Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Coldbird
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 27, 2005 1:00
Ort: Tran

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Coldbird »

Brrr... låter inge vidare. :lol:
Men frågan är om man inte kan ersätta russinen med något annat.
Användarvisningsbild
M_Andersson
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis apr 12, 2005 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av M_Andersson »

"Överdriven konsumering kan ha laxerande verkan"
Användarvisningsbild
CoboltBlue
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 15, 2004 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av CoboltBlue »

I vintras började jag på mitt rönnbärs-äppelvin och under den senaste månaden har jag gjort de sista stegen i processen. Haft i jäststopp och klarnat, så vinet är väl i stort sett klart.

Men jag tycker att smaken är lite väl besk och vinet är ganska starkt, ca 15% ungefär. Så jag funderade på om man kanske skulle blanda ut det med nåt annat efteråt. Kanske nån form av väldigt sött äppel-jox, bara för att späda ut det lite och få ner alkoholhalten? Dessutom vore det väldigt bra eftersom jag har ungefär 7 liter kvar av ursprungliga 10 liter. Då skulle man ju samtidigt få ännu mer vin!

Fast frågan är ju vad för sorts äppelblandning man skulle kunna ha i, kanske ni har några tips? Och om man har i socker efteråt, kan det få jäsningen att börja igen? Jag har ju haft i jäststopp, men jag tänkte om nån jäst fortfarande lever.

Receptet komponerade jag ihop med inspiration av just den här tråden, så det är inspirerat av inläggen ovan och blev som följande:

Rönn-äppelvin (slutmängd ca 7-10l)
-----------------
8 dl juicekoncentrat (4pkt JO)
2 kg socker (1pkt)
3 kg äpplen
1 kg rönnbär (2l)
4 liter vatten (eller tills dunken är full)
vinjäst

Vi körde äpplen och rönnbär i matberedaren till en härlig blandning, fördelade det på två 5liters-dunkar och hällde över juice, socker, vatten och jäst i dunkarna.

Sedan fick det stå och jäsa nån månad tills det jäst ut och då silade vi bort fruktmassan (egentligen borde man nog ha silat bort den tidigare).

Efter ett tag tillsattes jäststopp och lite senare klarningsmedel. Men det blev nog lite väl mycket rönnbär med tanke på hur stark rönnbärssmaken är.


Så om någon har tips på vad man kan späda ut det med vore jag jättetacksam! :)
Användarvisningsbild
Pocenten
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: lör jul 19, 2003 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Pocenten »

Låter som att ett tamt äppelvin skulle jämna ut det hela, kanske lite kalk för att döda lite syra.
I övrigt låter det som ett intressant vin det här, minns rönnbär från min barndom, ska bara torka en tår innan jag trycker submit :cry:
Användarvisningsbild
Arcanus
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön okt 22, 2006 2:00
Ort: Norrland, Lule

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Arcanus »

Hejsan hejsan.

Intressant läsning!

Tänkte sätta igång en egen sats rönnbär nu när frosten har kommit (var ute i förrgår och plockade två kassar fulla).

Tänkte göra en lite större sats (ca 20 liter), är det bara att ta receptet x4 (vill gärna följa recept tills jag har lite mer kläm på vinbryggning) eller ska man ta mindre av något?

Använda jässtopp eller inte, har inte riktigt fått något grepp om jässtoppets funktion, använder man det om oecselvärdet har nått det önskade men jäsning fortfarande pågår? Är det nödvändigt att använda jässtopp, eller kan/ska man undvika det?

Jag tänkte dessutom göra ett sötare vin, än vad du beskrev, kan man eftersöta lite hur som helst, eller ska man tänka på något där?

Mvh Wille
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av attackbever »

Vi diskuterade lite om rönnbär för inte så länge sedan, jag skrev ihop ett recept som är till 20L.
Du kan ju kolla på det och kanske göra om det ifall du nu inte hittar allt.
Men för övrigt så är det bara till att räkna om recepten som är till mindre satser.

http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... pic&t=7382
Användarvisningsbild
Oderion
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 20, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Oderion »

Tänkte ta tillfället i akt och rapportera om ett litet eget rönnbärsvinexperiment.

Satte för ett tag sen en vindunk att börja vildjäsa med rönnbär i, bland annat för att jag är lite besatt av tanken att utvinna min egen jästkultur, och det hela började fint och började bubbla lite smått. Eftersom jag inte ville kika efter så ofta med risk att förorena vinet tog jag ett litet prov i en nubbe som jag hade på sidan om och kunde undersöka.
Nu var det bara så att strax efter detta så började vinet i dunken att stinka något förfärligt av ruttet ägg, och till på köpet hade rönnbärsvinet drabbats av hinnjäst. I vilket fall som helst var den rönnbärsatsen inget att ha och jag får fortfarande kväljningar vid minnet av doften och eftersom jag hade fått lite i munnen när jag sög det genom häverten...

Det lilla provet därimot verkade må finfint så på test tänkte jag att jag skulle odla upp lite mer av jästen som tydligen fanns där i, så den här gången kokade jag upp ett gäng rönnbär och filtrerade bort det från början, och tillsatte det med det lilla provet i en stor pet-flaska. Saften inehöll rönnbärssaft, jästnärsalt och socker.
Det började bubbla fint och den här satsen behöll till skildnad från den tidigare sin vackra röda färg, något jag tror beror på att jag kokade det.
Jag reste därefter bort 2 veckor och när jag kom tillbaka kunde jag iakta att jäsningen hade avstannat, och en frisk alkoholdoft steg från flaskan. jag ändrade därför min plan att använda allt detta som en försats till en större eftersom vinet ju var färdigjäst. Jag tappade därför över det hela lite smidigt genom att göra ett hål i plasten precis över jästavlagringen så vinet sprutade ut lite vackert.
Vinet smakar väldigt surt och beskt men samtidigt väldigt uppfriskande, men det smakar helt klart vin och ingen sockersmak kan spåras, så jag tror faktiskt att mitt vildjäst gjorde sitt jobb. Jag hoppas även att smaken kommer lindras något om jag låter det lagras ett tag.

Lite berusad av framgångfen har jag därför idag satt igång två nya petflaskor med rönnbär, barr, socker samt jästnärsalt i som jag kokade ihop och sen silade rent. Jag vill gärna ha den röda färgen kvar. Jag tänkte att barr kan bli en god komplementsmak till rönnbären och göra ett vin som får en att tänka till skogen och det friska:)
Som jäst till det här har jag faktiskt använt en annan nubbe där jag har låtit EN vindruva ligga några veckor och faktiskt börjat lukta alkohol. Vindruvornas jäst är ju som bekant flitigt använd och egentligen borde en druva räcka! Så nu har jag hällt över halva nubben i vardera petflaska så nu är det bara att hålla tummarna!

Rent generellt, kan det funka? Finns det en risk att petflaskorna kommer ge vinet en plastig smak?
~"Rerum cognoscere caucas"~
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av attackbever »

Hehe det är roliga expriment du har för dig, jag har alldrig provat att jäsa på vildjäst men det är klart att det ska fungera. Det är ju dock större chans för infektioner, vinsjukdommar mm. Att jäsa i petflaskor fungerar ju när man gör "testprojekt", plasten kan ge smak men detta är oftast om man lagrar vinet på plastflaskor, så under själva jäsningen så är det inga problem. När du ska låta det stå och lagras så är det glasflaska som jag rekomenderar. Har du vattenlås på flaskorna eller kör du med en bommulstuss i toppen?
Användarvisningsbild
Oderion
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 20, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Oderion »

Pet flaskorna menar du? Jag har spikat ett hål i korkarna på dom som är så litet att det blir övertryck i flaskan. Jag antar att eftersom det jäser i flaskan kan ingen luft komma in eftersom det hålet är fylld med utströmmande luft. Dessutom gör det det lätt att bara hjålla tummen för hålet och skaka ur kolsyran. Fast det vart lite farligt en gång, jag hade låtrit det stå över natten och en flaskas hål hade täpts igen av nån skit, så flaskan var stenhård på morgonen, den stod även i garderoben! Hade jag inte märkt det hade den kunnat explodera och täckt alla mina finkläder i rött vin! Efter det har jag bara använt rena safter och tagit bort den lilla plasthiinnan i korken, som hadfe lagt sig snett mot korkens hål!
~"Rerum cognoscere caucas"~
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av attackbever »

hehe jo jag menade petflaskorna, det går att köra i bommul i hålet med, men att ha ett litet hål är ju helt ok, bara koldioxiden kommer ut, det är oftast i jäsningens slutfas som det är störst chans att det kommer in syre i flaskan och sabbar drickat. Men koldioxiden är ju en tung gas och kommer ligga som ett skyddande lager över vinet sålänge som den produceras. Att få övertryck i flaska råkade jag ut för när jag skulle prova att göra vin första gången. Det var många år sedan och jag pregade ner vindruvor, bakjäst, socker och vatten i en petflaska sen skruva jag på korken :lol:
Nästa dag var flaskan stenhård och korken var som en boll, fick sakta lufta ut övertrycket. Kan nämna att det vinet var det värsta jag smakat, men mycket har hänt sen dess =)
Användarvisningsbild
Oderion
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 20, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Oderion »

Haha bakjäst är nog inte det ultimata för vin;) Men en anledning till att jag använde vildjäst från rönbär är att det på nått sätt käns som att det borde passa ihop. Jästn lever ju redan på rönnbären av en anledning, precis som jästen som sitter på vindruvornas skal borde vara bäst lämpade för vanligt vin!
Hm, tur att du uptäckte det med korken! Man kan nog göra en rejäl bomb med jäst om man så vill! Beror iofs också på hur högt tryck jästsvamparna klarar...
~"Rerum cognoscere caucas"~
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av attackbever »

Jag tror nog att flaskan kommer explodera om man skruvar på korken. I nuläget jäser jag på 30L plasttunnor och om jag ska göra någon testjäsning så gör jag det på 3L glasburk, (du kan se bild på det under tråden om JO jucekoncentrat) Jag kör alldrig på bakjäst längre, det finns de som gör det men varför undrar jag. Det finns bra utbud av vinjäster som är mycket tåligare än vildjäst. Men jag tycker ändå att det är kul att du tar dig tid o exprimenterar med vildjästen i de bär som du plockat. Prova gärna att jäsa med någon annan vinjäst också och jämför smakerna på den färdiga produkten. lycka till :)
Användarvisningsbild
Oderion
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre okt 20, 2006 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Oderion »

Jag o min sambo har satt igång två 30 literstunnor nu med rönnbärsvin, 5 kg i vardera! Han använder starkvinsjäst och jag ska testa vildjäsa mitt! Får se hur det går;)
Senast redigerad av Oderion, redigerad totalt 1 gång.
~"Rerum cognoscere caucas"~
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Lo »

sjysst! keep us posted ;)
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
Arcanus
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön okt 22, 2006 2:00
Ort: Norrland, Lule

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Arcanus »

Sådär, nu har jag låtit min sats stå sedan torsdags natt.

Så här ser mitt recept ut:

Vin 25 Liter:
5kg Rönnbär
7,5kg Socker
1 påse pektolas
1 påse vinjäst
En höftad mängd té
Vatten

20061116, torsdag - Jäsning av bären påbörjat

Jag har låtit bären jäsa med 2kg socker, vinjästen, pektolas, té och vatten sedan i torsdags då jag startade satsen. Det puttrar till rejält (ca 1-2 sekunders puttrande) en gång i minuten. (fråga: ska det puttra så här långsamt, har för mig att rönnbär ska ta sin tid)

20061120, måndag - Silning av mäsk, tillsätta socker:
Nu är bären silade och jag har fyllt på med vatten upp till 25 L och 2 kg socker till. Tillsatte även lite jästnärsalt så att jäsningen kommer igång ordentligt.

20061124

Det puttrar fortfarande ojämnt, med 10-20 sek mellanrum. Det känns som att jäsningen inte har det tempo jag skulle vilja. Smakade av vinet idag, syrligt så att det står an, eller som Pontus vill få det till: "Det luktar spya". Några idéer vad jag ska göra med satsen (ska jag tillsätta något?) eller ska jag bara låta den stå ett tag till?
Senast redigerad av Arcanus, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster