Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Färsking behöver hjälp! Diameter och längd på spiral

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
ångan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons aug 20, 2014 20:29

Färsking behöver hjälp! Diameter och längd på spiral

Inlägg av ångan »

Tja, jag är helt novis på tillverkning av starksprit och skulle uppskatta lite hjälp!
Jag har en isolerad jäshink utrustad med två stycken 2000w element från vattenkokare som jag använder för att värma vatten till ölbryggning. Jag tänkte att den skulle få vikariera som spritbrännare.
Jag tänkte använda den med ena elementet inkopplat och jag har en effektregulator sedan tidigare.
Jag har ett prisolrör liggandes hemma som är 10mm i ytterdiameter och 8,4mm innerdiameter, kommer det att fungera?
Är det ytter eller innerdiameter som anges i guiden och runt om på forumet?
Om det funkar, hur lång stigarspiral och hur lång kylspiral hade ni rekomenderat, jag har totalt 8m rör!
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Färsking behöver hjälp! Diameter och längd på spiral

Inlägg av volvo740ftt »

ångan skrev:Tja, jag är helt novis på tillverkning av starksprit och skulle uppskatta lite hjälp!
Jag har en isolerad jäshink utrustad med två stycken 2000w element från vattenkokare som jag använder för att värma vatten till ölbryggning. Jag tänkte att den skulle få vikariera som spritbrännare.
Jag tänkte använda den med ena elementet inkopplat och jag har en effektregulator sedan tidigare.
Jag har ett prisolrör liggandes hemma som är 10mm i ytterdiameter och 8,4mm innerdiameter, kommer det att fungera?
Är det ytter eller innerdiameter som anges i guiden och runt om på forumet?
Om det funkar, hur lång stigarspiral och hur lång kylspiral hade ni rekomenderat, jag har totalt 8m rör!

ja absolut de funkar ju.. innerdiametern låter ju som mest vettigaste svaret. när jag byggde så körde jag 4m stigning och 4m kylning men men finns ju såklart bättre.. kanske 40% stigning och 60% skylning eller tvärt om? länge sen jag hållde påt med de men finns garanterat i andra projekt trådar
ångan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons aug 20, 2014 20:29

Re: Färsking behöver hjälp! Diameter och längd på spiral

Inlägg av ångan »

volvo740ftt skrev:ja absolut de funkar ju.. innerdiametern låter ju som mest vettigaste svaret. när jag byggde så körde jag 4m stigning och 4m kylning men men finns ju såklart bättre.. kanske 40% stigning och 60% skylning eller tvärt om? länge sen jag hållde påt med de men finns garanterat i andra projekt trådar
jag håller med dig, innerdiametern låter mest logiskt men dom större storlekarna 15 och 18 hittar jag endast som ytterdiameter vilket får mig att undra!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Färsking behöver hjälp! Diameter och längd på spiral

Inlägg av latmasken »

Jag tror diametern på prisolrör anges som ytterdiameter, för att man ska veta vilka klämringskopplingar som passar.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Färsking behöver hjälp! Diameter och längd på spiral

Inlägg av Mooki »

Jepp, ytterdiametern är det "man" oftast pratar om.
10mm är tillsammans med 12 de vanligaste dimensionerna för en spiralis, lättast att böja :)
ångan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons aug 20, 2014 20:29

Re: Färsking behöver hjälp! Diameter och längd på spiral

Inlägg av ångan »

Mooki skrev:Jepp, ytterdiametern är det "man" oftast pratar om.
10mm är tillsammans med 12 de vanligaste dimensionerna för en spiralis, lättast att böja :)
Skönt att höra! Jag har som sagt ett 10mm prisolrör på 8m som ska användas, är 5m stigspiral och 3m kylspiral lagom?
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Färsking behöver hjälp! Diameter och längd på spiral

Inlägg av Mooki »

3.5m stigardel är vad excel-arket ger, längre än så riskerar du problem.
Kyldelen ca 2.5m är endast ett minimimått, den påverkar endast hur sval produkten är som droppar ut.
ångan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons aug 20, 2014 20:29

Re: Färsking behöver hjälp! Diameter och längd på spiral

Inlägg av ångan »

Mooki skrev:3.5m stigardel är vad excel-arket ger, längre än så riskerar du problem.
Kyldelen ca 2.5m är endast ett minimimått, den påverkar endast hur sval produkten är som droppar ut.
Tack så mycket!
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst