Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiralbrännare av rostfritt.

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av Rasse »

Hej,tänkte bygga en spiralbrännare av en 25l rostfri kastrull,för jag tycker att jäshinken verkar lite som en nödlösning.Som värmekälla tänkte jag använda 2x300w värmeplattor från ebay som jag placerar under kastrullen,samt termostatstyrning med 1-2graders noggranhet med termostatgivaren placerad i locket på kokaren.Hade tänkt att använda båda värmeplattorna för att snabbare få upp värmen,sen slå av ett element å använda 300w då temperaturen är uppe,hade även tänkt att isolera runt kokaren lika som om den var byggd av plasthinken,en separat termometer tänkte ja även ha i locket på kokaren,va tror ni proffs om denna konstruktion,blir det för mycket temperaturväxlingar med termostatstyrning,el borde man skippa termostaten å använda en steglös lampdimmer för att få absolut jämnaste värmen.. :?:
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av Flerpen »

Skippa termostaten och kör med dimmer.
Macgyver
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: sön nov 20, 2005 1:00

Re: Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av Macgyver »

Håller med föregående talare.
Med en termostat styrning inställd på tex 85 grader, så kommer värme elementet jobba sig till 85 grader. När den uppnått den tempen, så stänger den av all effekt, för att sedan gå igång igen när tempen sjunker någon grad.
Det lämpar sig INTE när man skall bränna, då den kräver konstant samma effekt och värme för att småkoka.

I vanliga varmvattens beredare är det precis så här med termostat osv. Fördelen, du sparar ström när den är i rätt temp. Nackdelen, de går ej att bränna ut någon bra sprit av det. (det går, men till 110% så kommer spriten komma stötvis, och av dålig styrka.)

Med en effekt regulator, eller dimmer, så stryper du effekten, för att kunna hålla lagom effekt, för att få en viss temperatur, vilket är den ända och bästa lösningen när man skall bränna..
Nackdelen är att den är "på" hela tiden, och drar lite mer ström.
Men å andra sidan, så märker man inte det speciellt mycket ändå, för att du skall reglera ner effekten till omkring 300 watt, eller när du märker att mäsken små kokar.
"Everywhere... Is just a journey Away."
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Re: Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av Rasse »

En 500w dimmer samt några 400w akvarievärmare är påväg från kina :D Tänkte ha 2x 400w under kastrullen,men bara 1 st via dimmern,den andra kör jag direkt tills värmen är uppe..
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Re: Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av Rasse »

Blev första körningen med 25L biltema kastrull kolonn spiralis ikväll :D Som värmekälla används 2x350w akvarievärmeplattor från ebay,efter 5 timmar på full effekt orkade temperaturen upp till ca 50c,sen steg den inte mer trots 700w,isolerade hela kastrullen+ kolonnröret med 50mm bergull,vips så steg tempen till 86c å maskinen producerade mycket brännbar vätska,dimmrade ner effekten till ca 400w,för maskinen står i ca +13c så nu kommer ca 2-3 droppar per sekund.. :lol:
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Re: Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av Rasse »

Nu när första körningen är klar så undrar jag va felet kan vara då spriten kommer ojämt ut,ibland bubblar det till i maskinen så kommer det ut så snabbt att kylslingan blir het hela vägen ner,Har en effektmätare kopplad till värmeelementen,å de kastar inte i effekt,men problemet verkar ge med sig när man fått ut 1-2liter,kan det bero på att kastrullen blir för full med 25l mäsk,borde jag ev minska mäskmängden till 20liter så det finns mer rum för ångan att expandera..Maskinen fungerade bra då jag tog ut sista litern å tempen var 92-95 grader..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av latmasken »

Så brukar det väl bli om man lyckats få nån vattenlås på spiralen?
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Re: Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av Rasse »

Hittade åtminstone 1 fel då jag monterade ner maskinen,jag hade för dålig tätning mellan kastrullen å locket,tror jag startade maskinen för snabbt efter att jag dragit akvariesilikon i skarven..Nytt försök denna hälg..
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Re: Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av Rasse »

Bockade om stigande slingan idag så nu är det garanterat stigning hela vägen,maskinen fungerar utmärkt,kommer 2 droppar i sekunden med 320-330w, 3 sista varven på kylslingan är helt kalla,spriten luktar klart bättre den här gången,fullt drickbar utan kolning när den är utspädd 50% med vatten.. :P Ska nog kola den men har inte fått tag på aktivt kol ännu..
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Re: Spiralbrännare av rostfritt.

Inlägg av Rasse »

Tänkte uppdatera lite,efter andra körningen med mindre effekt ca 320w så är jag mycket nöjd med resultatet,spriten var av mycket bra kvalitet 94% smakade ganska bra utan kolning när den var utspädd med hälften vatten,men efter kolning var kvaliteten minst lika bra som köpt sprit :D
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster