkte jag temperaturkontrollera systemet med en Arduino, en billig microcontroller/"styrdator"(jag återkommer med kod och beskrivningar när jag kommer dit).
Detta skall öka uppvärmningstiden genom att alla värmeelement är igång innan driftstemperaturen uppnåtts. Sedan slås alla utom ett värmeelement av. Det sista värmeelementet skall justeras via en effektregulator och avläsas med en effektmätare. Eventuellt kan även detta skötas av en arduino i framtiden.

Till tätning har jag tänkt använda butylbaserat tätningsmedel, typ Sicaflex lim & tät eller liknande.

Som spiral tänkte jag försöka få tag i 12mm syrafast stålrör som jag får krökt till i spiralform på något vis.

Det blir en dyrare brännare än originalmodellen, men tanken är att när jag väl byggt om den och kalibrerat in den så skall den hålla, så man inte står där med en fint kalibrerad apparat där en del går sönder, man byter den, och får börja om med kalibreringen.

De flesta idéerna här har jag fått ur olika trådar här, jag påstår alltså inte att det är mina idéer på något sätt, jag vill bara sammanställa samtliga idéer i ett bygge.

Vad tror ni om detta? Tips/råd/idéer och synpunkter mottages tacksamt!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Förbättrad spiralbrännare

Inlägg av latmasken »

happybrewer skrev:Detta skall öka uppvärmningstiden genom att alla värmeelement är igång innan driftstemperaturen uppnåtts.
Jag antar att du menar "minska uppvärmningstiden" eller möjligen "öka uppvärmningshastigheten"?
Det sista värmeelementet skall justeras via en effektregulator och avläsas med en effektmätare. Eventuellt kan även detta skötas av en arduino i framtiden.
PWM med Arduinon måste vara mycket vettigare att köra på direkt. Då det är värme så går det att ha förhållandevis låg PWM-frekvens.

Sen i och med att du kör med ett yttre vattenbad så kan det faktiskt vara vettigare (eller t.o.m ett måste) att styra på temperatur. Du vill ju inte att vattenbadet ska koka och effekten som går från vattenbadet till mäsken blir i princip proportionell mot temperaturskillnaden.
Som spiral tänkte jag försöka få tag i 12mm syrafast stålrör som jag får krökt till i spiralform på något vis.
Detta tror jag inte alls på. Det är oerhört mycket svårare att bocka syrafast är koppar och du går dessutom miste om den katalytiska effekten som koppar har på spriten.
happybrewer
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 04, 2015 8:22
Utrustning: spiralbrännare

Re: Förbättrad spiralbrännare

Inlägg av happybrewer »

Naturligtvis menar jag minska uppvärmningstiden.

Ja, att styra med pwm är naturligtvis det optimala. Jag måste bara börja massera "de grå" så jag kan bygga förstärkarsteget, jag är ingen höjdare på att räkna på elektronikkonstruktioner. Det går säkert att köra med ett relä som slår till och från, men då det kommer ske med korta pulser sliter jag snart ut reläet. Jag vet att till/från inte är att föredra, men pwm är väl mer eller mindre på/av, och i korta intervall borde det funka.

Jag var precis och kollade på rör och bockning. Att få det spiralformat skulle kosta runt 5000 spänn, så det blir att göra själv. Röret har 2mm godstjocklek, så med gaslåga borde det gå, det trodde även rörkillen. Jag kröker runt ett grövre stålrör jag svetsat styrningar på.

Den katalytiska...? Den har jag aldrig hört talas om! Får söka i trådar här. Gamla hederliga maskiner är ju ofta byggda i rostfritt.

Yttre tunnan funnen! Trädgårdstunna 200l, 299:- på Jula och Clas Ohlson. Den har bra sidor, och den har INTE förstansat hål för tappkranen, bra nog. Vill slippa extra genomförningar. Tömmer den med samma pump jag tänkt använda för att cirkulera vattnet.

Nu är jag sugen på att få börja bygga!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Förbättrad spiralbrännare

Inlägg av latmasken »

Halvledarrelä (SSR) är grejen.

Det funkar som en optkopplare (arduinon ser den alltså som en lysdiod) och det finns modeller som kan switcha 25 A. Väljer man en med inbyggd nollgenomgångsstyrning slipper man avstörningsproblem, men då får man tänka på att den bara slår på hela halvperioder så man behöver styra med en frekvens på kanske 0.1 Hz (10 sekunders pulsintervall, d.v.s. den varierar "steglöst" från att vara påslagen 0 sekunder och avslagen 10 sekunder till att vara påslagen 10 sekunder och avslagen 0 sekunder).

10 sekunder är kanske lite i gränsfall, men 2-3 sekunders intervalltid bör fungera.

Man kan ju räkna så här:

En halvperiod är 0,01 sekunder, med 100 steg behöver du en periodtid på 1 sekund, med 256 steg behöver ju alltså en periodtid på 2,56 sekunder.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Förbättrad spiralbrännare

Inlägg av ÖlBurken »

Du kommer få rätt lång uppvärmningstid tror jag när du inte har värmekällan i mäsken. Dessutom är stålspiralen betydligt sämre pga dålig värmeledningsförmåga, det betyder att du inte kommer att kunna köra lika snabbt. Egentligen gillar jag iden om vattenbad med element runt mäskbehållaren, men spiralen bör vara av koppar.
happybrewer
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 04, 2015 8:22
Utrustning: spiralbrännare

Re: Förbättrad spiralbrännare

Inlägg av happybrewer »

Jag räknar med betydligt längre uppvärmningstid, men jag kommer köra på med så många element som säkringarna håller för. Julas tunna är såpass bred att jag kan ha element runt hela medans Clas Olssons bara tillåter värmeelement under jäshinken/kokkärlet.
Jag satte en sats mäsk nu, löste sockret i kokhett vatten. När jag fyllt på med kallvatten höll det 35grader. Ställde hinken i badkaret med 5-gradigt vatten runt och det tog ändå en god stund att sänka tempen till 20grader. Jag testar och ser hur det går att köra i vattenbad, går det inte så går det inte!

Du har en poäng i det med spiralen, det hade jag inte tänkt på! Jag lär nog börja med att labba med kopparrör, men jag skall försöka få till det med rostfritt i framtiden.
För att leka med tanken: Kan jag kompensera det med ökad diameter på röret? Det gör det förvisso betydligt svårare att spiralforma. Kan jag kräma på mer effekt, eller ger det andra nackdelar?

Målsättningen är att bygga en maskin med bättre hållbarhet, så att inte någon del är slut och måste bytas när jag väl trimmat in den till perfektion. Sedan även att automatisera den så långt det går.

Ett alternativ är att jag skaffar värmeelement som garanterat håller för mäsk. Oavsett hur det slutar, här skall byggas och testas!

Nu har jag satt en sats som jag tänkte köra i originalapparaten, utan modifieringar, för att få ut lite intressanta mätvärden att ha när jag skall försöka automatisera maskinen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Förbättrad spiralbrännare

Inlägg av latmasken »

Högre effekt gör inte uppvärmningen märkbart snabbare.

I det yttre kärlet kommer du kanske ha 5-10 liter vatten, det går fort att få det att koka, men de där 20-25 liter mäsk i den inre hinken kommer ta lång tid på sig att bli uppvärmt trots att vattnet utanför är 98 grader. Och du kan ju inte värma vattnet högre än ungefär 98 grader för då börjar det koka och ångar bort.
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Re: Förbättrad spiralbrännare

Inlägg av Rasse »

Jag kör en biltema 25l kastrull med 2x 350w värmeplattor från ebay,monterad under kastrullen + 2st dimmer,kommer sprit efter 2,5 tim efter att jag kört gång,80cm kolonn så den ger bra sprit.. :o
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst