Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Framställa mycket stark finsprit?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av MBY »

(Osäkert om denna tråd ska ligga under kolning eller under spiralbrännare. Moderator får gärna placera den rätt om jag gjort fel.)

Jag behöver sprit med hög styrka, typ 95% eller liknande för att göra likörer och rengöringsmedel. Spriten ska vara ren och fin. Jag tänkte därför destillera två gånger, en strippning och en finkörning. Båda i en spiralis.

Frågan är hur jag ska kola det. Jag tänkte först strippa + spä ut + kola och sedan finkörning. Men då kör jag heads, body och tail genom kolet, det kan inte vara idealt.

Eller måste jag ta cuts vid båda körningarna? Eller något okonventionellt, ska jag ta cuts första körningen, spä ut och kola body, och sedan göra ett omkok (vad vi nu ska kalla det, varken finkörning eller strippning) med bara body?

Det som vore mest praktiskt för mig är konventionell strippning och sedan finkörning. Men då måste jag antingen kola mellan strippning och finkörning, eller kola efter finkörningen, men då med 90-95% sprit, vilket inte är idealt såvitt jag förstår. Ber om ursäkt om frågan ställts förr, det är liksom lite svårt att söka på detta forum efter "stark" och "sprit"! :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av latmasken »

Men en spiralis är det tveksamt om du kan få så stark sprit som du vill ha, på grund av dess begränsade reflux och antal bottnar.

För att få REN sprit så kan du köra med strippning och pH-behandling (finns trådar som avhandlar det).
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av MBY »

Jodå, det är inga problem för mig att ligga och nosa på 95%. Det är vad jag brukar ligga på. Problemet är inte heller pH-behandlingen (jag är väl medveten om den och kommer att pH-behandla första destillatet ("low wine")).

Problemet är snarare att vid ett vanligt förfarande så späds spriten senare ut till 45-60% för kolning för att kolningen ska fungera optimalt. Alltså måste jag återdestillera för att komma upp i 90-95% igen. Då blir frågan om jag ska ta cuts vid första körningen, eller köra den som en vanlig strippning och då få med tails och heads när jag kolar.

Alternativt köra i omvänd ordning, "findestillatet" först med cuts, och sedan köra bara den mängd body jag vill ha för att göra 95% av en andra gång.

Problemet är alltså inte att nå hög styrka på spiralen, utan att väldig stark sprit inte är idealt för kolning. Och jag vill som sagt ha kvar den höga procentsatsen i den färdiga produkten (eller åtminstone delar av den, men jag resonerar som så att då kan jag lika gärna destillera allt två gånger då det ju blir bättre sprit).

Edit: För att vara övertydlig: det jag vill/behöver göra är att ändra den normala proceduren
mäsk->grovdestillation->low wines->pH-behandling->spädning->destillation MED cuts->spädning->kolning->klart
till
mäsk->destillation MED cuts->low wines->spädning->kolning->pH-behandling->destillation->(ingen spädning)->klart

Problemet är att kolningen knappast är ideal vare sig vid 95% eller vid normal styrka tillsammans med heads och tails. Det är alltså tips på ordningen jag vill ha om jag vill ha 95% färdig produkt, kolad och klar. Hur gör ni andra/hur hade ni gjort?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av Blådåren »

Det logiska vore väl att göra som du brukar när du ska göra "vanlig sprit" !?.

dvs köra som vanligt och ta dina Cuts som du brukar , den delen som du brukar använda (body) , blandar du med vatten och kolar .
Detta häller du i din rengjorda apparat och kör en gång till och allt du får ut från den körningen, är rimligen ren och stark alkohol .
Sprit löser mycket, men inte problem..
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av MBY »

Ja, det är väl så jag får göra.

Destillera med cuts->späd och kola->pH-behandla->destillera (body) igen.

Det tråkiga är bara att jag då inte kan använda heads och tails i återdestillationen för att vinna lite på det, utan får snällt spara dessa cuts tills nästa sats. En annan fråga som uppstår är vilket som är klokast, att pH-behandla före eller efter kolning? Efter, gissar jag.

Eller så kör jag _tre_ gånger:
Strippning->spädning och pH-behandling->destillation med cuts->spädning och kolning->destillera ytterligare en gång för att få upp procenten på valda delar.

Hmm. Många alternativ...

Edit: Jo, självklart rengörs maskinen och kärlen noggrant mellan varje körning.
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av MBY »

Jag gjorde en typisk dundertabbe och drog ner effekten till vad jag trodde var hyggligt under gränsen för produktuttag för att låta spiralen stabilisera sig för att "blöda ut" foreshot. Jag lämnade apparaten oövervakad i ett kritiskt skede och när jag återvände hade spiralen stabiliserat sig all right, men med tillräcklig effekt för produktuttag. Så jag fick en "foreshot" på närmare två deciliter, typiskt slöseri.

Men ingen fara på taket, jag kör en strippning först i stället och ökar uttaget till 2-3 droppar/s, knappt 60 ml på 20 minuter. Håller på att samla mängd för att mäta procent vid det höga uttaget.

Spiralis är långt ifrån ideal för strippning, för långsam då den klarar lite effekt, vilket iofs ger hög procenthalt redan vid strippningen. Ska kontinuerligt öka effekten tills kylningen inte kan ta mer och lägger mig på behörigt avstånd under denna nivå.

Detta betyder att jag har gott om tid, åtminstone, att fundera på nästa drag.

Mäsk->strippning->?->?->profit! ;)

Jag tror det blir såhär i slutändan:
Mäsk->strippning->spädning och pH-behandling->finkörning med propra fraktioner->spädning och kolning av body->tredje omdestillering av body för högre alkoholhalt

Btw, vi borde utveckla en samstämmig nomenklatur och notation för "destillationsscheman". Något i stil med "[in]->[process med specifikation]->[ut]" med kortformer för de olika momenten. :)
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av Mooki »

Vågar tyvärr inte riktigt svara på om nedanstående kladd jag hittade i arkivet stämmer, bör ha varit nåt åt det hållet iaf.
Tror det vara nån lime-snaps eller pepparmynte-experiment som det handlade om den gången (ohyggligt länge sen, men det var åtminstone en spiral inblandad).

Låt jäsa ut ordentligt
Tappa om så inget sediment följer med
Tillsätt KMnO4 (2ml/10-liter)
Strippa
Bikarbonatbehandling i några veckor med regelbunden luftning innan fin-kokning
Fin-kok 1, med cuts
Spä spriten till ca 45%, kola
Fin-kok 2 (för att få stark sprit)

Minns jag rätt blev resultatet runt de 95% du eftersträvar, bra dunder-dricka :)
Myntasnapsen blev härligt grön, men brun när man spädde den och lät stå :(
Limen däremot blev riktigt fin med lite malört i.
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av MBY »

Mooki skrev:Vågar tyvärr inte riktigt svara på om nedanstående kladd jag hittade i arkivet stämmer, bör ha varit nåt åt det hållet iaf.
Tror det vara nån lime-snaps eller pepparmynte-experiment som det handlade om den gången (ohyggligt länge sen, men det var åtminstone en spiral inblandad).

Låt jäsa ut ordentligt
Tappa om så inget sediment följer med
Tillsätt KMnO4 (2ml/10-liter)
Strippa
Bikarbonatbehandling i några veckor med regelbunden luftning innan fin-kokning
Fin-kok 1, med cuts
Spä spriten till ca 45%, kola
Fin-kok 2 (för att få stark sprit)

Minns jag rätt blev resultatet runt de 95% du eftersträvar, bra dunder-dricka :)
Myntasnapsen blev härligt grön, men brun när man spädde den och lät stå :(
Limen däremot blev riktigt fin med lite malört i.
Intressant! Jag tänkte väl att jag knappast är den enda som velat framställa både fin och stark sprit! Och roligt att metoden på sätt och vis verifierar min, så jag är på rätt spår. Det blev som sagt en strippning i början och den starka spriten kommer precis som i ditt exempel passera maskinen inte mindre än tre gånger.

Däremot har jag inte använt kaliumpermanganat i mäsken, för mycket besvär, lite tradigt att få tag i och har hälsorisker. Däremot kommer jag pH-behandla råspriten med bikarbonat, men troligtvis inte vänta speciellt länge innan nästa kok. Det blir säkert bättre med luftning o.dyl, men jag nöjer mig med att pH-behandla och sedan koka rätt omgående. Merparten av effekten är nog tämligen snabb och reaktionshastigheten ökar som bekant med temperaturen, så om hydrolysen inte är klar direkt så borde den bli det under uppvärmningsfasen.

Jag avbröt strippningen igår på grund av läckage, så jag fick hälla över halvkokad mäsk i ett annat kärl och bygga om tätningen på kokkärlet vid värmeelementet. Samtidigt som isoleringen på kärlet fick skrotas, så nu får jag lära om vilken effekt jag ska använda. Har precis börjat koka upp igen för att få ut den sista litern eller så och passar på att leka lite och se vad apparaten går för om den "stressas". Matar just nu in inte mindre än 480 watt och det droppar 4-5 droppar i sekunden. Viss tendens till chokning i spiralen, men avkylningen i spiralen har kvar att ge. Är uppe och nosar på 400 ml/h nu, vilket är våldsamt mycket för en enkel spiralbrännare. Håller på att samla för att mäta procenten (procenthalten som jag skulle mäta upp i mitt förra inlägg blev ändå 93%, nu räknar jag med betydligt lägre). Lite kul att experimentera faktiskt, så här hårt har jag inte plågat min spiralis förut! Återkommer med hur det går! Edit: 85% är det på spriten jag får ut just nu, eller troligtvis något lägre då den är något över rumstemperatur när jag mäter. Mycket tails nu...
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av Flerpen »

Varför inte bygga en VM om du vill ha ren stark sprit?
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av MBY »

Nu har jag en spiralis och den duger än så länge för min produktion. Det jag var ute efter var egentligen mer principer för framställning av kolad och klar 95% sprit, oavsett brännartyp. Det kanske var dumt att placera den i delen för spiralbrännare, för resonemanget gäller ju även för konventionella kolonnbrännare. Visst, givet en mycket god designad och väl styrd VM så kanske inte kolning behövs ö.h.t, eller så är spriten åtminstone så bra att den "duger" utan kol. Men jag föredrar ändå att kola spriten, därför var jag ute efter principerna givet att det är icke-idealt att kola vid 95%.

Strax är det dags för pH-behandlingen, ska bara krama ut de sista dropparna ur mäsken. Tails kring 75% nu. Om någon undrar varför det tar så lång tid, även för att vara en spiralis, så beror det på att jag stänger av den varje gång jag går hemifrån. Långt ifrån idealt naturligtvis, men bränningen sammanföll med massa annat. Hinner bara köra några timmar per dag. Men i natt kommer nog det sista... Tails-vaka! :)

Edit: Btw, jag funderar på att bygga en VM (eller kanske RLM) på skoj. Men det ligger i framtiden. Kanske en simpel kolonnspiralis först. Grejen är att jag har en förkärlek för luftkylning.
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av MBY »

Jag hade en gammal påse med "flytande kol" som jag inte har haft användning för, men jag slängde på skoj i den i råspriten för en ful-stationärkolning efter pH-behandlingen och i avvaktan på att maskinen var rengjord för finkörningen. Det var lite slabbigt att få ur kolet sedan givetvis (väldigt finkornigt), men nu kör råspriten i maskinen och jag har hittills tagit ut 1 dl foreshot (som inte ska slängas, det blir rengöringsmedel av det) och har just nu fått ut ca 5 dl huvud. Tänkte att jag skulle plocka ut totalt 1 liter huvud, men fanken vet om det behövs. Snålade inte med bikarbonatet och spriten fick stå i många dagar innan omkoket och den luktar väldigt bra redan faktiskt. Jag får samla i mindre kärl och sedan bestämma mig för vad som blir huvud och vad som blir body, som brukligt är (jag brukar dock vara lat och när jag väl bedömt att det jag tar ut ska bli body så samlar jag allt i ett större kärl tills jag bedömer att tails dyker upp).

Har omisolerat mitt kokkärl nu och jag har sparat över 100 watt på detta, vilket gör att maskinen även verkar gå mer stabilt. Ligger på ynka 235 watt just nu och tar ut 10 droppar på 15 sekunder ungefär. Lite irriterande är att jag "bara" får ut 94%. Vilket är bra, men jag hade föredragit att mätaren guppade kring 95% "som den brukar". Jag har tre alkoholmätare, ska mäta med de andra och göra en bedömning. Men ja, 94% är helt rimligt med en simpel spiralbrännare och jag tänkte ändå att den starka finspriten som ska skapas vid nästa bränning ändå ska späs ut till 90%.
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: Framställa mycket stark finsprit?

Inlägg av MBY »

Uppdatering: Nu har spriten destillerats två gånger och jag väntar på tid och tillfälle att kola och ska sedan köra bodyn igen efter kolning för att nå upp i styrka. Bränningen var svårare och gav sämre sprit än tidigare, trots att jag rengjort spiralen och kokkärl obcent noga och sedan behandlat spiralen med lite citronsyra. Min brännare börjar ge upp, främst på grund av att min lockförstärkning var dåligt gjord, vilket gör att spiralen börjar luta ibland så att jag måste dra ut den för att förhindra vattenlås även vid viss lutning. För stor stigning ger nog lite för mycket reflux som rinner hela vägen ner i kärlet till ingen nytta.

Nåja, < 1 dl foreshot, 1 liter huvud (med rätt mycket body i), ca 95% och 3 liter body med lite väl mycket smearing från tails, ca 92% samt en mindre mängd tails (mycket "smearing" blev det. Hade jag tagit ut lite mindre huvud hade jag fått renare body till ungefär samma mängd, tror jag).

Men jag känner att brännaren gjort sitt, så nu får spriten snällt vänta på en ny apparat. Har startat en tråd för att sondera lite i kolonnforumet.

Men, slutsatsen blir att det nog var rätt ordning med strippning->spädning, pH-behandling->destillera med cuts->kolning->ombränning av body en tredje gång.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster