Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av Bandanaboiler »

Tjena.

Sitter och svettas när jag försöker böja spiralen, ett par frågor har dykt upp gör mig då jag valde att göra på ett annat sätt nu när det som var skrivet inte fungerade för mig.

Jag har gjort det utan verktyg eller flaska....

Tror ni att det gör något om den är 15 cm i diameter?

Jag har snurrat spiralen till en enda lång, borde det inte "bara" vara att vrida ner lite mindre än hälften sen till den nedgående? Eller är jag helt fel ute?

På detta sätt har jag undvikit veck hur lätt som helst. Så som man köper spiralen på biltema så ligger den ju i en stor cirkel. Jag har helt enkelt fortsatt med att snurra den.... Kolla korten.

Vore kanon att få lite input på detta från folk....
Bilagor
Nu är frågan om det är värt att fortsätta pusha det till tio cm i diameter och kanske riskera veck eller låta den vara 15....
Nu är frågan om det är värt att fortsätta pusha det till tio cm i diameter och kanske riskera veck eller låta den vara 15....
IMG_20141220_224144.jpg (350.04 KiB) Visad 456 gånger
Som ni ser så gjorde jag ett försök runt en flaska, gick faan inte.
Som ni ser så gjorde jag ett försök runt en flaska, gick faan inte.
IMG_20141220_224050.jpg (704.81 KiB) Visad 456 gånger
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av Flerpen »

Det bör fungera fint.
fast du riskerar att vrida sönder röret när du böjer ner det. Det går att göra det men det är lite smidigare att såga av sätta en koppling på skarven. På det viset är spiralen lätt att plocka undan också.
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av Bandanaboiler »

Kanon. Men helvete vad svårt det var att göra den till en spiral. Jag förstår nu först efter varför man köper en sån rörböjare....

Jag kan ju prova att vrida ner den, skulle det skiva sig så kan jag ju åka och köpa en koppling och sätta dit....

Ska det vara en större del som är på stigar-sidan än på den nedåtgående sidan?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av Flerpen »

Ett tipps är att ta ett 110 plast avloppsrör och snurra den runt. Det är trögt men man får inga knäckar på röret.

Montera på spiralen och kör igång brännaren med vatten i. Känn hur högt upp spiralen blir varm.
Vänd där den börjar bli sval.
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av Bandanaboiler »

Är det så man ska veta vart man ska vända den alltså? Jag har böjt det nu, precis nyss. Ditt svar var 3 min för sent :D Men detta borde väl gå bra det med?
Är det risk att det följer med vatten om stigar-sidan är för kort? Att den inte separerar tillräckligt bra då alltså.... Hur åtgärdas det i så fall?

Ska jag skala av plasten endast på kylsidan?

Jag ska köra igång den när jag fått tag i en doppvärmare. Ville köpt en här i gbg, men det verkar som att det inte finns någon som vet vart jag kan köpa en. Eller?
Bilagor
IMG_20141221_163859.jpg
IMG_20141221_163859.jpg (520.18 KiB) Visad 430 gånger
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av temp_wricko »

Men allt detta gnäll om hjälp mig hit och hjälp mig dit!
Har ni hört talas om att söka upp information själva? Man kan inte matas med allt!
Googlade "doppvärmare 300w" och första träffen ger http://zenit.winbasonline.se/SE/Catalog ... 00220.html Visst, ligger inte i Gbg men hallå vi lever på 2000-talet och det går att beställa och få saker hemskickat!

Och för den som vill ha billigare så söker man internationellt och kan komma undan med ett bra alternativ för under 70:- inklusive frakt hem till dörren. Garanterat billigare än i butik i Gbg.


God Jul!
/Wricko
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av Bandanaboiler »

Haha.... Faan va du tog åt dig :D
Inte särskilt svårt att låta bli att läsa då.

Och det är ju knappast så att jag har efterfrågat vart man kan beställa en? Jag vet att det går att googla fram det, den kommer upp som 5 eller 6 på Google, det finns ett företag till i Falköping som säljer dom också.

Vet du vad ett forum är till för? Fråga saker kanske.

Om det är så att informationen inte är tillräckligt utförlig eller listad på det sättet jag vill se/behöver så får väl jag lov att fråga. Eller? Har du ont av det, läs inte. Enkelt, eller hur?

Och jag antar att du har gjort detta ett tag med att koka eget. Släpp forumet då. För det kommer hela tiden att komma in rookies som mig med konstiga och kanske lite dumma frågor(enligt dig) Gå vidare.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av temp_wricko »

Det finns hjälp och det finns hjälp.
Man får fråga hur mycket som helst och oftast får man svar. Det jag har svårt för är de frågor där jag tolkar det som att folk inte vill ha hjälp, de vill ha den färdiga lösningen och någon annan ska stå för jobbet.
/Wricko
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av Bandanaboiler »

Klart man vill det. Det finns en sak mer än hjälp, smart :D
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av Blådåren »

Lugn killar !!.
En trevlig ton mot marandra underlättar :D

mvh
"blå"
Sprit löser mycket, men inte problem..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Böja spiral faan(på ett annorlunda sätt)

Inlägg av latmasken »

Bandanaboiler skrev: Vet du vad ett forum är till för? Fråga saker kanske.
Om ett forum vore till för att fråga saker så skulle forumen vara fyllda av frågor utan svar.

Du kanske skulle fundera över vad folk kan ha för motiv till att svara på dina frågor? Tror du att nån får betalt för att sitta och svara på dina frågor?

Jag brukar svara på frågor om den som ställer frågan visar att hen har försökt hitta svaret själv först. Men om det ser ut som om det är nån som frågar istället för försöka leta själv så brukar jag strunta i att svara. "Varför ska jag anstränga mig när inte du anstränger dig?"
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster