Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blåbärs vin slutat jäsa efter silning

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Harald
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 20, 2007 2:00

Blåbärs vin slutat jäsa efter silning

Inlägg av Harald »

Hej ja satte ett vin på 3kg blåbär,1kg russsin,1kg äpplen+4kg socker+5liter vatten+en påse jäst.
Det började jäsa så fort ja satt på jäsröret.
Nu har jag silat bort allt frukt kött och det är helt dött,slulle ja inte silat bort frukt köttet?
Ska man vänta med att ta bort frukt köttet till vinet slutat jäsa?
Hur får jag det att jäsa?
Enligt receptet på jäspåsen ska man inte ta bort fruktköttet förrän det slutat jäsa.
Enligt receptet i boken ska man ta bort fruktköttet senast 3 dagar efter vinjästens tillsättande.
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Blåbärs vin slutat jäsa efter silning

Inlägg av Lo »

Ingen fara, när man tappar om vin och/eller silar bort fruktkött och bär försvinner trycket som byggts upp och vätskan tappar kolsyra. Tar allt från ett par minuter till nån dag för det att byggas upp igen och börja pluppa. Dessutom blandas det ner lite syre i musten, då jästen har tillgång till syra slutar den upp med jäsningen och använder syret till att dela sig. När syret är använt och trycket byggts upp igen kommer det börja pluppa i vattenlåset.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
Harald
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 20, 2007 2:00

Blåbärs vin slutat jäsa efter silning

Inlägg av Harald »

Okej så nu är det bara vänta på att bubblandet kommer igång igen.Jag har satt ett annat vin ,på fikon.Ska jag sila av det fruktköttet eller är det bättre att vänta tills det har slutat att jäsa?
Det står ju olika i böcker som jag har tittat i.

Tacksam för svar !
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Blåbärs vin slutat jäsa efter silning

Inlägg av Lo »

Jadu jag skulle nog sila av dem så man slipper skaka eller röra dagligen men det är en smaksak och finns just inget rätt eller fel. Jag har aldrig testat skillnaden men tror den blir minimal på slutresultatet.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster