Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Funkar detta ??

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
crulle
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 27, 2014 18:52

Funkar detta ??

Inlägg av crulle »

Hejsan!
Helt ny på det här med spiralbrännaren men har läst lite om att köra med ett element från en vattenkokare och använda sig av en effektregulator. Sen kom iden upp i mitt huvud att teoretiskt sätt kanske det skulle funka med en fritös istället i och med att den redan är gjord för olika värmenivåer? Kjell och company har en fritös som är relativt billig som går att ställa temperatur på (nu fick jag inte in länken från mobilen men orkar ni så kolla gärna på bilden på deras hemsida) men om man skulle sätta in en sån i hinken där elementet går över till plasten hur skulle de gå tror ni?

Tack på förhand !
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Funkar detta ??

Inlägg av temp_wricko »

Nej det fungerar ej. Det är en termostat som slår till och från.
/Wricko
crulle
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 27, 2014 18:52

Re: Funkar detta ??

Inlägg av crulle »

Okej nu må jag verka dum men så får det vara.
Så om den slår av och på så kan den inte ligga på rätt kokpunkt ? Den måste väll bara diffa ett par grader tills den slår på igen och går upp i inställda grader igen eller vad tänker jag för fel?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Funkar detta ??

Inlägg av Knox »

Kokpunkten ökar ju mindre etanol det är i mäsken. Dessutom så vill du ha en specifik effekt för att få konstant förågningshastighet
crulle
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jul 27, 2014 18:52

Re: Funkar detta ??

Inlägg av crulle »

okej tack så mycket då vet jag det iaf!
så bättre ide att ta ut elementet från vattenkokaren som ligger på 2000-2200w och sätta in någon form av regulator, i form av t.ex. http://www.ebay.com/itm/3000W-High-Powe ... 5d45016efd ? eller har ni något bättre förslag? ( hittar mest gamla modeller när jag sökt runt)

tack på förhand (än en gång) :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Funkar detta ??

Inlägg av latmasken »

crulle skrev:eller vad tänker jag för fel?
När du tillför energi till en vätska så stiger temperaturen, upp till kokpunkten. Tillför du mer energi så bildas ånga, men temperaturen på vätskan ändras inte.

Att man ska ha en effekt-regulator är för att man vill styra hur mycket ånga som bildas, eftersom spiralen inte orkar med att kyla hur mycket ånga som helst.

Kokpunkten på vätskan beror på dess sammansättning, kokpunkten kommer att stiga sakta vartefter spriten kokar bort ur mäsken.

En termostat kommer antingen att slå av innan vätskan kokar (då blir det ingen ånga), eller så kommer den att köra på full effekt eftersom vätskans temperatur inte övertiger termostatens inställning. Med full effekt blir det för mycket ånga.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst