Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Oderion
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 20, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Oderion »

Min sats har nu stått sen i lördags, och för er som inte förstått det är Arcanus min sambo/combo/whatever.

Så här ser mitt recept ut, det ska bli ca 12 % är tanken:

Vin 25 liter:
5 kg Rönnbär
5 kg Socker
1 påse jästnärssalt
Vatten

Jag tillsatte även i början ca en matsked vin från en av mina petflaskor som står och puttrar, innehållandes vildjästen som jag utvann ur vindruvan.
Till en början mosade jag ihop bären med vatten och 3 kg socker och jästnarsalt till 20 liter, och igår, två dagar efter puttrar det i vattenlåset var femte sekund på ett ungefär. Tydligen har den lilla jästen jag tillsatt spritt sig explosionsartat.
Det som gör mig lite konfunderad är att mitt vin jäser så mycket bättre än Arcanus, när han har en säker jäst. Min teori är att den jästen jag tillförde min redan var aktiverad eftersom den redan jäste då den tillfördes, medans Arcanus kanske skulle ha tjänat på att börja med en försats. Vad säger ni gamla uvar om det?

Jag tänkte låta det jäsa med bären en vecka ungefär innan jag tappar om det och filtrerar bort bären och tillsätter resterande vatten+socker. Eller borde jag vänta tills stormjäsandet avtar innan jag gör det? Jag är rädd att mycket jäst kommer dö om jag låter det gå så långt att jäsningen avtar. Jag behöver ju jäst för det resterande sockret som jag ska tillföra.
~"Rerum cognoscere caucas"~
Användarvisningsbild
Arcanus
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön okt 22, 2006 2:00
Ort: Norrland, Lule

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Arcanus »

Hej igen här kommer jag med uppdatering om de senaste dagarnas händelser och vad som sker. Jäsningen har så smått börjat avta men kommer nog fortsätta veckan ut (rena spekulationer).

Tänkte vänta tills inte jäsröret pluppar så mycket mera. Sedan är det dags för att svavla och häva,

Några synpunkter idéer osv?
rönnbärsloggen skrev:20061125
Tog upp ca 5 liter must, värmde upp till 50-60 grader och blandade ut det sista av sockret med. Med vetskapen att jag inte har någon som helst aning om vad jag gör verkade det bra för stunden då jag inte hade mer plats i min plastdamejeanne att tillsätta en socker-vatten lösning.

20061127
De senaste dagarna har det puttrat med jämt mellanrum i förhållandevis lågt tempo. Lite förvånande med tanke på att jag använde mig av en starkvinsjäst. Så vitt som jag har förstått verkar det dock snarare bara vara positivt med långsam jäsning. Förmodligen jäser det långsamt med tanke på min svala rumstemperatur (har fönstret på glänt och vinterkylan tränger in).

Rörde om musten ordentligt för att se om syretillförsel påverkade jäsningstakten (jag som nybörjarbryggare har inte särskilt bra koll på sådant här ännu). Lät det sjunka ner lite och smakade sedan av. Både socker och jäst finns kvar i satsen men smaken är inte längre lika skrikigt besk och äcklig som vid tidigare skede. Jag tror att det var ett lyckat grepp att värma upp en del av musten och tillsätta socker till den.
Användarvisningsbild
Oderion
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 20, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Oderion »

Mitt vin har nu fått allt sitt socker tillsatt och är nu 25 liter. Även puttrandet har nu från att ha ökat igen vid sockertilförseln och silningen för någon vecka sedan börjat puttra ungefär en gång i minuten. Det är min tro att det kommer vara klart att tappa över efter jul. Under tiden har mina andra två rönnbärsatser som jag bryggt i petflasker blivit klara och jag märker en tydlig smakskillnad mellan det vinet och den stora satsen jag gör, eftersom petflaskevinet inte gjordes på råa bär utan pastöriserade.
Det kokade vinet har en tydligt syrlig smak, men inte alls samma kärva, nästan kräkaktiga smak som den stora satsen har, och jag skulle helt klart vilja påstå att petvinet är drickbart!
Jag tror dock att det är just den kärva smaken som försvinner vid lagring av rönnbärsvin.

I vilket fall som helst vill jag rekomendera att man gör rönnbärsvin genom att koka en saft på det! Jag kokade också med lite barr för att få en vildare smak:) Det luktade tuggummi, tro det eller ej.
När det kokat kanske en halvtimme med sockret så filtrerar man bort bären så att bara saften blir kvar. Låt det svalna och tillsätt jästen när temperaturen är rätt.
På det här sättet får man ett enligt mig helt okej vin! Problemet med att koka bären är bara att vid större satser kan det vara tidsödande och besvärligt. Samtidigt finns det ju inte heller någon chans att vildjäsa ett sådant vin. Men klara fördelar är ju som sagt den mildare smaken men också att pastöriserat vin inte förlorar sin röda färg.
~"Rerum cognoscere caucas"~
Användarvisningsbild
Arcanus
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön okt 22, 2006 2:00
Ort: Norrland, Lule

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Arcanus »

Satsen har nu nästan stått en månad från det att jag startade den. Jäsningen har stannat nästan helt och hållet. Tillsatte jässtopp idag (20061211) efter jag smakat lite på brygden (så klart). Det känns som att den utvecklar sig åt rätt håll. Kärvan har utvecklats mycket och smaken är inte alls den samma som för en vecka sedan.

En liten fråga på vägen: häva om vinet, när bör det göras, hur många gånger, ska jag svavla någon gång till innan jag tappar upp vinet?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Lo »

Jag brukar tappa om var 30e dag tills dess att det inte längre fins klegg på botten, då kör jag över på flaska. Svavlar svagt var 3e gång.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
Arcanus
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön okt 22, 2006 2:00
Ort: Norrland, Lule

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Arcanus »

Okej. Nu kommer jag inte ha någon chans att häva om innan jag åker hem över julen, men vinet borde väl inte ta någon skada av att det får stå ohävt någon vecka eller?

Totalt har jag ungefär 3.4 liter bottensats, resten är en klar rosaröd vätska som smakar starkt som bara den. Det första man lägger märke till i smaken är en rund och fyllig sötma som följs av en riktigt stark och kärv bismak som får en att grimasera rätt mycket. När man väl vant sig vid kärvan är vinet riktigt gott.. :P. Men jag ska nog låta vinet vara innan jag har hunnit lagra det ett tag åtminstone.

Sedan ytterligare en liten fråga. Är det någon som har erfarenhet av att blanda fruktviner med vanliga viner/andra fruktviner. Hur ska man gå till väga, vad smakar bra?

Så som det ser ut nu ska jag inte blanda ut vinet alls utan häva om ett gäng gånger för att sedan tappa det på flaska och låta det stå i några månader till. Beräknat färdigdatum är väl någon gång till vår.
Användarvisningsbild
Oderion
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 20, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Oderion »

Haha jag undrar om ditt vin verkligen smakar som du säger elelr om du bara har smuttat så många gånger att du lyckats intala dig det:P
Min personliga teori är att ditt vin är ett barn bara en mor kan älska;)
Än så länge iaf. Lagra det ett halvår så kanske det blir bättre.

mitt vin därimot...=)
~"Rerum cognoscere caucas"~
Användarvisningsbild
Arcanus
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön okt 22, 2006 2:00
Ort: Norrland, Lule

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Arcanus »

Vems vin var det som framkallade magsmärtor på någon fest?
--Aequitas et Veritas--
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av attackbever »

Hehe, det är ju alltid godare om man gjort det själv men magsmärtor kan man ju hoppas man slipper. Jag satte föresten mitt rönnbärsvin den 23dec, eftersom det skrevs att saftade rönnbär gav mindre kärva så ändrade jag mina planer och saftade mina 4kg rönnbär, ett val som jag tror var bra. Kommer att posta hela mitt recept om några veckor när det jäst klart och jag kan provsmaka på det.
Användarvisningsbild
Oderion
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 20, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Oderion »

Låter spännade! En nackdel bara med att safta det är att det tar evigheter att få det att klarna helt! Å andra sidan försvinner inte färgen. Det är ju en avvägning.
~"Rerum cognoscere caucas"~
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av attackbever »

Jag gjorde som så att jag tog upp mina frysta bär kokade dem, hälde av saften i annan hink, mosade bären med elvisp, hällde tillbaka saften kokade upp igen, silade bort bärmoset genom hålsil, kokade upp saften igen och silade genom en bommulshandduk. Fick bort ganska mycket av "moset" så det ska nog inte vara några problem, blir väl att använda klarningsmedel (kiselsyra & gelatin) om det skulle ta för lång tid. Smakade på det igår och tycker redan nu (slutet av jäsningen) att det smakade helt ok, inte alls kraftig kärva. Dock en ganska fruktig smak pga de andra frukterna jag har i (skriver mer om det i hela receptet sen)
Användarvisningsbild
Arcanus
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön okt 22, 2006 2:00
Ort: Norrland, Lule

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Arcanus »

Jag ska nu i dagarna (har inte fått tummen ur än) tappa mitt vin på flaska. Får se hur det blir till sommaren hade jag tänkt.

(givetvis kommer några flaskor ryka fram tills dess ;))
--Aequitas et Veritas--
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av attackbever »

ah, du har inte heller tappat upp dit på flaskor än. Det börjar bli dags tappa om mitt på flaska med. Har du tänkt eftersöta något? (eller hur sött är det nu?) lycka till
Användarvisningsbild
Arcanus
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön okt 22, 2006 2:00
Ort: Norrland, Lule

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Arcanus »

Sådär.. nu var det äntligen gjort!

Slutligen har det långa projektet rotts i land. 20 st väl förslutna flaskor skall nu vänta någon månad på att få avsmakas och njutas av. Jag är (även om smaken är lite halvdålig) grymt nöjd med mitt resultat. Vin som är drickbart och kan bli mer därtill har nu äntligen hamnat i flaskor med kork på.

Nu blir det bara till att hitta klatchiga flasketiketter som man kan ha på.

Vad tror ni om:

"Chateau de badkar
vin de Luleå
2006" ?
--Aequitas et Veritas--
Användarvisningsbild
Oderion
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 20, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Oderion »

Nu attackbever är jag interesserad av att höra hur det har gått för dig med ditt vin!
~"Rerum cognoscere caucas"~
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster